Rybníky v okolí Solnice - Pěkný výlet v Orlických horách.

Pokud je někdo unaven z neustálých stoupání a klesání v horách a chce si na nohy odpočinout, nabízíme mu jeden výlet v podhůří Orlických hor, a to v okolí Solnice.

Solnice:

Solnice je starobylé městečko, které vzniklo někdy v polovině 13. století na obchodní cestě z Čech do Kladska, a zřejmě bylo její založení spojeno právě s obchodem se solí. Statut města Solnice získala v roce 1386. Z jejího opevnění, které mělo tři brány, ale také z kláštera zničeného husity, se nic nedochovalo. Z památek zde proto najdeme kostel Umučení sv. Jana Křtitele s farou, sloup se sochou Panny Marie, radnici na náměstí a zámeček.

Start - Černíkovický rybník:

Historickým jádrem města je Masarykovo náměstí. Zde stojí již zmíněná radnice, ale najdeme zde ubytovací i stravovací podniky, staví zde i autobus. V severozápadním rohu najdeme i parkoviště, odkud se vydáme Komenského ulicí, ale po chvilce, ještě u obchodního domu zahneme mírně vlevo, ale ne do Barvířské, až za ní. Projdeme na konec města kolem sběrného dvora, podejdeme několikeré vysoké vedení. Po pravé ruce se ještě ve 2. polovině 18. století rozkládal velký Solnický rybník. Přejdeme křižovatku, kde silnice vpravo vedla kdysi po hrázi zmiňovaného rybníku, ale my jdeme rovně, pak se však cesta zlomí vlevo a pak zase vpravo po okraji lesa. Dojdeme na křižovatku s cestou s cyklotrasou 4349. Po ní zahneme vlevo, ale ještě uprostřed pole zahneme na cestu vpravo k Černíkovickému rybníku.

Jde o největší rybník na Rychnovsku s výměrou 23,7 ha. Zajímaví jsou zde ptáci, z těch vzácných se tu můžeme setkat s luňákem červeným, ale i s chřástalem vodním, kvakošem nočním, výjimečně tu bývá spatřen i jeřáb popelavý či orel mořský.

Necky:

Dáme se po hrázi a dál podél rybník severozápadním směrem, až dojdeme do lesa. Na první křižovatce zahneme vpravo na rovnou cestu. Tou přejdeme přes umělý kanál a potok Chobot, který napájí Černíkovický rybník. Dále překročíme mírný hřbítek a za ním na křižovatce zahneme opět na rovnou vpravo a asi po 200 metrech vlevo. Dojdeme teď na hráz rybníku Necky. Jde o menší rybník u počátku 19. století.

Doubravka:

Přejdeme po hrázi Necek a dojdeme do osady Doubrava, dříve nazývané Ovčáry. Zde narazíme na cyklotrasu 4398 a s ní a po silnici se dáme vlevo. Dostaneme se na křižovatku se silnicí ze Solnice do Byzhradce, zahneme po ní prudce vpravo. Až silnice vejde do lesa, odbočíme na lesní cestu vlevo. Cesta se zlomí na severozápad, mineme lesní školku vpravo a za ní naše cesta zahne vpravo. Na konci lesa dojdeme k samotě Solnice (čp. 34). Zde se dáme vpravo a hned jsme u nejmenšího rybníku naší cesty u Doubravky. Tento rybník je také znám již v 18. století.

Ještětice:

Vrátíme se k samotě a od ní pokračujeme po silničce na křižovatku s vedlejší cestou od Solnice do Hrošky. Zahneme tedy ke Hrošce vlevo. Po pravici se táhne les, a jakmile skončí, zahneme vpravo a opět rovnou silnicí, přejdeme hlavní I/14 a jsem v Ještěticích. Jde o velmi starou ves, kdysi s tvrzí již na počátku 13. století. Pocházel odtud poměrně známý rod, od roku 1702 dokonce hraběcí, Talackové. Můžeme předpokládat, že jejich sídlo bylo někde ve dvoře po pravé ruce, ovšem další dvůr stál ještě v obci dál po naší levici.

Jdeme rovně, přejdeme potok a zahneme vpravo, kde mineme hospodu U Haničky. Na dalším rozcestí odbočíme vlevo i podle cyklostezky 4245.

Cíl - Solnice:

Pokračujeme po silnici až na okraj Solnice, do Ještětické ulice. Zde však ta domem čp. 633 sejdeme na uježděnou cestu vpravo a podle potoka Dlouhá strouha dojdeme de středu města. Zde ulicemi V Zástruží a Za Radnicí dojdeme pohodlně na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je horní okraj Solnice u Dlouhé strouhy 353 m, nejnižším bodem je hráz Černikovského rybníka 304 metrů nad mořem, celkové převýšení je pouhých 120 metrů, takže vlastně rovinka, trasu zvládneme i s kočárkem či děckem na malém kole.