Od Jiráska na Turov, Dřevíček, Velký Dřevíč, Výlet v okolí Hronova.

Středem Jiráskova kraje je Hronov. Zde se náš velký spisovatel narodil, ale zde také žili po mnoho generací jeho předkové. Samotný Hronov byl vznikl ves někdy v polovině 13. století a jméno má podle zakladatele Hrona z Náchoda. Šlo o významného šlechtice, který se významným způsobem zasloužil o rozvoj kraje. Z jeho dob se tu ale nic nedochovalo, jen místo středověké tvrze, kde stojí dřevěná chalupa, kde bydleli předci Aloise Jiráska. Jinak je tu pěkný kostel se zvonicí, mariánské sousoší, ale za pozornost stojí i další dřevěné domky, zejména rodný dům Aloise Jiráska. Z dalších rodáků připomeneme i třeba malíře a spisovatele Josefa Čapka, jeho sestry a také spisovatelky Heleny Čapkové, filmaře prof. Mgr. Jana Špátu a z řady dalších spisovatele Egona Hostovského. Mnozí však Hronov znají jako centrum amatérského divadla, Jiráskův Hronov jako pojem někdy s městem již lidově splynul.

Start - Rokytník:

Začátek výletu byl stanoven u turistického rozcestníku vedle Jiráskova rodného domu. Ze směrovek připevněných na stromě si vybereme červenou směrem na Odolov. Přejdeme po mostě přes Metuji, přes koleje a za nimi v Padolí zahneme vlevo. Stráněmi pak vystoupáme na hřeben Jírovy hory, kde v lese narazíme na betonové bunkry, řopíky. Zde na rozcestí odbočíme vpravo po modré a klesneme do Rokytníku. Ten zřejmě vznikl obdobně jako Hronov ve 13. století, a i ze stávala tvrz, dávno již ale zaniklá. My po cestě mineme evangelický kostel a kapli Nejsv. Trojice.

Turov:

Pokračujeme po modré a vystoupáme na nejvyšší bod naší cesty, Turov. Je to hora opředená pověstmi. Jméno má po turech, kteří zde žili, ale jinak zde údajně spí vojsko svatého Václava, obdobně jako v Blaníku. Místo bylo turisticky vždy hodně navštěvované, takže zde vnikla nejdříve dřevěná chatka, pak v roce 1936 i Jiráskova chata a později celý rekreační komplex s chatovým táborem, lyžařským vlekem atd. O jejich současném stavu se nyní můžeme sami přesvědčit.

Dřevíček:

Z Turova pokračujeme stále po modré, i kdy se k nám připojí zelená a na Pustinách i žlutá. Se žlutou vyjdeme na okraj hřbetu, kde se od značek odpojíme a pokračujeme podle lesa vpravo. Pak vstoupíme do lesa a asi po 150 metrech se stočíme vlevo a dojdeme na roh louky. Po jejím levém okraji pokračujeme stále dolů a polní cestou dojdeme k prvním domkům Horního Dřevíče. Na křižovatce zahneme vpravo a kolem usedlosti čp. 8 sejdeme na asfaltovou silnici. Po ní se dáme opět vpravo a dospějeme k mlýnu Dřevíček. Kdy zde již mlýn stál, není známo, ale poprvé se uvádí až v roce 1734. Dnešní stavba je z roku 19198, dnes je v ní mlynářské muzeum.

Velký Dřevíč:

Od mlýna pokračujeme po silnici do Velkého Dřevíče, kde se napojíme na zelenou značku. Ta nás dovede nad soutok potoka Dřevíče s Metují, kde se setkáme i s červenou značkou. Kdybychom zde vystoupali na zalesněný hřbet vlevo nad námi, můžeme vidět zbytky tvrze Homole ze 14. století.

Velký Dřevíč je pěkným rekreačním letoviskem, je zde kemp s chatkami, se místy pro karavany i stany, občerstvení, restaurace, bazén a různá sportoviště, ale také taneční parket. Známá je i v sousedství krytá motokárová dráha, také s možností ubytování a občerstvení.

Cíl - Hronov:

Od rozcestníku se napojíme na červenou, která nás kolem bývalého mlýna dovede do cíle v Hronově.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je již zmíněný Turov 603 m, nejnižším místem je most přes Metuji v Hronově 369 m nad mořem. Celkově nastoupáme necelých 500 metrů, takže jde o středně kopcovitou trasu, zejména v první polovině,. Jde však o dobře udržované cesty, takže tu nejde o žádnou obtížnost. Trasu lze zvládnout i na terénních kolech.

Mlýn Dřevíček.
Rodný dům Aloise Jiráska v Hronově.