Na Luž z Podluží - Výlet na Horu Luž.

Jen některé hory mají ve svém názvu pojatý i název nejvyššího vrcholu, ale u Lužických hor to platí, nejvyšším vrcholem je Luž. My se na tento vrchol vydáme, a abychom byli skutečně styloví, bude z Podluží, konkrétně z Dolního Podluží.

Dolní Podluží:

Obec Dolní Podluží je ve svých začátcích spojená se sklářstvím a hornictvím. Jako farní ves Voigtsdorf se uvádí již roku 1363. Od roku 1471 je ves již známá jako Grund. Postupně se ves rozšiřovala podle toku Lužničky, kde vznikla výše další dnešní obec Horní Grund, tedy Horní Podluží. Místní kostel prošel mnohými přestavbami, dnešní jeho novogotická podoba je z roku 1882.

Start - sjezdovky Waltersdorf:

Obec Dolní Podluží je podle potoka dlouhá asi 4 km, my si dáme start u turistického rozcestníku nedaleko Pomníku příslušníků finanční stráže, kteří zde byli zastřeleni v roce 1938 místními německými obyvateli. Je to u křižovatky, kde se od hlavní silnice odpojuje silnice ke státní hranici a kde je zastávka autobusu Velveta 06. Je zde i parkoviště pro automobily a nedalekon železniční zastávka.

Od rozcestníku se vydáme po žluté směrem ke státní hranici a silničnímu přechodu, ale již na první křižovatce zahneme vpravo. Vystoupáme až k lesu k místu, kde stával kdysi hostinec Lesní zámeček. Nad ním na lesní křižovatce zatočíme vlevo a jdeme vrstevnicovou cestou až na státní hranici. Tu překročíme a pokračujeme necelých 300 metrů na saské straně k rozcestníku. Tady se napojíme vpravo na modře značenou Oberlausitzer Bergweg (Hornolužická horská cesta) a kus společně i se zelenou začneme stoupat úbočím Luže. Na další křižovatce nás modrá opustí a my pokračujeme po zelené LG-Grüner Punkt - Ringweg Waltersdorf (NS Okolo Waltersdorfu). Ta nás provede lesy a skalami na úbočí Luže, objevíme několik překrásných výhledů na Waltersdorf a okolí i s vesničkou Nová Starost (Neu Sorge) s malým rekreačním areálem. Dojdeme ke sjezdovce, kde se setkáme se žlutou značkou. Po té odbočíme vpravo a výše u informační tabule odbočíme vlevo na modrou a zelenou. S nimi kousek sejdeme opět ke sjezdovce, kde již stojí rozcestník s odbočkou na vrchol Luže.

Luž:

Cesta na vrchol Luže je zeleně značená, je poměrně příkrá, ale zpevněná a hojně využívaná. Na vrcholu najdeme zbytky staré hospody, stávala již v roce 1823, roku 1826 ji například navštívil J. K. Tyl. Hospoda byla rozšiřována, okolí doplňováno dalšími stavbami, roku 1946 však shořela. Postupně zaniklo i vše ostatní včetně kapličky. Vršek hory postupně zarůstá, přesto jsou odsud nádherné výhledy na kopce a města v Čechách a na roviny na saské straně. K sezení tu jsou lavičky, ale jinak si vše člověk musí donést sám. Zatím k obnově alespoň občerstvení nedošlo.

Trojhran:

Vrcholem Luže prochází státní hranice, my také nyní budeme pokračovat po české straně. Z hory nás povede dolů červená značka, skoro na úpatí mineme studnu a pod ní přijdeme na rozcestí s odbočkou. Zahneme vpravo a vrstevnicovou cestou dorazíme na státní hranici včetně dalších značených cest. My se ale budeme držet červené, která vede k Ptačinci. Jde o historické hraniční místo, kterému panuje skalka Trojhran s různými letopočty. Pod námi stojí turistický přístřešek s posezením. Pro nás je to trojmezí, a to Libereckého a Ústeckého kraje a Saska, tedy v širším slova smyslu Německa.

Cíl - Dolní Podluží:

Od Trojhranu začneme stoupat jižně přímo po hraničním chodníčku, a kus po modré, k vrcholu hřbetu Rohál či Weberbergu. Je to tady zarostlé lesem, takže bez větších výhledů. Plánovaná cesta pokračuje pak po svahu dolu bez značek stále po hraniční pěšině, a to až na silniční hraniční přechod. O něco mírnější je to po modré značce vpravo na saské straně, ovšem také o 1,5 km delší a na přechod dojdeme po silnici s červenou a žlutou značkou. Od přechodu jdeme po silnici proti toku Lužničky. Na druhé křižovatce za čp. 221 zahneme vpravo a zastavíme se u zajímavé dřevěné zvonice z roku 1929. Za mostkem zahneme vlevo a pohodlně dojdeme do cíle k turistickému rozcestníku.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Luž 793 m, nejnižším pak most přes Lužničku u státního přechodu 350 metrů nad mořem. Celkové převýšení je kolem 900 metrů, ale je to po pohodlných cestách. Trasa není v hodná pro cyklisty.