Na méně známou horu Krkonoš - Pěnkavčí Vrch, Janovy Boudy, Portášovy Boudy.

Cest v Krkonoších je skutečně mnoho, nabízejí trasy náročné, ale i lehké, ale je to jedno, protože jsou všechny krásné, jako jsou krásné naše Krkonoše. Jestli už máte všechny cesty projité, nabízíme vám trochu malou změnu. Jsme v národním parku, takže bychom se neměli pohybovat mimo značené trasy, my na kousek zákaz porušíme, ale bude to po udržovaných lesních cestách, takže k žádnou ujmu na přírodě jen chůzi nezpůsobíme.

Pec pod Sněžkou:

Pec pod Sněžkou prošla několika etapami, žili zde hlavně horníci, ale i dřevaři, kdy se kácely původní krásné krkonošské lesy. Až do poloviny 18. století zde stálo jen několik bud, chaloupek pod názvem V peci, jen ale jako část Velké Úpy. První písemná zmínka o Peci pod Sněžkou je z roku 1790, nejstarším objektem je Hospoda na Peci z roku 1793. Dnes se již nepozná původní rozsah osady, městu dominuje devatenáctipatrový hotel Horizont z počátku 20. let. minulého století.

Start - Portášovy boudy:

Začátek výletu jsme stanovili u turistického rozcestníku Corso přímo pod zmíněnou Hospodou na Peci naproti hotelu Máj. Stýká se tu Zelený potok s Úpu, my se vydáme krátce po Úpě po červeně značeném místním okruhu směrem na Portrášovy boudy. Značka jde silničkou a pozvolna stoupá až do údolí Žlebského potoka. Zde se k nám připojí žlutá, se kterou stoupáme pěšinou podle zmíněného potoka. Výše se žlutá odpojí a my odcházíme od potoka vpravo a velice mírným stoupání dojdeme na Portášovy boudy. Ty existovaly pod názvem Dvorské boudy (Hoffer Baude) již v 18. století,. Dnes je to zejména zimní lyžařské středisko, kam vede lanová dráha z Velké Úpy. Provoz je tu ale celoroční.

Pěnkavčí vrch:

Na rozcestí Pod Petrášovými Boudami se rozloučíme se značkami, jdeme pár metrů po žluté směr Janovy boudy a Velká Úpa, ale zahneme mírně vlevo na lesní cestu. Projdeme asi 300 metrů vysokým lesem a na křižovatce zahneme vlevo. Vyjdeme na hřeben, stočíme se vpravo a po hřebeni vystoupáme na Pěnkavčí vrch. Musíme tady uznat, že slovo vrch se pro tuto mohutnou horu hodí jen málo. Jde o poslední vrchol hřebene táhnoucího se od Sněžky přes Růžovou horu, který pak končí svahy do údolí Malé Úpy. Vrchol je porostlý smrkovým lesem, ale boky jsou částečně vykácené, proto odtud máme do stran pěkné výhledy.

Janovy Boudy:

Vrchol opustíme dál hřebenem východním směrem, klesneme asi 300 metrů a na rozcestí se dáme svahem vlevo. Zde klesneme na lesní silničku, po ní se dáme vpravo a obejdeme po vrstevnici celý Pěnkavčí vrch. Pod námi vlevo mineme Pěnkavčí boudy s lyžařským areálem. Neznačená silnice nás přivede na cestu do Portášových Bud k Janovým boudám. K nim pak dorazíme touto silnici se žlutou značkou.

Velká Úpa:

U Janových bud se křížíme s modrou značkou, po které ale zahneme vlevo a klesneme do Velké Úpy, přímo k dolní stanici lanové dráhy na Portášovy Boudy.

Velká Úpa patří dnes pod Pec pod Sněžkou, je to protáhlá osada několik kilometrů a jedno z největších center zejména zimní turistiky a sjezdového lyžování.

My projdeme ale jen část Velké Úpy, pokračujeme stále po modré, se kterou u Javořího mlýna přejdeme na pravý břeh Úpy. Kolem různých chat a kolem kapličky pozvolna stoupáme i lesem směrem do Pece.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Pěnkavčí vrch 1105 m, nejnižším místem je Velká Úpa 697 m n.m., celkové převýšení je necelých 600 metrů, na Krkonoše to určitě není mnoho. Trasa není vhodná pro cyklisty.

Černá Hora od Portášových Bud.
Bouda v Peci pod Sněžkou.
Pěnkavčí boudy na Pěnkavčím vrchu.