Výlet ze Smržovky na Špičák - Výlet v Jizerkách - Albrechtice, Tanvald atd....

Dnes se vydáme na velmi zajímavý výlet, kdy poznáme krásné jizerskohorské lesy s mnohými výhledy a vyhlídkami, ale také vystoupáme na Špičák, jedno z největších lyžařských center Liberecka. Začátek a konec výletu bude ve Smržovce. Ta má velmi dobré silniční spojení, leží přímo na trase silnice I/14 a jezdí zde i vlak z Liberce do Tanvaldu. Tahle trasa je velmi pěkná, určitě ji stojí zato projet a pokochat se pohledy z vláčku.

Start - Finkenstein:

Začátek výletu bude přímo u vlakového nádraží u turistického rozcestníku. Nádraží je kousek nad náměstím TGM, kde se dá dobře parkovat. Sbíhají se zde modrá, zelená a žlutá, my si vybereme modrou.směr na Bramberk. Trošku se pomotáme Smržovkou, abychom se bezpečně dostali za železniční koleje. Tady se modrá lomí vlevo, odvážnější mohou využít zkratku podél vysokého vedení. Vystoupáme na rozcestí Pod Skalní vyhlídkou. Odbočkou se pak dostaneme k mohutnému skalisku pojmenovaném po smržovském průmyslníkovi Finkemu. Dřív se skála jmenovala Hvězda. Najdete tu tzv. Čertovu studánku, ale nejde o pramen, nýbrž o skalní hrnec stále naplněný vodou. S průměrem 130 cm a hloubku 50 cm patří k největším skalním mísám v Jizerských horách. Výhled stojí určitě zato, pod námi je Smržovka a za ní Černostudniční hřeben, vidět jsou i svahy Jizerských hor a Krkonoš. Nalevo je železniční viadukt, pod kterým se budeme vracet do Smržovky.

Jiřetín pod.Bukovou:

Vrátíme se na rozcestí a pokračujeme po modré značce na rozcestí Záhoří. Zde se napojíme na žlutou, ale opět si můžeme cestu zkrátit vpravo přes louku. Žlutá nás dovede do Jiřetína pod Bukovou. Jde o obec, která byla založená asi v roce 1670, ale proslavila se hlavně sklářstvím a lustrařstvím, šperkařstvím (rodák Daniel Swarovski), dřevovýrobou (Johann Schowanek) a tkalcovnou (Anton Rössler). Na jednu obec je toho opravdu hodně. Dominuje ji bývalá TOFA, dnes podnik pod jménem DETOA s.r.o. Můžeme si zde prohlédnout muzeum dřevěných hraček ve funkcionalistické vile architekta R.Hemmricha.

Špičák:

V Jiřetíně narazíme na zelenou značku, která nám ukáže cestu na vrchol Špičáku (Tanvaldský Špičák, 803 m). Projdeme pod lanovkou i vleky, můžeme se obdivovat prudkým sjezdovkám, kde se jezdí i významné závody. Na vrcholu nás uvítá restaurace s rozhlednou z roku 1909. Výhled je krásný - Krkonoše, Jizerské hory, co víc si můžeme přát.

Albrechtice:

Vrchol Špičáku opustíme po příjezdové silničce, zelené a pak po modré značce do Albrechtic. Ty byly také založeny v roce 1670 pro dřevaře a tkalce. Obec je významná jako zimní středisko, dominantou je kostel svatého Františka z Pauly z let 1779 až 1784. Na hlavní silnici přes obec jsme zde v nejvyšším místě, doleva bychom se dostali do Josefova Dolu, ale my se dáme vpravo směrem na Desnou. Pod serpentinou se zelená odpojí vlevo, ale my jdeme dál po silnici a narazíme na místní modrý okruh a tak se na křižovatce dáme vpravo do Žďáru.

Žďár:

Osada Žďár patří dnes pod Tanvald. Připomíná se roku 1647, brzy se pak také osamostatnila. V provozu zde byly strojová přádelna bavlny, brusírny skla, sirkárna a jatka. Ve Žďáru se k nám připojí zelená značka, a s ní se brzo dostaneme na rozcestí Špičák - jižní sedlo. Zde se k nám připojí modrá ze Špičáku, takže projdeme krátkým jižním hřbetem a klesneme do Horního Tanvaldu.

Horní Tanvald:

Na rozcestí v Horním Tanvaldu máme pod sebou kostel sv. Petra a Pavla. Můžeme k němu sejít a pak Kostelní ulicí se vrátit vpravo na naši trasu. Jinak odbočíme také vpravo a jen po značkách cyklotrasy 3025 projdeme Horním Tanvaldem. Jde o klidnou část města, kde můžeme objevit jednu zajímavost. Jdeme ulicí Pod Špičákem a na rozcestí se Spojovací (zprava Polní) se dostáváme na čtvercovou plochu, která byla původně zamýšlená jako náměstí. Uprostřed je dokonce vybudovaný pomník, ale vidíme, že k náměstí má prostor daleko. Pokračujeme tedy dál až na ulici Údolí Kamenice. Za přejdeme po mostě přes řeku Kamenici.

Cíl - Smržovka:

Za mostem jdeme Údolní , která se jako had vine údolím pod již zmíněný viadukt. Jeho ušlechtilá stavba je z let 1893 až 94, měli ji stavět Italové, mistři takových nádherných staveb. Konstrukce je ze žuly, most má výšku 26,5 metrů, 9 oblouků a délku 116,5 metru.

Projdeme viaduktem a za chvilku jsme ve Smržovce, projdeme náměstím a za ním nás modrá a zelená dovedou vpravo do cíle u nádraží.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Špičák 803 m, nejnižším pak řeka Kamenice v Horním Tanvaldu 503 m n.m., celkově ale nastoupáme něco přes 600 metrů. Je to vše po velmi pěkných a upravených cestách, trasu lze zvládnout i na kole, ale není pro ně stavěná.