Výlet v Jeseníkách nad 1000 m, Malý Děd, Osikový Vrch.

Dnešní výlet v Hrubém Jeseníku bude na dvě méně známé tisícovky, tedy vrcholy vysoké přes 1.000 metrů. Nejsou mnoho navštěvované, ale právě proto si užijeme trochu dobrodružství a samoty uprostřed rozsáhlých lesů, a navíc spatříme překrásné výhledy. Start našeho výletu nebude tentokrát v žádném městě ani obci, ale již přímo uprostřed lesů, v sedle Videlský kříž. Hrubý Jeseník je rozsáhlé pohoří, takže na některá místa se musíme všichni dopravit, ale sem můžeme i autobusem, jezdí zde pravidelné linky až z Přerova a Jeseníku.

Videlské sedlo:

Videlské sedlo s výškou 963 m leží mezi Malým Dědem (1.354 m) a Osikovým vrchem (1.076 m) a zároveň odděluje Pradědskou hornatinu od Medvědské hornatiny v hřebenu Hrubého Jeseníku. Prochází tudy silnice č. 450, která sem vede z Jeseníku a pokračuje přes Karlovu Studánku do Bruntálu, odbočit lze třeba na Vrbno pod Pradědem, či na Rýmařov.

Sedlem prochází prochází žlutá turistická značka, pro nás bude vedlejší informace, že k severovýchodu zamíří na Kamzičí skály a Jelení loučky.

Start - Kamzičí vrch:

My se vydáme po žluté na jihozápad a budeme údolím Česnekového potoka stoupat na rozcestí Černík. Zde se odpojíme od žluté a vpravo vezmeme za vděk modré a dojdeme po ní k malé lovecké Silonově chatě. Od té, ale můžeme i před ní, odbočíme vlevo pěšinou a asi 100 metrů nad chatou narazíme na rovný průsek ve směru od západu k východu. Dáme se po něm vpravo na východ a v poklidu dojdeme na první náš cíl, Kamzičí vrch. Je vysoký 1.173 metrů nad mořem, ale jde vlastně o vedlejší vrchol Malého Děda. Ten leží od nás asi 1.200 m východně, ale je mnohem vyšší, jak jsme již psali. Na vrcholové plošině stojí lesácký posed, který nahrazuje rozhlednu. Vrchol je místy i řídce zalesněný, takže nabízí pěkné výhledy.

Sokol:

Vrátíme se k Silonově chatě a po modré klesneme do údolí Střední Opavy. Značka nás dovede na lesní silničku, kousek také vpravo po poběží. My však modrou tady opustíme a projdeme se po silničce dál již bez značek. Silnička obchází po vrstevnici půlkruhově údolí Střední Opavy. Zde je potřeba dávat pozor, až se silnička stočí severovýchodním směrem, to již jdeme po silničce asi 1,75 km, a přijdeme na složité rozcestí. Kolmo zde silničku přechází průsek zprava dolů doleva a silnice před námi se vidlicovitě rozdvojuje. My se zde dáme na průsek vpravo a vystoupáme vzhůru na hřeben Sokolu.

Sokol má výšku 1187 a jde o úzký hřbet s množstvím různých skalních útvarů, zejména Sokolí skála je vysoká asi 20 metrů. Vrchol Sokola je dvojitý a z větší části odlesněný, proto jsou odsud pěkné výhledy. Sem dojít určitě stálo zato.

Vidly:

Vrchol opustíme stejně po hřbetu, ale neodbočíme vpravo, tedy zpět, ale klesneme vlevo k Sokolí chatě v údolí Sokolího potoka. Cesta dál je jednoduchá, jdeme podle potoka stále dolu až do Videl. Osada je známá dávnou těžbou kvalitní železné a měděné rudy, dodnes tu najdeme ještě stopy, třeba po drtiči rudy na vodní pohon. Zajímavostí je určitě dřevěná kaple svaté Hedviky, kterou neopomene navštívit. Z křižovatky se dáme krátce po modré vlevo, a jsme u ní. Hezký je i obloukový silniční most. Jinak zde najdeme možnost občerstvení, popřípadě i nocleh. Ostatně i tento bod může být dobře přístupným východiskem na naši trasu.

Cíl - Videlský kříž:

Osadu Vidly opustíme po silnici směrem na Jeseník. Ujdeme asi jeden kilometr a staneme na velkém rozcestí s lesní cestou vlevo. Dáme se po ní a přejdeme Česnekový potok. Nad ním se cesta lomí vpravo a dál již budeme jen stoupat svahem a stále se při tom stáčet vlevo, až to bude úplně západně. Tam se ale dostaneme na silničku, po které jsme šli ten malý kousek s modrou značkou po Silonovou chatou a obcházeli údolí Střední Opavy. My se po ní teď dáme vpravo a bez problémů se vrátíme k Videlskému sedlu.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem byl vrchol Sokolu, nejnižším pak osada Vidly 771 m, celkově nastoupáme 650 metrů, což na Hrubý Jeseník není mnoho. Trasa je jen pro pěší, pro cyklisty je v naší trase nevhodná.