Výlet kolem Jihlavy - Rudný, Staré hory, Pávov.

Dnešní výlet v okolí Jihlavy namíříme na sever od centra. Ale dnes nebudeme vycházet z náměstí, bude to od nádraží. Od zdejšího turistického rozcestníku vychází modrá značka, ale my ji nevyužijeme při odchodu, ale ani při návratu. Jinak co nás čeká? Několik památníků, památek i něco z hornické minulosti, ale hlavně to budou méně známé části krásného města Jihlava.

Start - Pávov:

Od nádraží se dáme Kollárovu ulicí, na jejím konci pak vejdeme do Sokolovské. Na křižovatce si všimneme vysokého historického hraničníku a zahneme vpravo po Sokolovské. Míjíme různá sportoviště i průmyslové objekty, v levotočivé zatáčce odbočíme vpravo po Pávovské. Přejdeme koleje a pak mezi parkovišti opět uvidíme další barokní jehlanovitý hraničník. Další zajímavostí je malý pivovar Hrboun po levé straně. To jsme již v bývalé obci Bedřichov, nyní části Jihlavy.

Rudný:

Projdeme lesíkem a pokračujeme za kruhovou křižovatkou přes dálnici. Zde projdeme Pávov a za ním za Pávovským rybníkem pak Nový Pávov. V něm narazíme na zelenou a žlutou značku, po kterých se dáme vlevo a podél autokempu dorazíme na okraj lesa. Dál již pokračujeme jen po žluté lesem až na okraj osady Zborná. Zde se rozkládá parkoviště k lyžařskému areálu Šacberku. Přes parkoviště pak po schodech sejdeme k malému rybníčku a pak po značkách Hornické NS vystoupáme podél sjezdovky na vrchol Rudného (613 m). Zde stojí zřícenina kamenné rozhledny z roku 1854. Bohužel pro blízkost telekomunikační věže nemůže být asi obnovená. Stála zde ještě jedna rozhledna, ale za zanikla po roce 1940. Jinak asi 100 metrů východně od vrcholu roste 30 metrů vysoký památný buk.

Na svazích Rudného se nacházejí také zbytky dávné těžby, například kousek pod vrcholem nedaleko vleku štola Rudný.

Staré Hory:

Vrchol opustíme po značkách NS směrem ke krematoriu, ale nedojdeme až k němu, odbočíme na neznačenou příjezdovou cestu a dojdeme k pomníčku sv. Huberta. Zde kdysi stával dřevěný kříž, dnešní pomníček je dílem Karla Hurdálka z Hronova a byl zde odhalen v roce 2009.

Pod pomníčkem dojdeme na křižovatku s modrou značkou, dáme se po ní vlevo směr Staré Hory. Tato část Jihlavy je známá již od roku 1315 a jasně připomíná svou hornickou minulost.

Cíl - Jihlavské nádraží:

Stále po modré značce podejdeme dálnici a kolem Aquaparku a obchodních domů dojdeme k řece Jihlavě. S modrou značkou ji ale nepřejdeme, ale zahneme vlevo k Památníku královské přísahy z roku 1859. Ulicí Pod Jánským kopečkem pak dojdeme k původně románskému kostelu sv. Jana Křtitele. Dnes má však barokní kabát a hřbitov kolem něho byl zrušen. Dál pokračujeme Havlíčkovou ulicí kolem základní školy a podejdeme železniční trať. Dál je to již jen kousek do cíle u jihlavského nádraží.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Rudný 613 m, nejnižším místem byl Památník královské přísahy 471 m. Celkově nastoupáme asi 250 metrů, takže jde o rovinatý výlet. Trasu lze zvládnout i na kole, jen ten výstup na Rudný asi jezdce zapotí.