Budoucí rozhledna Skalický Vrch - Dále, U Beránka, Pihelský Hrad, Cikánská vesnice.

Dnes se vydáme na Skalický vrch, kde se má stavět rozhledna. V roce 2016 rozhodlo o její výstavbě obecní zastupitelstvo ve Skalici u České Lípy, takže uvidíme, jak dlouho bude probíhat stavba. Se stavbou by se mělo začít v roce 2017, ale i bez ní je Skalický vrch pěkným rozhledovým místem.

Start - Skalické vrchy:

Na tento výlet jsme si dali začátek na skalickém náměstí, ale na plánované kolečko lze "naskočit" vhodně i na dalších dvou místech, a to na křižovatce v Pihelu a na koupališti v Novém Boru. Všechna místa mají dobrou přístupnost, parkovací možnosti, Skalice a Nový Bor i vlakové spojení.

Obec Skalice byla podle archeologických nálezů osídlená již někdy na přelomu 8. a 9. století, kdy již tudy patrně vedla jedna z větví kupecké stezky ze středu Čech do Horní Lužice. Původní česká ves pak splynula s kolonizačně vzniklou "Dlouhou vsí", takže se německy obec nazývá Langenau.

Náměstí dominuje stavba obecního domu, barokního kostela a restaurace U Slunce. Prochází tudy žlutá značka, po které se vydáme na Skalický vrch. Nejdřív stoupáme mezi domy, ale pak přejdeme do lesa a pohodlnou cestou se dostaneme na vrchol. Zde stávala v minulosti chata, po které tu zbyl základ zdiva a sklípek. Zda to bude zachováno i při stavbě rozhledny, nelze nyní říci. Zatím je nejlepší rozhled směrem na Českou Lípu.

U Beránka:

Skalický vrch je průchodný, takže můžeme dál pokračovat po žluté značce. Sejdeme s ní znovu až do vsi, projdeme kole restaurace U Pepíčka, za ní přejdeme po místní komunikaci přes Sporku, ale znovu se vrátíme na hlavní silnici. Opět se silnice sejdeme a dostaneme se do mělkého údolí mezi Skalickým vrchem a lesnatou výšinou nad Mlýnským rybníkem. Zde sejdeme ze značky a budeme pokračovat údolím východním směrem. Držíme se hlavního tahu polní cesty, až se dostaneme do míst bývalé osady U Beránka (V Lamlu). Ta vznikla někdy v 18. století u staré poštovní cesty, zvaně ale Zlodějská. Hlavní budovou zde byl velký statek, po kterém tu najdeme zbytky zdiva se sklepem. Nedaleko objevíme Skalní byt, tři místnosti sloužící kdysi skutečně k bydlení.

Pihel:

Od osady pokračujeme loukami cestou stále k východu, nesmíme odbočit hlavně vlevo do stráně podle lesa. V těchto místech vlevo na hraně výšiny jsou ale další sklepy po bývalé usedlosti.

Po chvilce před sebou spatříme domy Horního Pihelu a uslyšíme ruch na silnici z České Lípy do Nového Boru. Zde na křižovatce, jak jsme se zmínili, může být druhé nástupové místo na dnešní výlet. U křižovatky stojí poštovní budova, dnes penzion, a vedle autobazar.

Pihelský hrad:

Od křižovatky se dále silnicí na Dolní Pihel, Sloup či Zákupy. Jdeme ale jen asi 300 metrů a odbočíme vlevo k Červenému rybníku. Přejdeme po jeho hrázi a za ní se dáme vpravo. Luční cestou kolem dvou samot dojdeme do Dolního Pihelu. Historicky je to nejstarší část vsi, kde dominantou je zarostlý Pihelský vrch se zbytky hradu. Ten stále na přelomu 14. a 15. století, býval sídlem pánů Zajíců z Hazmburku a Jana Kepky z Chlumu (průvodce Jana Husa do Kostnice), ale nepřežil husitské války. Pokud budeme chtít vystoupat ke zřícenině, je nutnou celý vrch obejít po silnici, zabočit vlevo na Písečnou a pak znovu vlevo přes potok a pěšinou mezi chatkami se dostaneme na vrchol.

Cikánská jeskyně:

Naše cesta pokračuje po silnici vlevo, přejdeme přes potok do osady Chomouty. Zde za posledním domem vlevo, bývalou rychtou, odbočíme na pěšinu vlevo a podle Dobranovského potoka se dostaneme pod skálu s Cikánskou jeskyní.

Jeskyně je 25 dlouhá a v přední části nese stopy po úpravě na obydlí. Předpokládá se, že zde nejen nocovali cikáni, ale určitě zde žili lidé v prehistorických dobách. Archeologický výzkum se zde zatím neprováděl. Ale je vidět, že místo je nocležníky vyhledávané dodnes, dokonce se zde počátkem února koná tradiční Zimní stanování u poustevníka Samuela.

Chotovice:

Ze stráně nad jeskyní sem klesá žlutá značka místního okruhu, po které se dáme loukou proti toku potoka. Mineme Malou Cikánskou jeskyni, ale to je starý lom, a dojdeme na křižovatku s modrou značkou. Po ní se dáme přes potok a pak po silničce asi jen 80 metrů vpravo. Tady na křižovatce opustíme modrou vlevo a kolem rybníku Očko dojdeme do prudké zatáčky vpravo. Za potokem první dům je bývalý mlýn, my ale ze zatáčky odbočíme na pěšinu vlevo a strání nad Chotovickým potokem dojdeme kolem starých pískovcových lomů o nově upraveného lesoparku Franze Hantschela (1844-1940). To byl místní rodák, lékař, který se věnoval vlastivědě a napsal o okrese Česká Lípa rozsáhlou publikaci.

Dominantou parku je altánek a za ním na malém návršíčku nad potokem je možno vidět skromné stopy po tvrzi Kalov. Ta se uvádí pouze v roce 1422, ale pozdější ves se již psala od roku 1455 jen jako Kotwicz.

Nový Bor:

Od parku dojdeme k místní hospodě, do areálu bývalých lázní od roku 1838. Po lázních zbyly dvě budovy, v menší je dnes Obecní úřad Chotovice.

Nad hospodou narazíme na cyklotrasu 3053, po které se dáme vpravo k bývalé škole a pod ní ke kapli. Jdeme pak kousek po hlavní silnici, ale hned odbočíme vlevo, tedy skoro rovně a po místní komunikaci dojdeme až k rybníku. Přejdeme po jeho hrázi a dáme se vlevo lesem po pěkné cestě až na okraj Nového Boru. Prvním objektem po pravici je bývalá kotelna, dnes sklárna Slavia. Stoupáme stále rovně až na ulici Hřebenka. Po ní zahneme vlevo a u Sokolovny a penzionu Verona jsme u hlavní novoborské ulice TGM. Vpravo bychom došli do středu města s kostelem, muzeem a radnicí, my však přejdeme a Máchovou ulicí sejdeme do Jarošovy. Tou se dáme vlevo a kolem garáží a přes můstek dojdeme ke sportovní hale a koupališti. Zde tedy je třetí nástupové místo na trasu, jde zde velké parkoviště, na koupališti v sezoně možnost občerstvení.

Cíl - Skalice:

Podél koupaliště vede nám již známá žlutá značka. Ta nás povede přes Novou Skalicí, podejdeme obchvat Nového Boru a kolem čističky a osazovacího rybníku a jsme ve Skalici a za chvilku i na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Skalický vrch 484 m, nejnižším potok v Dolním Pihelu 274 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme necelých 400 metrů, ale je to po pohodlných a upravených cestách. Trasa je vhodná i pro cyklisty, jen Skalický vrch bude po ně obtížný, ale dá se po vrstevnicové cestě vlevo od kraje lesa jednoduše obejet.

Červený rybník.
Lesopark F. Hantschela v Chotovicích.
Výhled ze Skalického Vrchu.