Přes Polsko i do Německa (aneb za historií českou i slovanskou), Andělka, Bratków, Posada ,Marienthal.

Dnes se opět vydáme za hranice, a to na výlet do Polska. Je to do kraje pro našince málo známého, do polského Bogatyniského výběžku. O něm se píší u nás většinou jen hrůzy, protože jeho většinu plochy zabírá ohromná těžní jáma a přilehlá elektrárna. Její chladící věže a oblaka nad nimi hyzdí výhledy z našich pohraničních hor dlouhé roky. My se ale lomu i elektrárně přeci vyhneme, našim cílem bude nejstarší památka oblasti, a to slovanské hradiště Staré šance, tvrziště Posada a když přejdeme přes Nisu, tak i klášter Marienthal.

Start - Andělka:

Místo začátku výletu je již samo o sobě romantické, Andělka. Dostaneme se sem po silnici od Liberce přes Frýdlant, Předlánce, Višňovou a za Filipovkou směr Loučná. Ves má dlouhou historii, od 14. století byla manským statkem, po kterém zbyl na okraji vsi jen dvůr. A právě u tohoto dvora je památníček na skutečnost, že se tu nalézá průsečík 51. rovnoběžky a 15. poledníku. A je také pravda, že je to asi jediný ze dvou v republice označený průsečík, a to jich máme deset. Jinak ve vsi stojí barokní kostel a pod ním smírčí kříž. Pod kostelem na křižovatce silnic najdeme u autobusové zastávky také turistický rozcestník, odkud se dáme po žluté značce na hraniční přechod. Jde tu s námi i Pašerácká NS. ale my asi pašovat nic nebudeme, a přejdeme do Polska.

Bratków:

Za hranicemi pokračujeme po silnici, přejdeme křižovatku se silnicí vpravo a na konci rovinky, kde vlevo míjíme mohutný sloup vysokého vedení, zahneme na luční cestu vlevo. Obejdeme dvůr před námi zleva a za ním na křižovatce se dáme šikmo vlevo. Projdeme dalšími domky a staneme na další rozcestí. Vpravo to je opět do vsi, takže my se dáme na luční cestu před námi, tedy k západu.  Cesta se stáčí mírně vpravo k menší remízce a za ní dále pokračujeme stále mezi poli a pozvolna klesáme na silnici 352 od Krzewina do Bogatynie. Zde před námi je ves Bratków.

Posada:

Nezajdeme ale do Bratkówa, jdeme vlevo opatrně podél silnice asi 700 metrů. To znamená, že projdeme celou mírně levotočivou zatáčku. Ta pak začne přecházet v pravotočivou, ale zde musíme odbočít vpravo na konec Bratkówa, kde dojdeme na páteřní ulici. Zahneme po ní vlevo a hned zase vpravo. Budeme pak pozvolně klesat a v zatáčkách se sklánět vlevo na okraj obce Posada.

Osada Posada se uvádí již v roce 1273, kdy byla ještě samostatná, ale postupně ji po částech kupoval protější klášter, až se roku 1329 stala celá jeho majetkem. Ves ale pro nás zůstane vlevo, my projdeme pod viaduktem a dospějeme k řece.

Marienthal:

Naproti nám vidíme budovy rozsáhlého kláštera Marienthalu. Ten v roce 1234 založila Kunhuta Štaufská, manželka českého krále Václava I. Klášter získal poměrně majetky, ale byl také během historie několikrát zničen, takže dnes jde vlastně jen o barokní stavby z 18. století. Jde však o nejdéle existující ženský cisterciácký klášter, dodnes se zde odehrává náboženský život, kterého se někdy může účastnit i široká veřejnost. Doporučujeme klášter navštívit, ale je to mimo naší trasu.

Staré šance (Alteschanze):

Od břehu Lužické Nisy se dáme vlevo a nad posledním domem Posady vlevo vidíme po levé straně cesty kopeček se zříceninou malé středověké tvrze. O ní nejsou žádné záznamy, ale snad patřila ke vsi, kde sídlila vojenská posádka kláštera, protože v ženském klášteře žádní muži nocovat přece nemohli.

Po prohlídce zříceniny se vrátíme na cestu a pokračujeme volně do návrší jižně před námi. Dojdeme k lesu a abychom nebloudili, budeme se držet toho, že musíme stále stoupat. V nejvyšším místě návrší uvidíme před sebou mohutné valy slovanského hradiště. Pokud známe některá hradiště v Čechách, těžko nalezneme něco podobného. Nejde o rozlehlost, ale o výšku a mohutnost valů. Na konci hradiště se dostaneme na vyhlídkovou skálu, kde se nám trochu otevře obzor a hlavně se díváme do nádherného údolí Lužické Nisy pod námi.

Cesta zpět:

Po prohlídce hradiště se vrátíme do Posady, kde dáme se podle pravého břehu Nisy necelý 1,5 km. Dospějeme k okraji naproti nám ležícímu městu Ostritz a ke zřícenině Blumbergského mostu. Zde zahneme vpravo, přejdeme přes železniční trať a zvolna vystoupáme opět do Bratkówa. Jeho ulicí se dáme vlevo a po 150 metrech vpravo. Za řadou domů na lučním rozcestí zahneme na pravou cestu, mineme budovy dvora a dojdeme opět na známou silnici 352. Silnici přejdeme a polní cestou dospějeme k remízce. Na pravém jejím horním okraji staneme na cestě, kterou již známe, takže zpět je již návrat bez problémů.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je start v Andělce 312 m, nejnižším Lužická Nisa 195 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme asi 400 metrů, ale velmi pozvolně. Trasu lze zvládnout i na kole, jen asi v místech hradiště to bude náročnější.

Andělka.
Klášter Marienthal.
Lučická Nisa pod Starými Šancemi.