Broumovský klášter - Rodinný výlet po Broumovsku, Rožmitál atd...

Broumovský klášter je skutečný pojem, nejen pro věřící, ale pro zájemce o historii a památky. Mimo klášter je Broumovsko známé Diezenhoferovskými kostely a samozřejmě skálami. Ani po jednom se dnes nevydáme, budeme putovat v okolí Broumova po křížcích. Mnohého křížky možná nezajímají, ale nám jde přece hlavně po pohybu v přírodě, a to bez cíle někdo třeba neumí.

Start:

Počátek našeho výletu si stanovíme u turistického rozcestníku u městského úřadu. Barvy značek tu jsou všechny, což je poměrná zvláštnost, my si vybereme žlutou a zelenou, ta nás ale časem opustí. Směr nádraží!

Procházíme historickým jádrem města s klášterem po levé ruce. Projdeme přes Mírové a Malé náměstí. Za kostelem sv. Václava, mimochodem právě od I. Diezenhofera, zahneme vlevo na most přes říčku Stěnavu. Žlutá značka pak zatáčí za autobusovým nádražím vpravo k vlakovému nádraží, ale my ji zde opustíme a jdeme rovně. Lidickou ulicí přejdeme přes železniční přechod, křižovatku s Kladskou a ulicí Na Výsluní, odbočíme pak vpravo ke golfovému hřišti. Polní cestou mineme další křížek a pak přejdeme přes hřiště. Za ním kolem dalšího křížku klesneme do údolí Černého potoka. k první samotě Rožmitálu.

Rožmitál I.

Rožmitál je jen jmenovcem slavnějšího města pod Třemšínem, jde osadou Broumova. Ves se připomínají již roku 1359, ale nikdy neměla ani kostel, stojí zde jen kaple sv. Floriána z roku 1742. Ves je to zajímavá, stojí zde roubené statky a v horní části je lom na melafyr, kde se nacházejí i polodrahokamy. Ale to je již mimo trasu, my se pohybujeme v dolní části, kde stojí další křížek i socha svatého na vysokém podstavci. Na první křižovatce dáme vlevo směr Velká Ves a Broumov.

Za vsí překračujeme přes potok a vpravo kousek od silnice stojí pod samostatným stromem tzv. Čápův křížek.

Rožmitál II.

Pokračujeme po silnici ale již jen kousek, na rozcestí s polními cestami odbočíme vpravo. Pokračujeme mezi poli podél remízku až na modrou značku. Po ní sedáme vpravo a hned stojíme u první z tzv. Křížů na Rožmitálské cestě. Jde o řadu křížů i soch od Broumova k Rožmitálu, projdeme kolem pěti. A najednou jsme opět v Rožmitálu, v horní části. Setkali jsme se tu na rozcestí ze zelenou, ale zahneme vlevo po modré. Dojdeme k malé kapličce a za ní odbočíme na neznačenou cestu vlevo.

Olivětín:

Polní cestou, rovnou skoro jako pravítko, dojdeme severozápadně na okraj Benešova. Jde i zde o osadu Broumova, na silnici zde zahneme vlevo, projdeme celou vsí a pokračujeme do Olivětína. O této další osadě Broumova je zmínka již v roce 1406. Největší tzradici zde má vaření piva, a to údajně od doby založení broumovského kláštera. Ve zdejší pivovaru Broumov se vaří pivo Opat. Z památek zmíníme kapli Bolestné matky Boží z roku1701, přestavěné v roce 1753. Jde o malou, ale významnou stavbu s nástropní malbou Nanebevstoupení a reliéfem Kristus na Olivetské hoře z konce 17. století za oltářem.

Cíl - Broumov:

Podél pivovaru vede žlutá značka, která nás v pohodě dovede do cíle v Broumově.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem na cestě je lesík mezi Rožmitálem a Benešovem 471 m, nejnižším žlutá značka v Olivětína podél břehu rybníku Břídlo a Veby 377 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme necelých 200 metrů, což je vlastně rovina. Cesta je nenáročná, vhodná i pro cyklisty, ale nesmí to být na jaře a po deštích, protože cesty jsou místy jen polní, a tudíž pro kola velmi měkké.

Kaplička v Horním Rožmitále.