Ralsko z Mimoně - Vranovský hrádek, skalní věž Džbán, Juliina vyhlídka. Pěkný výlet v Lužických horách.

Lužickém hory vznikly geologicky v třetihorách, kdy přes zemskou kůru z vnitra země různými puklinami se na povrch vylévaly čedič a znělec. Ovšem stejného základu jsou i jinou sousední celky, České středohoří a Ralská pahorkatina. Její nejvyšší vrchol tvoří vedle Ještědu a Bezdězu nejvýznamnější dominantu při výhledu z Lužických hor na jih. Dnes se na Ralsko vypravíme.

Mimoň:

Město Mimoň je jedním z nejstarších osídlených míst severních Čech. Německy (?) uváděné jméno Nimes jistě může vyvolávat myšlenku, že vzniklo již v době keltské, obdobně jako stejnojmenné město v Francii. Význam obou měst je asi nesrovnatelný, ale kdo ví?

Ve středověku byla Mimoň důležitým místem na obchodní stezce ze středu Čech na sever, tady konkrétně do Žitavy. Od 16. století zde stál zámek, který se postupně rozšiřoval, ale v roce 1985 byl zbořen, stejně jako protější strana náměstí i se starou radnicí. Z památek tu ale máme mimo jiné kostel sv. Petra a Pavla, Boží hrob a bývalý špitál, dnes s muzeem.

Mimoň leží na křižovatce silnic od Mnichova Hradiště do České Lípy (262) a od Doks do Jablonného v Podještědí (270). Mimoň má i železniční trať z Lovosic do Liberce.

Start - Vranov:

Začátek trasy si dáme na náměstí 1. máje. To je dnes sice hezky upravené, ale dvě chybějící strany (na východě stával zámek, na západní řada domů s radnicí) se několika květináči upravit nedají. Od turistického rozcestníku se dáme po červené směrem na Vranov. Po pravé ruce míjíme místo bývalého zámku, přejdeme přes Zámecký most a podle zdi zámecké zahrady vstoupíme do severní části sídliště Ralsko. Po levé ruce máme nově upravené koupaliště. Nad městem vejdeme do kilometru dlouhé Vranovské aleje, vysázené v roce 1898 na počest 50. výročí panování císaře Františka Josefa I. Na konci aleje stojí kaplička, ale to jsme již na okraji osady Vranov, která vznikla v 16. století.

Vranovský hrádek:

Projdeme osadou na její horní konec, kde ční do výše skalní věž Džbán. Pokračujeme dál po značce do lesa a stoupáme po levé straně údolí. Po levé ruce můžeme spatřit zdivo, tedy základy drtiče kamene. Kousek se ním odbočíme ze značky přes údolíčko vpravo do malého sedla. U něj odbočíme vpravo a pěšinou obejdeme vršek nad námi. Na zadní straně vršku objevíme mělký příkop, který končí nad srázem skály směrem k červené, kterou jsme před chvíli šli. Skály na vrcholu kopečku nesou na sobě zbytky přitesání. Toto místo se dnes nazývá Vranovský hrádek, ale protože zde nebyly zjištěny žádné archeologické nálezy, je těžké opevnění datovat. Snad může souviset s hrádkem na Luční skále, která je odsud půl kilometru jihozápadně, který je možno datovat do přelomu 12. a 13. století.

Juliina vyhlídka:

Vrátíme se na červenou a pokračujeme do vršku. Po chvilce však narazíme na odbočku k Juliině vyhlídce. Jde o romanticky upravenou skálu v roce 1822 a nazvanou podle Juliány, manželky Františka Hartiga, majitele mimoňského panství. Vyjdeme po schodech na skalní plato, kde kruhový útvar ukazuje, kde stál vyhlídkový gloriet. Je odsud velmi hezký výhled.

Hrad Ralsko:

Opět se vrátíme na značku a pokračujeme ve výstupu na vrchol. Stoupáme stále lesem, občas máme výhledy do kraje. Pod vrcholem dorazíme na odbočku ke hradu. Ta nás dovede mezi zdivo poměrně zachovalého hradu. Hrad je pěkný, ale vyvolává několik otázek. Především, jak je starý. O Ralsku jsou dokonce neověřené zprávy již z 10. století, ve 12. století žil významný šlechtic Heřman z Ralska,. který by měl být předkem pánů z Vartenberka (Stráže pod Ralskem). Podle nového výzkumu hrad ale vznikl na konci 14. století.

Nechme tedy otázky historie stranou a projděme si hrad. Nejvýznamnější stavbou je tu mohutná věž. Před ní stával palác s další věží. V čele hradu stojí mohutná štítová zeď a severně pod ní branka do hradu. Určité stavby stávaly i v prostoru před štítovou zdí. Další otázkou, proč třeba nebyla zastavěna i skála za hradem, nebo že by se z ní nic nedochovalo?

Červená skála:

Po prohlídce hradu se vrátíme na odbočku a pokračujeme v sestupu po červené značce. Opět jdeme lesy a v dolní části mineme několik betonových řopíků z roku 1938. Vyjdeme z lesa a rovnou luční cestou míříme k silnici od Vranova do Novin pod Ralskem. Po pravé ruce míjíme osamocený lesík se skalnatým vrškem. Dnes je na mapách označený jako Skalky, ale v minulosti se nazývat Červený vrch. Je to název podle bare zdejších skal. Nenechte si toto rozeklané skalisko ujít, je odsud i částečný výhled do krajiny.

Srní Potok:

Vrátíme se na značku a dojdeme na již zmíněnou silnici. Na ní opustíme červenou značku a dáme se po silničce vlevo. Přes les dojdeme do osady Srní Potok. I tato osada vznikla jako Vranov v 16. století. Před 1. světovou válkou zde byly malé vzdušné lázně.

Cíl - Mimoň:

Zde v Srním Potoku jsme narazili na žlutou značku, která nás dovede na most přes Ploučnici. Za ní značku opustíme a zahneme na polní cestu podle pravého břehu Ploučnice. Ta nás bezpečně dovede zpět do Mimoně.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je samozřejmě Ralsko (696 m), nejnižším pak Zámecký most v Mimoni 276 metrů nad mořem. Celkové převýšení nám pak vychází asi na 500 metrů. Trasa není vhodná pro cyklisty.