Krušné hory na saské straně - Mníšek, Deutscheinsiedel, Neuhasen - Rodinný výlet.

Cesty za hranice mají vždy kouzlo romantiky, i když je to jen několik kilometrů a ještě pěšky. Dnes si ciziny užijeme dost, protože sice začneme na naší půdě, ale jinak se budeme zcela pohybovat po Sasku, tedy území Německa.

Mníšek:

Osada Mníšek dnes patří pod obec Nová Ves v Horách a leží na okrese Most v Ústeckém kraji. Jde však o velmi staré osídlení sahající až do 13. století, kdy zde stávala poustevna, dnes by se snad řeklo penzion, pro mnichy cestující z kláštera v Oseku do kláštera Altzella v Sasku. Jako jeden z důkazů je i jméno osady. Současně tu stávala i celnice patřící k panství hradu Hněvín v Mostě. Ves trpěla v mnohých válkách i při morech, ale vždy vstala tzv. z mrtvých. Dnes již slouží převážně k rekreaci. Díky hraničnímu přechodu a vietnamské tržnici zde panuje čilý ruch.

Do Mníšku se dostaneme snadno po silnici 271 z Litvínova (13 km) či okreskou (III. /2546) z Janova 11 km.

Start - Deutscheinsiedel:

Buď jsme sem přijeli hromadnou dopravou, nebo autem, ale vždy začneme u hraničního přechodu. Zde se dá dobře parkovat. Přejdeme hranice tvořené říčkou Svídnice a na německé straně narazíme na zelenou a žlutou značku. Po nich projdeme osadou Deutscheinsiedel a na jejím konci vstoupíme do lesa, kde se odpojí žlutá, a pokračujeme po zelené. Zakrátko se sejdeme s červenou (okruh Seiffenu), na kterou vpravo odbočíme a dojdeme na rozcestí Rundweg. Tady s červenou neodbočíme vpravo, ale po ulici Ahornbergweg jdeme kousek rovně dál a pokračujeme po modré pěknou alejí.

Seiffen:

V obci Seiffen najdeme několik zajímavostí. Z těch, které nejsou na naší trase, to jsou zejména Freilichtmuseum, pomník Holzkunst Näumanns a další muzea řemesel, hraček a železničních modelů, ale také letní sáňkařská dráha.

My po modré dojdeme k hornické památce, tedy ohromné jámě po těžně rud železa a cínu, zvané Geyerin. Prochází jím Historischer Bergbausteig, tedy Hornická historická stezka s informačními tabulemi. Obec je známá výrobou hraček a vánočních pyramid, najdeme zde proto spoustu obchůdků, a zvláště před Vánocemi je zde opravdu velmi milo.

Po modré kolem známého horského osmibokého kostela z 18. století (navržen do seznamu UNESCA) pokračujeme do středu obce, kde za kavárnou De Holzleut dorazíme k turistickému rozcestníku.

Neuhasen:

Rozcestník má všechny barvy turistických tras, ale my si vybereme červené značky Mezinárodní horské cesty Eisenach - Budapešť, její části Sasko východ - západ. Kolem informační tabule a penzionu Diana dojdeme na rozcestí s modrou značkou. Zde můžeme například odbočit vpravo ke známé restauraci Schwartenbergbaude s pěknými výhledy.

Jinak jdeme rovně na rozcestí s červenou a pak stále rovně na křižovatku Biermann-Kreuzung se zelenou značkou. Zde po zelené odbočíme vlevo a lesnatým údolíčkem dojdeme do obce Neuhasen. Obec je vyhlášená jako významné středisko výroby předmětů ze dřeva i nábytku (Technisches Museum „Alte Stuhlfabrik“), ale jsou zde i další muzea, například Nussknackermuseum s největším louskáčkem na světě, ale tradici má zde výroba skla také s muzeem. Lze zde navštívit i muzeum motorek.

Dominantou obce je zámek, který jako hrad vznikl již na konci 12. století, kdy ho postavil Boreš z českého rodu Hrabišiců. Hrad prošel dlouhým stavebním vývojem i různými katastrofami, až roku 1989 takřka celý vyhořel. Dnes je zde Zámecký hotel, takže je možno nahlédnout do parku, případně i do veřejných místností včetně úžasné restaurace.

Cíl - Mníšek:

Po prohlídce pamětihodností od rozcestníku proti dřevěným soustruženým postavám u kostela se dáme po červené a modré ulicí Brüxer Strasse, ale před zatáčkou odbočíme vpravo opět na Mezinárodní horskou cestu Eisenach - Budapešť a dojdeme na nám již známé rozcestí Biermann-Kreuzung se zelenou značkou. Zde ale zahneme vlevo na silničku a jdeme stále rovně, silnička přejde v silnici, po které můžeme dojít až na hraniční přechod. Pokud ale nechceme šlapat asfalt a čuchat auta, zahneme po značkách vlevo a pak vlastně souběžně se silnicí přes lázně (Bad Einsiedel) jdeme lesem. Na silnici ale stejně dojdeme, takže se jí zcela nevyhneme, ale do Deutscheinsiedelu je to již jen kousek a tím pádem jsme za chvilku v cíli v Mníšku.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je oblast Lázní Siedel 752 m, nejnižším místem je most přes říčku Flöha v Neuhausenu 530 m n. m., celkově nastoupáme necelých 500 metrů, což na Krušné hory není opravdu mnoho, a navíc je to po pohodlných cestách. Trasa je vhodná i pro méně zdatné cyklisty, dokonce i odvážně vozíčkáře.

Zámek Neuhasen.
Seiffen.
Dřevěné figury v Neuhasenu.