Rodinný výlet v Českém Ráji

Dnes se budeme pohybovat sice v Českém ráji, ale na jeho severní straně. Je to kraj, který je trochu turisticky stranou, ale je to velká škoda. Najdeme zde pěkné vesničky, lesy, údolí s potoky a říčkami, pěkné výhledy, a také zajímavé památky. Začneme výlet v Hodkovicích.

Hodkovice nad Mohelkou:

Hodkovice nad Mohelkou jsou malé městečko mezi Turnovem a Libercem. Historie zde nezačíná prvními listinnými záznamy, ale musíme se obrátit na archeologii, a to se dostáváme do doby kamenné i bronzové a pak i ke Slovanům. První nejasná zmínka o vsi může být z roku 1142, kdy se uvádí Mnichovo Hradiště a „Hothovici“, tedy asi Hodkovice. Území patřilo od roku 1274 pánům z Dražic, za nich se roku 1352 uvádějí Hodkovice jako farní ves. Podle desátků se zde platilo 12 grošů, stejně jako v Turnově, zatímco tehdejší Liberec platil pouze 2 groše. Městečko leželo na kupecké stezce, na její ochranu zde stával údajně i hrad. Středověk zde skončil v roce 1806, kdy Hodkovice totálně vyhořely a přišly tak o vše, co zbylo z minulosti.

Začátek výletu si stanovíme u kostela sv. Prokopa, kde je parkoviště a kam je to z náměstí jen kousek.

Start - Vrchovina:

Od kostela se vydáme po žluté značce ulicí Kostelní vrch. Na jeho úbočí projdeme pěknou Kalvárií z kapliček z roku 1818, vrcholová kaple je po požáru z roku 1867. Kostelní vrch je široké návrší s výškou 456 metrů, dokonce se uvažuje, že zde měl stávat onen hodkovický hrad. Dnes tu je ale letiště, které míjíme po pravé ruce.

Kousek za letištěm dojdeme po osady Vrchovina. Ta nepatří k nejstarším, připomíná se až roku 1592, ale najdeme tu několik zajímavostí. U domu čp. 15 stojí památný krucifix, ale vsi dominuje skupina lip na návsi kamenná kašna s pumpou . Náves také obklopuje několik lidových domů,. zajímavá je i polo dřevěná hasičské zbrojnice.

Ve Vrchovině končí naše žlutá a setkáme se tu s červenou značkou. Po té však nepokračujeme, ale jdeme stále na jih po silnici na Třtí.

Kamení:

Abychom nešli po asfaltce, půjdeme luční a lesní cestou, proto u hřbitova zahneme vlevo a mělkým údolím dorazíme do vsi Třtí. Je to malá osada patřící k nedalekému Sychovu, připomíná se ve 14. století a stávala zde i tvrz. Dnes ves slouží především k rekreaci.

Po hlavní silnici se dáme vlevo směrem k Sychrovu, ale před poslední domem vpravo (čp. 34) zahneme vpravo na luční cestu. Údolím podle elektrického vedení vystoupáme zvolna do osady Červenice. Před zastávkou autobusu odbočíme vpravo a přes křižovatku s modrou značkou dojdeme do Kamení. Na prvním rozcestí zahneme vpravo a jsme u rodného domku Václava Laurina (1865-1930). To byl společně s Václavem Klementem zakladatel firmy, která se dnes jmenuje Škoda Auto Mladá Boleslav. Na domě je pamětní deska, jinak ves je známá až v 17. století a stojí zde malá kaplička a socha sv. Barbory.

Sychrov:

Pokračujeme po hlavní silnici na Pěnčín, ale za vsí za poslední novostavbou zahneme loukou prudce vlevo a klesneme loukou k rybníku. Ještě před ním přejdeme na pravou stranu potoka a kolem pěkné samoty a částí Rybník dorazíme na náves v Radimovicích. Jde o starou obec, ale až v roce 1820 ji získali Rohanové a připojili k panství Sychrov. K zámku vede nádherná lipová alej, ale velká část byla v roce 2009 pokácena. Zajímavostí je, že pod vsí probíhá železniční tunel, který pak pokračuje přes známý Sychrovský viadukt, ale ten je mimo naší trasu. Přesto doporučujeme se vydat po silnici na Třtí a na viadukt se podívat.

Jinak dojdeme k zámku Sychrov, jedné z nejnavštěvovanějších památek v naší republice. Nebudeme se o něm víc rozepisovat, jen že je to nejen zámek, ale i zámecká zahrada a park a další stavby v okolí. Necháváme na vás, kolik zde strávíte času, ale jinak se dáme před zámkem vlevo, kde narazíme na modrou značku a NS Lesní putování s K. Rohanem a jdeme podle nich podél zdi parku k hájence se dál k Arturovu hradu. Jde o romantickou stavbu dvou věží s branou z poloviny 19. století.

Cíl - Hodkovice:

Od Arturova hradu sejdeme po silnici do údolí Mohelky, zahneme prudce doprava a na křižovatce se silničkou do Radostína se dáme vlevo na luční cestu přes údolí a přes řeku. Za mostem se dáme na křižovatce vlevo, podejdeme železniční trať a zalesněným údolím jdeme jeden kilometr. To znamená že podejdeme vysoké vedení a za ním se již velmi mělké údolí rozdvojuje, my se musíme dát doprava a vyjdeme na silničku z Vrchoviny do Sedlejovic. Před námi je březový lesík a po jeho levém okraji vede ze silničky podél lesa a pole cesta. Ta nás dovede do rohu lesa, kde se dáme trochu vpravo a po 100 metrech dojdeme na lesní silničku. Zde se dáme vlevo a projdeme zahradnictvím na cestu se žlutou značkou a jsme u letiště, kde to již známe. Dáme se proto vpravo a dojdeme přes Křízovou cestu do Hodkovic.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Kostelní vrch (450 m), nejnižším pak Mohelka ve Třtí 303 metrů nad mořem. Celkové stoupání je asi 350 metrů, jde tedy o nenároční terén, i když místy, pokud se s námi na cestu vydají, asi pro cyklisty bude jízda lesem či loukami trochu obtížnější.