Jizerské hory - Protržená přehrada, Mariánské schody, Mariánskohorské boudy, Desenský hřeben

Naše země zažila za svou dobu mnoho neradostných událostí, některé již zapadly do šuplíků archivářů, ale jiné se připomínají dodnes. Tak je to i s Protrženou přehradou na říčce Bílá Desná. Takže vydejme se na místo katastrofy, které bylo v nedávné době nově upraveno.

Start - Pamětní kámen:

Protržená přehrada leží v Jizerských horách, proto cesta k ní je většinou dlouhá, ale my se vydáme od nejbližšího místa, které jsme schopni veřejnými dopravními prostředky zvládnout, a to je Desná. Město Desná leží podél silnice 1. třídy č. 10 (E65) od Turnova do Harrachova, ale po silnici č. 14 se sem dostaneme z Jablonce n. N. a Liberce, Desnou projíždí i Tanvaldská ozubnicová dráha z Tanvaldu do Harrachova. Ať sem přijedeme jakkoliv, dáme si sraz na křižovatce se silnicí do Albrechtic a Josefova Dolu, kde sojí i turistický rozcestník. Od něho se vydáme po žluté značce k Památnému kameni, která připomíná právě zmíněnou katastrofu, kdy v pondělí 18. září 1916 obec zaplavila vody o protržené přehrady na Bílé Desné. Za oběť ji padlo 29 obytných domů, 11 brusíren skla a 62 dalších domů bylo vážně poškozeno, zemřelo 62 lidí.

Mariánské schody:

Od Pamětního kamene, kde žlutá končí, jdeme 900 metrů dál Údolní ulicí. Mineme zastávku autobusu Porcelánka, mateřskou školu, upravenou studánku, a za ní dojdeme k domu čp. 377. Je to domeček na pravé straně ulice s jedním velkým oknem do ulice a sedlovou střechou, důležité ale je, že nalevo proti němu šikmo běží podle plotu travnatá cesta vlevo nahoru. Projdeme pod elektrickým vedením a přijdeme na místní komunikaci u domku s červenou střechou. Zde zahneme vlevo a po pár metrech opět prudce vpravo do lesa. Vystoupáme pak k Mariánským schodům, které nás vyvedou k domkům Albrechtic.

Mariánskohorské boudy:

Pokračujeme silničkou podle lyžařského vleku, kapličky a penzionu U kapličky, ale to jsme již na zelené značce. Orientace je proto jednoduchá. Mineme Schillerův pamětní kámen, posezení v Mariánské hoře a pozvolna vystoupáme na vrchol Bučina 868 m. Odtud je pak k Mariánskohorským boudám, které jsou seskupením několika starých chalup. Jejich počátky je nutno hledat již v roce 1705. Odsud je to j Protržené přehradě jen malý kousek po žluté značce.

Protržená přehrada:

O nešťastné historii této vodní stavby byly napsány stohy knih, ale bylo to jen krátké. V listopadu 1915 proběhla kolaudace přehrady a po desíti měsících začaly hrází prosakovat pramínky vody. Na rozkaz hrázného byla otevřena stavidla, ale voda byla rychlejší. Trvalo to pouhých 70 minut od spozorování do protržení hráze. Voda sebou vzala i stromy a kmeny z pily, a nezarazil ji ani železniční násep. Dodnes se tu zachovala šoupátková věž a štola k Soušské přehradě. Podrobněji se vše můžete dočíst na zastaveních naučné stezky.

Desenský hřeben:

Od rozcestníku na levém břehu říčky pokračujeme podél toku silničkou (cyklotrasa 3019) asi 300 metrů a odbočíme šikmo vlevo k chatě Tetřevka. Od ní pak jdeme stejným směrem až na křižovatku lesních cesty (od silničky v údolí je to sem asi 600 metrů). Tady se dáme vpravo a vrstevnicovou cestou opisujeme dlouhý svah Desenského hřebenu. Místy máme vpravo výhledy na jizerskéhorské stráně. Asi po 2,5 km dojdeme do sedla pod Novinou (807 m), kde neodbočíme vpravo do údolí, ale pokračujeme zalesněnými stráněmi k jihu.

Desná - cíl:

Obejdeme stráně Novinu a sejdeme k návrší Desenský vrch (732), kde narazíme na první domky Desné, resp. na ulici Sokolská. Zde také objevíme také modré turistické značky. Ty nás pak jednoduše dovedou až do středu Desné a na výchozí rozcestí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je úbočí Desenského hřebenu 861 m, nejnižším pak samozřejmě start ve výšce 486 m n.m. Celkově nastoupáme asi 500 metrů, což zase na Jizerské hory není tak mnoho. Trasa jako celek není vhodná pro cyklisty, ale ty se na Protrženou přehradu dostanou pohodlně po velmi dobře značených cyklotrasách sami.