Karolínka a Soláň - Pekný výlet v Beskydech.

Karolínka, známé sklářská město, ač leží doslova v klínu hor, není vyhlášeným turistickým centrem. Historicky vzniklo až současně se sklárnou v letech 1861, kdy bylo jen součástí Nového Hrozenkova. Samostatnosti dosáhla obec až v roce 1949 jako Karolinina Huď, od roku 1951 Karolínka. Statut města získala Karolínka v roce 1998. Tolik krátce z historie, z pamětihodností a zajímavostí je tu hlavně stejnojmenná přehrada Stanovnice z roku 1985. Pro nelibost turistů je to zdroj pitné vody, takže není určená k rekreaci.

Výlet - Baraní:

Karolínka leží ve výšce kolem 480 metrů a vrcholy nad ní sahají do výšky až přes 1000 metrů, vždy je proto nutno zdolat značný výškový rozdíl. Na jihu to je zejména Malý Javorník 1019 m, na severu Soláň s výškou 860 metrů nad mořem, a tam se teď vydáme.

Začátek výletu si stanovme u informačního centra a Muzea sklářství. Sem trefí každý, je to na Nábřežní ulici nad Valašskou Bečvou, přímo naproti Valašskému národnímu divadlu, penzionu Sklář a sokolovně či zdravotnímu středisku, případně i radnici. Takže se dáme Nábřežní ulicí po toku zdejší Bečvy, což je západním směrem. Po přejití potoka zahneme první ulicí (Na Hřebíku) vpravo a na další křižovatce vlevo Na Paluchu. Za druhým domem po pravici (čp. 262), po levici domy nejsou, zahneme vpravo na luční cestu. Tou podejdeme vysoké vedení a po 200 metrech odbočíme vlevo. Kdyby se stalo, že neodbočíme, můžeme jít rovně mezi samoty ve stráni, projdeme je a nad nimi se na cestě dáme vlevo a dojdeme na hřbet, kterým prochází naše cesta. Jde o hřbet Baraní (688 m).

Smradlavá a Vachalka:

Pokračujeme stále nahoru a na hřbetu. Mineme kótu 738 a nad ní vrch Jeseníková 775. Tady v severním směru sejdeme do mělkého sedla a na dalším hřebenovém vrcholu 794 mineme Přírodní památku Smradlavá. Jde zde o ochranu vzácných a ohrožených druhy rostlin a živočichů, např. kyčelnice cibulkonosná, devítilistá a kyčelnice žláznatá, ale také zde bylo zaznamenáno 93 druhů hub.

Opět klesneme do sedla, za kterým se dostaneme na hranici další PP Valchalka. Také zde jde o ochranu rostlin, živočichů a hub, třeba mozkovka rosolovitá a velmi vzácná houba Sceletocutis odorata, případně vzácný lišejník hávnatka Degenova. Přes Vachalku však není možno pokračovat po hřbetu, ale odbočíme vpravo na vrstevnicovou cestu, která nás stráněmi pod vrcholem Raťkov (853 m) dovede na hřebenovku Soláně s červenou značkou.

Soláň:

Po červené se dáme vpravo a v klidu míjíme lyžařské areály napravo i nalevo, až dojdeme na sedlo Čarták. Nad ním stojí restaurace, teď asi pro nás dost potřebné zařízení. Abychom si prošli vše, pokračujeme pak po červené a neznačenou odbočkou přímo na vrchol Soláně (860 m.n.m.). Zde stojí pískovcový pomník s reliéfem býka, který líže hroudu soli. Je tu totiž pověst, že pasoucí se dobytek objevil v těchto místech sůl, což dalo místu jméno. Je zde i informační deska o jiných zajímavostech, ale také je odsud pěkný výhled do okolí.

Dál pokračujeme po červené na rozcestí Soláň - hřeben, kde zahneme po žluté vpravo. Nad turistickou chatou opět změníme barvu na zelenou a po ní vpravo dojdeme k IC a galerii Zvonice.

Raťkov:

Od IC se dáme přes silnici v sedle a pokračujeme zpět po žluté značce. Ta vchází do lesa za parkovištěm, nejdřív překoná vrchol 826 m, ale pak již klesá k potoku Raťkov. Podle potoka sestupujeme údolím přes rozcestí Raťkov - Potoky, kde se lesní cesta mění na silničku. Ta nás dovede do osady Raťkov. Ta se táhne podél stejnojmenného potoka až skoro k jeho ústí do Valašské Bečvy. A právě v dolní části stojí vyhlášený největší zachovalý soubor valašských dřevěnic na Vsetínsku, nacházejících se na svém původním místě.Jde o čtyři obytná stavení a jejich hospodářská stavení. Celkem jde o 26 dřevěných objektů. Zde má tradici rod Orságů, který se sem dostal díky prapředkovi rodu, Michalovi, který se sem dostal až Maďarska.

Cíl - Karolínka:

Pod Raťkovem zahneme stejnojmennou ulicí vpravo a pak přejdeme do Nábřežní, a to jsme již na nejlepší cestě být v cíli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Soláň 860m, nejnižším začátek v Karolínce 477 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme asi 600 metrů, takže je to cesta nahoru a dolu, ale jsme v horách, s tím se přece počítá. Trasa není vhodná pro cyklisty, ty se na Soláň mohou vydat jinou cestou, nejlépe asi údolím Kobylská, nebo přes Bzovou.