Tajemná Hradiště - Výlet kolem Radvanic - I pro rodiny s dětmi.

Dnes nabízíme výlet pro trochu odvážnější turisty, kteří se nebojí pustit do terénu bez značek. Na druhou stranu jsme v kulturní krajině, takže v žádném případě nepůjde o nějaké ohrožení zdraví či možnost zabloudění. Základem dnešního výletu je zjištění, že nad Radvanicemi se nalézá hřeben, kde jsou na mapách označena tři Hradiště, ve starších mapách ještě německy Rač, a to Hradiště, Zadní Hradiště a Přední Hradiště. Na druhou stranu můžeme dopředu říci, že nějaké zbytky po dávných obyvatelích zde budeme hledat asi marně.

Radvanice:

Obec Radvanice je známí spíše hornictvím než nějakou historií. Podle tradice vznikla již v roce 1023, ale v listinách se vyskytuje až roku 1607. Těžba uhlí zde byla ukončena v roce 1994. Z památek můžeme připomenout kapli z roku 1898, roubené chalupy zejména v horní části a v okolí betonové bunkry z konce 1. republiky.

Start - Hradiště:

Začátek výletu si stanovíme v Radvanicích na zastávce autobusu u turistického rozcestníku. Vede tudy červená a modrá, my se dáme po červené směrem na Janovice u Trutnova. Značka nás vede do horní části obce na vedlejší komunikaci. Zde pozor, jakmile přejdeme přes potok, odbočíme prudce vpravo a hned pak vlevo na luční cestu, a to již bez značek. Cesta nás pak dovede strání do lesa, kterým vystoupáme na lesní vrstevnicovou cestu. Dáme se po ní vpravo, jdeme jen asi 250 metrů, kde musíme odbočit vlevo a vystoupáme na vrcholový hřeben. Tady bychom mohli doporučit malou odbočku, a to vlevo na užší část hřebenu, která končí pěknými skaními srázy s dílčími výhledy do kraje. Jinak po výstupové cestě pokračujeme rovně na plochý vrchol Hradiště. Ve stoupání doporučujeme malou zacházku vpravo na okraj skal s výhledem.

Zadní Hradiště:

Vrcholem Hradiště prochází jen jedna cesta, po které pokračujeme v klesání severním směrem a na výraznějším hřbítku se cesta lomí vlevo. Držíme se pak severozápadně přes několik rozcestí. Asi po kilometru se cesta stočí k severu a sejde na onu lesní silnici, kterou jsme šli kousek ve svahu před výstupem na Hradiště. Sejdeme k železniční trati, podle které se musíme dát vlevo. Projdeme úzkou soutěskou a za ním na další přejezd. Zde se dáme vpravo a vybereme si levou cestu do vrchu. V sedle je velká křižovatka, my zde musíme ještě před ní zahnout prudce vlevo a vystoupat jen asi 130 metrů na vršek Zadního Hradiště.

Přední Hradiště:

Vrátíme se na cestu od tratě, dojdeme na rozcestí, přejdeme přes lesní silnici a budeme stoupat klikatou cestou lesem nahoru.Dojdeme do dalšího sedla a na rozcestí. Zde se dáme vlevo a stoupáme pozvolna ke skalní hraně. Tato část vrchu připomíná stolovou horu, ale nakloněnou a ještě s tím, že vrchol hrany je ve tvaru polokruhu. Jdeme podél obloukové skalní hrany bez cesty, jen po pěšinkách, zato mám občas pěkný výhled na protější Markušovický hřeben a východní část Krkonoš.

Závora:

Za vrcholem v klesání pod poslední skálou hrany Předního Hradiště dojdeme na rozcestí. Prudká pěšina vlevo klesá k hájovně, takže, kdo se nebojí a chce si cestu zkrátit, má možnost. My ale dojdeme k hájovně za chvilku. Na rozcestí se proto dáme vpravo a pozvolně klesneme po 400 metrech na další rozcestí s podlouhlou pasekou. Vpravo je cesta na louky nad Janovicemi, my se ale dáme vlevo. Jdeme asi 1,5 kilometru stále severním směrem. Zprava máme ploché údolíčko, ale tam, kde končí, přijdeme na křížovou křižovatku. Když bychom tuhle křižovatku přešli, dojdeme na silnici z Chvalče od Horního Adršpachu. Dáme se pak po ní vlevo, sejdeme křížovou cestou a pak podle lesa a trati buď trochu vystoupáme k již jmenované hájovně, případně sejdeme na silnici a dorazíme do Radvanic.

Pokud odbočíme na správné křižovatce vlevo, přejdeme klikatě přes hřeben Závory. Na odvrácené straně hřbetu dojdeme na lesní cestu, dáme se po ní vlevo a dojdeme mírným klesáním ve svahu k již zmíněné hájovně.

Cíl - Radvanice:

Hájovnu obejdeme shora a po lesní cestě stejným směrem pokračujeme opět mírně klesajíc svahem až k velkému lesáckému složišti dřeva. Cesta se začíná stáčet k východu, ale my odbočíme vpravo a po dalším klesání přejdeme přes trať v prostoru radvanického nádraží. Nepůjdeme však k nádražní budově, ale přejdeme přes bývalé kolejiště a serpentinou klesneme na silnici. Odtud je pak do Radvanic již jen kousek.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je  Přední Hradiště 710 m, nejnižším pak start 527 metrů nad mořem. Celkové převýšení je něco málo přes 400 metrů, trasa však není vhodná pro cyklisty.