Další výlet pro rodinu kolem Jihlavy - Helenín, Holův mlýn, Henčov.

Jihlava, sídlo krajského úřadu, patří bezesporu mezi naše nejkrásnější města. Jen výpočet zajímavostí by byl na více než stránku, množství historických památek, ale také pěkné okolí. A někdy strčí jen vyrazit na "periférii", a spokojený bude každý, kdo jen touží po trochu pohybu, ale i ten, kdo má zájem o přírodu a historii.

Z Jihlavy na východ:

Dnešní výlet začneme tradičně na jihlavském náměstí, nedaleko obchodního domu Albert či Prior. Je pravda, že památkářům vstávají vlasy hrůzou dodnes, když si uvědomí, jaký to byl brutální a bezohledný zásah do samého historického srdce města, ale zájem obyvatel o nákupy trochu hlavy bouřlivců musí zchladit. Uvidíme, zda se dočkáme v letech či desetiletích nějaké změny, nás teď čeká ale výlet. Zde u turistického rozcestníku začíná jediná zelená značka, ale tou se nevydáme, projdeme Farní ulicí a po schodech u kostela sejdeme do Březinova parku. Pěšinami se dáme parkem vlevo až k amfiteátru, kde přejdeme po mostě přes Jihlávku.  Za lanovým parkem zahneme vpravo a kolem oplocení ZOO dojdeme k Hrádku Heulos. Jde o původně nacistickou stavbu z období 2. sv. války, dnes slouží Policii ČR.

Helenín:

Obejdeme zámeček a z hlavní přístupové komunikace zahneme šikmo vpravo a parkem projdeme na ulici Na Kopci. Tou se dáme a pak Březinovou až k semaforům na Okružní. Tady zahneme opět vpravo k dalším semaforům na Brněnské, kde pěší cestou podle ní mineme zastávku autobusu Na Člunku. Kousek za ní zahneme vlevo Starou cestou, která končí na malém samostatném vilkovém sídlišti, také zvaném Na Člunku. Na jeho začátku u první komunikace mezi vilkami zahneme na luční cestu šikmo vlevo. Pokračujeme severovýchodním směrem pod vysokým vedením, mineme objekt vodárny, pěknou kapličku se sochou P. Marie a klesneme lesem do údolí řeky Jihlavy, na Hálkovu ulici. Po ní se dáme vpravo a nad objekty stavební a umělecké školy (bývalá textilní továrna) na roh osady Helenín.

Osada Helenín vznikla jako kolonie továrních domků po roce 1864.

Holův mlýn:

Na křižovatce s ulicí Soukenická odbočíme na cestu vlevo a podle lesa klesneme přímo k řece Jihlavě a dáme se podle ní vpravo až k železničnímu mostu. Ten byl v dubnu 1945 vyhozen partyzány do vzduchu, když zde projížděl vlak. Škody Němců byly poměrně velké, a to i na životech, zahynulo 65 vojáků. Most byl opraven až po osvobození. My ale pod ním projdeme i pod hlavní silnicí a po mostku pro pěší staneme u Holůvova mlýna. Jde původně o středověký objekt, který ale dnes slouží jako restaurace. Pokud je otevřeno, můžeme se zde občerstvit.

Henčov:

Od mlýna stoupáme Hůlovou ulicí k hlavní silnici. Zde v místech autobusové zastávky Malý Beranov přejdeme na druhou stranu silnice a pokračujeme lesem k prvnímu domu Henčlova (čp. 47). Zde vpravo objevíme zachovalý středověký můstek. Nepřejdeme po něm, došli bychom k hlavní silnici, ale jdeme podél potoka po cestě po druhém pravém břehu. Stoupáme lesnatým údolíčkem až ke třem sádkovým rybníčkům po levé straně cesty. Kdybychom pokračovali rovně, dojdeme přímo ke skládce odpadů, proto zahneme vpravo na silničku od Nových Domků zprava. My se ale dáme vlevo a na další křižovatce opět vlevo a obejdeme skládku. Rovně pak dorazíme na další křižovatku, kde se setkáme s modrou turistickou značkou. Po ní vlevo dojdeme do osady Henčov.

Henčov se připomíná již ve 14. století, ale významnější památky tu žádné nejsou. Nejzajímavější je zjištění, že na katastru osady se rozkládá jihlavské letiště, ovšem to je mimo trasu.

Cíl - Jihlava

Cesta do cíle bude již snadná a jednoduchá. Budeme pokračovat po modré. Sejdeme zpět do  údolí Jihlavy, kde na se rozcestí Helenín připojí červená značka. Po obou značkách pak jdeme podél Jihlavy, kynologického cvičiště a čističky na rozcestí Helenínská silnice. Odtud pokračujeme jen po červené, překročíme řeku Jihlavu a na konci Helenínské silnice přejdeme přes Okružní a již bez značek kráčíme Březinovou ulicí. V levotočivé zatáčce odbočíme vpravo do parku. Cestičkami dojdeme opět na břeh Jihlavy, kde pak přejdeme po nám již jednou přejitém mostě.  Na druhém břehu Jihlávky se dáme vpravo, vystoupáme amfiteátrem a nad ním se dáme ulicí Březinové do ulice Křížové. Zahneme po ní vlevo a za chvilku jsme opět na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je cesta podél skládky, žádná sláva, ale výška 558 m, nejnižším pak Holův mlýn 465 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme necelých 400 metrů, což skutečně není mnoho. Trasa je vhodná i pro cyklisty, jen pozor na průjezdy lesem.