Milířka, Tolštejn a Jedlová

Dnešní výlet Lužickými horami bude mít tři vrcholy, i když ten vrchol první bude údolí, ale myslíme to obrazně. Projdeme se historií hornickou, rytířskou a nakonec turistickou. Místem startu i cíle nám bude městečko Jiřetín pod Jedlovou.

Jiřetín pod Jedlovou:

Lužické hory hory lákaly různé prospektory, zlatokopy a hledače rud a drahého kamení od pradávna. K největšímu rozmachu ale došlo v 16. století, kdy na severním úbočí Lužických hor bylo založeno hornické město, jemuž tento titul udělil sám císař Rudolf II. Jak tehdy hornictví vypadalo, si lze prohlédnout v nedaleké veřejně přístupné štole sv. Jana Evangelisty. Štol je tu samozřejmě víc, ale jsou většinou již zasypané. Povídání o historii Jiřetína by bylo dlouhé, vydejme se raději na cestu do přírod. Jen ještě malá zmínka o současnosti, že o prezentaci Jiřetína a okolí se zasloužil velkou měrou Mikroregion Tolštejnské panství. V roce 1998 obec zvítězila v celostátní soutěži Vesnice roku pořádané ministerstvem pro místní rozvoj.

Start - Milířka

Začátek výletu si stanovme u pěkného informačního centra na náměstí, je zde i turistický rozcestník. My se ale nevydáme po žádné značce, ale po silnici směrem na Varnsdorf. Asi po půl kilometru dojdeme na kruhovou křižovatku, kterou opatrně přejdeme a pokračujeme rovně směrem na Varnsdorf. Hned ale za křižovatkou, ještě před prvním domem vpravo zahneme na místní komunikaci. Na dalším rozcestí zahneme opět vpravo, přejdeme přes Bílý potok a se silničkou vstoupíme do údolí Milířka. Postupně se k nám zleva připojí žlutá značka a dorazíme na začátek Hornické naučné stezky - Údolí Milířky. Z bodů NS mineme Knížecí studánku se štolou, štolu Milířku, důl Berghaus, a to jsme již i na modré značce. Kolem bývalého křemenného lomu Bergwerkloch dojdeme na rozcestí Pod Ptačincem. Zde se odpojíme od NS a po červené se vydáme k historickému hraničnímu kamenu Ptačinec. U něho si můžeme odpočinout v turistickém přístřešku.

Tolštejn:

Po odpočinku a prohlídce místa se dáme zpět na rozcestí Pod Ptačincem, odkud pokračujeme po NS Údolím Milířky. Projdeme přes Čertovu pláň a klesneme k geologické zajímavosti Lužická porucha. Tady se odpojíme od NS a povede nás vlevo jen červená značka. Prudce klesneme do osady Lesná na hlavní silnici od Nového Boru na Rumburk, přejdeme ji a osadou Jedlová vystoupáme na hrad Tolštejn. Je to poměrně rozsáhlá zřícenina hradu, kde se ale dochovalo vlastně jen vnější opevnění, z vnitřního hradu s věžemi a palácem jen menší část u vstupní brány. Hrad byl poprvé zmíněn v roce 1337, kdy byl ale zároveň dobyt Lužičany. Jeho konec je spojen opět s dobytím, a to Švédy v roce 1642. S budováním občerstvovacího zařízení se tu začalo v roce 1865, dnešní chata je z roku 1995 a nabízí nejen jídlo a pití, ale i ubytování. Výstup na nejvyšší vrchol, který je vzorně upraven jako vyhlídka, je ale zpoplatněn.

Jedlová:

Po prohlídce hradu a případně s posezením v restauraci či na terase se vydáme pod hrad na rozcestí. Odtud vede červená na vrchol Jedlové, významné dominanty Lužických hor o výšce 774 metrů nad mořem. Na vrcholu stojí rozhledna z roku 1891, chata s restaurací má tradici z roku 1889, ale současná byla postavená také v roce 1891. Nově byla rozhledna otevřena po 40 letech v roce 1993, současně s restaurací, která nebyla v provozu 50 let.

Křížová cesta:

Po prohlídce vrcholu Jedlové se vydáme zpět po známé červené na rozcestí s odbočkou k vrcholu. Odtud pokračujeme dál svahem s lyžařskou sjezdovkou, kde se odbočíme na zelenou značku vedoucí na Křížovou cestu. Jde o významnou historickou památku a poutní místo. Jeho sláva se začala  kolem roku 1700, ale ze skromné řady dřevěných křížů zde vyrostla postupně nádherná kamenná řada jednotlivých zastavení, ale i sochy, kaple, Boží hrob, studna a Getsemanská zahrada.

Cíl - Jiřetín:

Sejdeme po schodišti pod Křížovou cestu a po zelené kolem kostela dojdeme na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě vrchol Jedlové, nejnižším místo je mostek přes Bílý potok za kruhovou křižovatkou 409 m n.m. Celkově ale nastoupáme asi 380 metrů. ale je to po pohodlných cestách. Trasu je možno zvládnout i na kolech, ale pozor na to převýšení.