Staré Hrady nejen strašidelné - Zámek Staré Hrady u Libáně a další zajímavosti...

Zámek Staré hrady u Libáně je místem, kde si zejména děti přijdou na své. Strašidelný hrad je uchvátí při prohlídce, ale i další zajímavosti kolem, třeba skupina bílých pávů stojí za pozornost. Dospělí zde najdou také občerstvení, klobásu a pivko, ale také jim i dětem nabídneme vycházku do okolí. Tradičně má délku 14 km, ale je to skoro po rovině, takže jde vhodná i pro menší děti.

Start - parkoviště

Začátek výletu si stanovíme na parkovišti u zámku, kde můžeme v klidu automobil nechat. Od zámku se dáme kousek po silnici k Libáni, kde za rybníkem zahneme vlevo. Přejdeme přes Libáňský potok a asi po 50 metrech odbočíme vlevo po kraji lesa. Stoupáme pozvolným svahem do lesa, kde držíme východní směr, mineme chráněný habr. Po chvilce vyjdeme z lesa a přes pole dojdeme do malého lesíka. Zde u křížku roste velký jírovec (kaštan), na křižovatce odbočíme vlevo a remízkou opět zvolna stoupáme na silničku k Bystřici. Ta je odsud vlevo, my se ale dáme vpravo a dorazíme na silnici od Libáně k Udrnicím, ty jsou po silnici vlevo.

Udrnice:

Od křižovatky mírným klesáním dojdeme do Udrnic. Jde o velmi starou ves s pěkným gotickým kostelem. Ten si prohlédneme, byl také nově opraven. U kostela stojí dřevěná zvonice.

Sejdeme zpět na hlavní cestu, zahneme vlevo a za potokem odbočíme na místní komunikaci vpravo. Míjíme pěkný rybník a vyjdeme na rozcestí, kde bychom měli zahnout vpravo, ale my zahneme vlevo na menší odbočku vlastně jen k jednomu domu čp. 32. Kolem něho tedy projdeme a pokračujeme na konec jeho zahrady, kde zahneme vlevo do lesa a horší cestou vyspravovanou střešními taškami dojdeme do malého sedla. Tady lesem a trochu i roštím odbočíme vpravo a dostaneme se do příkopů zdejšího hrádku. Nezbylo zde žádné zdivo, jen příkopy kolem, ale projdeme přes vršek až k včelínům s trochou rozhledu.

Zliv:

Vrátíme se do sedla a dojdeme na okraj lesa, kde zahneme vpravo a údolní cestou klesáme až na dolní okraj lesa. Tady jsou orientačním bodem dva rybníky, vpravo Vražda, vlevo Švastalík. Od obou rybníků vedou podle potůčků z nich vycházejících pěšiny. Ty se spojí a dovedou nás do Zlivy. Také tato ves je velmi stará, zdejší kostel stál již v polovině 13. století, je tedy původně raně gotický. Poblíž stávala i tvrz, ale ta beznadějně zanikla.

Libáň:

Cestu do Libáně začneme ve Zlivy tak, že přesně proti kostelu z hlavní silnice odbočuje jihozápadním směrem polní cesta. Tou se dáme s tím, že po levé ruce býval v 18. století rozsáhlý rybník Hlaváč. Jdeme tady rovinou, přejdeme přes drobné potůčky a přes železniční trať a jsme na silnici z Libáně do Psinice. Ta je vlevo, ale my již končíme, tak zamíříme vpravo do Libáně. Taky jsme tu narazili na první značku na dnešním výletě, červenou, ovšem stejně jde po silnici.

Cestou mineme šrotiště a za ním hřbitov z roku 1910. Pokud vám nevadí se projít po hřbitově, tady je zajímavé, že část sloužila i jako židovský hřbitov. Takových spojení máme v republice málo.

Na prvním rozcestí ve města zahneme vpravo a dojdeme ke kostelu sv. Josefa z roku 1873. Za ním dojdeme k hasičárně a pak Jiráskovou ulicí až ke kostelu sv. Ducha z roku 1757. Za ním pak odbočíme vlevo do Masarykovy a dojdeme na pěkné náměstí. Ze všech soch ve městě upozorníme na pomník M. J. Husa od sochaře L. Šalouna z roku 1925.

Cíl - Staré Hrady:

Z libáňského náměstí od rozcestníku se dáme po červené a Jičínskou ulici dojdeme do Starých Hradů.

Trasa, jak jsme se již zmínili, měří 14 km. Nejvyšším bodem trasy je silnice na Bystřici 318 m, nejnižším pak potůčky po Zlivy 217 m n.m., celkové převýšení je pouhých 200 metrů, takže vlastně rovinka. Trasa je vcelku vhodná i pro cyklisty, jen pozor na sjezd lesem od udrnického Hrádku.