Výlet kolem Jihlavy - Studánky, Rancířov, Sasov

Pro turisty neznamená kolečko množinu bodů stejně vzdálených od jednoho bodu, tedy středu, ale cestu s návratem na místo začátku. A tím místem začátku bude Jihlava, a to přímo Masarykovo náměstí. Můžeme například hned u turistického rozcestníku. On to není vlastně rozcestník, protože zde jen začíná zelená značka, ale nebuďme zbytečnými detailisty.

Start:

Od rozcestníku se dáme směrem k Oblastní galerii Vysočiny, před ní však zahneme vlevo do Brněnské. Ta nás provede pásem hradeb až k historickému Brněnskému mostu. Na jeho druhém konci narazíme na rozcestník cyklotras, zahneme zde vpravo a z Brněnské sejdeme po pěšině pod nový silniční most a dojdeme do ulice Na Valech. Po ní zahneme vlevo do Kosovské ulice. značky tu nevedou, a tak používáme oficiální názvy ulic.

Po Kosovské se dáme vpravo, projdeme kolem vojenských objektů a dostaneme se k rozvodně a k vodojemu. Sem jsme došli po cyklostezce 162 směrem na Kosov, ale zde se od ní odpojíme a přímo u vodojemu a malého křížku zahneme vpravo na polní cestu. Tou zvolna stoupáme k jihu podél křížku a pěkného sloupku k zalesněné výšině. Projdeme lesíkem a po silničce zahneme vpravo, ale vlastně neměníme směr k jihu. Pak projdeme pod třemi vedeními vysokého napětí a staneme na silničce do Studének. Ty jsou od nás vlevo, a také se do nich vydáme, cestou mineme poničený hranatý sloupek již bez sošky.

Studénky:

Studénky jsou starou vsí, kdysi zde stávalo i šlechtické sídlo, snad tvrz roku 1360 Mikuláše ze Studnice. Pak již nebyla samostatným sídlem, takže tvrz zanikla. Dnes zde žije asi 150 obyvatel a z památek tu stojí kaple na návsi. Zajímavý je smírčí kámen asi 1 km západně od obce u silnice z Jihlavy na jih.

Ve Studénce narážíme na žlutou značku, která nás povede až do Rancířova.

Rancířov:

Ze Studénky po zmíněné žluté jdeme po silnici na jihlavskou výpadovku směr Brtnice (č. 405). Výše uvedený smírčí kámen je od nás nedaleko vlevo. Přejdeme silnici a kousek bez žluté stále pozvolna stoupáme na severní hřbet Holého vrchu, nejvyšší bod naší cesty. Pak již klesáme kolem pěkného křížku do Rancířova. Tato ves je již z 12.století, takže je starší než město Jihlava. Památný románský kostel byl goticky přestaven kolem roku 1400.

Žlutá značka zde končí na rozcestí s modrou značkou nedaleko kostela. Dáme se po modré vpravo, značka ale asi po 50 metrech odbočuje vlevo, my však jdeme po neznačené rovně. Na další křižovatce vlevo si povšimneme památného javoru. Polní cesta vede podél vysokého vedení, a pak podél potůčku klesneme vlevo do Sasova.

Sasov a cíl:

Sasov je malá osada, od roku 1954 součást Jihlavy. Ves vznikla v 18. století a měla a má dodnes zemědělský charakter. To dosvědčuje areál školního statku. Na potoku byla vybudovaná kaskáda rybníčků, stojí zde i drobná kaplička.

Po přejití Jihlávky spatříme sice modré značky, ale pokračujeme bez značení ulicí Sasovské údolí a dále Brtnickou směr střed Jihlavy. Zde již v pohodlně dojdeme na Masarykovo náměstí, což je náš cíl, kolečko bylo uzavřeno..

Trasa měří 14 km, nejnižším místem byla Jihlávka pod novým silničním mostem (490 m), nejvyšším, jak bylo zmíněno, hřbet Holého vrchu 641 m n.m. Trasa je vhodná i pro cyklisty.

Další výlet kolem Jihlavy ZDE.