Výlet na horu Tanečnici - Hutisko, Solanec - Nádherné výhledy.

Cíle výletů mohou být různé, ale měly by být určitě něčím zajímavé. Dnes si proto vybereme jednu horu s krásným názvem Tanečnice.

Tanečnice:

Vrchů a hor s jménem Tanečnice máme v ČR několik. V severních Čechách ve Šluknovském výběžku je to vrch s výškou 597 m n. m., kde stojí pěkná rozhledna, východiskem jsou Mikulášovice. Nejvyšší Tanečnicí je ale u nás hora v Moravskoslezských Beskydech v Radhošťské hornatině s výškou 1084 m n. m., východiskem cesty na vrchol jsou Pustevny. Naše hora Tanečnice má výšku 912 m a jde o jeden z horských vrcholů ve Vsetínských vrších.

Hutisko - Solanec:

Start našeho výletu bude v obci Hutisko - Solanec. Do ní dojedeme po 2 km z Prostřední Bečvy po silnici 481, případně 13 km z druhé strany z Velkých Karlovic. Z Rožnova pod Radhoštěm je to sem 7 km po okresní silnici přes Vigantice.

Obec Hutisko - Solanec vznikla v roce 1960, kdy se sloučily dvě samostatné obce Hutisko a Solanec pod Soláněm. Obe obce vznikly krátce po 30leté válce a uvádějí se poprvé v roce 1656, resp. 1657. Z památek připomeneme kostel sv. Josefa z roku 1723 v Hutisku a dřevěnou budovu fojtství z roku 1785. Zajímavý je i pomník Charlotty Garrigue-Masarykové z roku 1926, který ale uvidíme po cestě.

Údolí Hutiského potoka:

Začátek výletu bude na hlavní křižovatce v obci s parkovištěm, penzionem Na salaši u turistického rozcestníku. Zde prochází žlutá, cyklostezky 6014 a 6252 a začíná zelená. Ta nám bude dávat směr, žlutá se od nás odpojí na rozcestí Pod Misnou. Osamocená zelená nás pak provede lesem do místní části Za Kopcem. Těsně, než dojdeme na údolní silnici, objevíme pramen U Charloty a nedaleké již zmíněný pomník, který zde nechal postavil řídící učitel C. Mach.

Od pomníku sejdeme na silnici a dojdeme k ústí Misného potoka do Hutiského, podle kterého značená trasa pokračuje dál údolím právě Hutiského potoka.

Vrchol Tanečnice:

Za posledními domky cesta stoupá lesem po hřbetu až na červeně značenou hřebenovku od Soláně a Čertáku. K vrcholu Tanečnice, někdy zvané Vsacká Tanečnice, se dostaneme cestou vpravo po hřbetu. Pod vrcholem, kde si můžeme odpočinout pod přístřeškem, byl zbudován památník partyzánům z období 2. světové války, na samotném vrcholu, kam ale značka nevede, pak stojí kamenná mohyla. Z vrcholu je částečný výhled, můžeme spatřit i stejnojmennoui horu nedaleko Radhoště.

K vrcholu se také váží pověsti o zbloudilé dívce, která zde našla za sněhové vánice smrt, a také o tom, že se tu scházely čarodějnice ke svým rejům.

Valašská Bystřice:

Na Tanečnici se scházejí tři cesty, my budeme pokračovat severně po modré do Valašské Bystřice, resp. do její horní osady Hřívové a části Činov. K ní se dostaneme severním úbočím hory Herálky (891 m), kde na jejím konci se staneme za první činovskou chalupou (čp. 268) na hřbetu k hoře Činov (793 m). Když popojdeme vlevo po hřbetu, dostaneme se k místu dalekého výhledu. Pokračujeme po značce dál a po levici máme několik pramenů, k některým bychom ale museli sejít trochu ze svahu.

Ze hřbetu k Činovu pokračujeme asi 500 metrů severně a klesneme k rozcestí, kde značená trasa odbočuje vlevo a před námi je rovná cesta bez značení. A tou se nyní dáme, až dorazíme k malé kapličce již na katastru Hutiska - Solance.

Cíl:

Od kapličky máme opět pěkný výhled na protější svahy a vrcholy hor. Pokračujeme neznačenou cestou po hřbetu a klesneme do údolí potoka Misná. Zde narazíme na značenou cyklotrasu č. 6252. A dál po silničce vpravo dojdeme na již nám známé rozcestí se zelenou značkou a po ní se snadno dostaneme do cíle v Hutisku - Solanci.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Tanečnice 912 m, nejnižším pak začátek trasy 499 m n.m., celkové převýšení je asi 500 metrů. Trasa není vhodná pro cyklisty, i když místy jdeme po značených cyklotrasách.