Výlet okolo Rtyně v Podkrkonoší - Úpice, Vizmburk, Zálesí.

Dnešní výlet kolem Rtyně nebude fyzicky náročný, ale poznáme některá velmi zajímavá místa.

Rtyně v Podkrkonoší:

Rtyně je malé město na okrese Trutnov ležící na úpatí Jestřebích hor. Městem protéká potok Rtyňka, který ústí do Úpy, ostatně nedaleko tohoto ústí dnes projdeme. Najdeme zdě několik historických památek, nejviditelnější je bezesporu dřevěná osmiboká zvonice z roku 1544, která se ještě řadí do pozdněgotického slohu. Vedle stojí kostel sv. Jana Křtitele z roku 1679. Zajímavá je i barokní rychta z roku 1748, nejstarší dochovanou roubenkou v Čechách postavenou v letech 1547 až 1548 je čp. 53. Obec se také proslavila těžbou černého uhlí a pak také jako dějiště selského povstání v roce 1775, které vedl zdejší rychtář Antonín Nývlt Rychetský. Na památku zde stojí socha Rebela od sochaře Františka Davida z roku 1975.

O dějinách města se mnohé dozvíme ve zdejším muzeu, které si také vezmeme jako začátek našeho výletu.

Vizmburk:

Na silnici mezi kostelem a muzeem si povšimneme dvou značených tras, žluté a červené, která se stane na chvíli našim průvodcem. Vystoupáme po ní a po silnici ke kostelu a na konci dlouhého parkoviště přijdeme na rozcestník, kde prochází i zelená značka. Ze silnice odbočíme vpravo a obejdeme dolní zeď hřbitova. Za ním pak s červenou odbočíme vlevo a klesneme k rybníčku Žabárna. Pak již začneme stoupat ke Končinám. Pro ty, kteří tento kraj neznají, připomínáme, že tzv. Končiny tady má skoro každá obec, vznikaly tím, že se v nich usazovala původně chudina. Na některých domcích to již ale vidět není, doba se změnila. Projdeme tedy zdejšími Končinami k rozcestníku, od něhož budeme pokračovat po žluté směrem na jih k Devíti křížům. Jdeme ale jen asi 200 metrů a za domkem čp. 336 zahneme vpravo na úzkou pěšinu. Ta nás dovede lesem jihozápadním směrem k lomu na kámen, před ním ale zahneme vlevo a na další křižovatce se setkáme se zelenou cyklostezkou č. 4094. S ní zahneme prudce vpravo a po jednom kilometru se dostaneme ke zřícenina hradu Vizmburku. Ten je v současné době spravován spolkem Sdružením pro Vízmburk, je proto v sezoně otevřený, případně se můžeme předem domluvit na mobilu 604134241. Prohlídka hradu je velice zajímavá.

Úpice:

Od rozcestníku před hradem se vydáme po modré a podle toku Úpy se dostaneme do Havlovic. Zde je malé muzeum hradu Vizmburku, kam se dostaneme jen předem objednaní na mobilu 777005790.

Pokračujeme dál po modré až k další památce, a tou je jeden z málo dochovaných dřevěných mostů u nás. Po prohlídce pokračujeme dál po modré, až se setkáme se žlutou značkou, kterou jsme opustili ve Rtyňských Končinách. Jdeme dál ulicí 3. května až na křižovatku s ulicí Svornosti. Když se po ní dáme vlevo, dojdeme ke slibovanému ústí Rtyňky do Úpy. Ale jinak zde odbočíme vpravo ulicí Spojenců, až přijdeme k mostu přes Rtyňku a na zelenou a pak na Koňském trhu i na žlutou značku.

Zálesí:

Dalším našim průvodcem bude právě tato žlutá značka. Ta nás vyvede do lesa a úbočím vrchu Varta (435) na pole za ním. Zde v údolí klesneme vlevo a vyhneme se tak přechodu přes hřbet s vysílačem před námi. Projdeme malým lesem a opět se dostaneme na žlutou, která nás dovede do centra Batňovic, tedy části Zálesí. Nad námi je kostel, u kterého kdysi stávala i tvrz, pod kostelem je rozsáhlý rybník Podháj, ale my se dále přes most po červené.

Batňovice:

Za chvilku staneme na rozcestí silnice I/14, vpravo do Rtyně a rovně do Velkých Svatoňovic. Tady se můžeme klidně vydat do Rtyně po silnici, ale to je nejen únavné, ale i nebezpečné, projdeme se raději méně frekventovanými cestami a cestičkami. Jdeme tedy kousek směrem na V. Svatoňovice, ale na příštím rozcestí s křížkem zahneme na neznačenou komunikaci vpravo.

Rtyně:

Projdeme kolem domků na mostek nad Mariánským potokem, cesta za ním zahne vpravo, ale my hned odbočíme vlevo. Projdeme kolem hospodářských objektů, ale nesmíme přejít po mostě přes Petrovický potok. Před ním totiž zahneme vlevo, obejdeme první políčko za potokem a po jeho okraji zahneme vpravo. Držíme se dál toku potoka a po 300 metrech dorazíme na rozcestí s cestou od Malých Svatoňovic. Zde přejdeme vpravo přes potok, ale pak zahneme vlevo a stále se držíme jeho toku, až dojdeme na cestu s červenou značkou. Po ní se dáme vpravo a již v poklidu dojdeme na silnici a po ní do centra Rtyně. Tady se již provozu nevyhneme, ale jdeme tu bezpečně po chodnících.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem výletu je les nad Končinami 478 m, nejnižším pak Úpa pod Vizmburkem 326 metrů nad mořem. Celkové převýšení je asi 210 metrů, takže jde o velmi rovinatý výlet, který lze snadno zvládnout i na kolech.