Kam chodil Rumcajs na ryby - Ostružno, Hlásná Lhota, Březina - Tip na výlet.

Rybníkářství bylo v naší zemi od 16. století velmi výnosným odvětvím. Rybníky se budovaly na všech tocích, až by se dalo zeptat, kdo mohl tolik ryb sníst, když tu byla si jen desetina obyvatel, co je v současné době. Dnes se tedy vydáme na cestu kolem Jičína za rybníky. Samozřejmě nepůjde jen o vodu, ale i památky a hlavně hezkou fyzicky nenáročnou vycházku.

Bývalé rybníky na Jičínsku:

Jičínsko nebylo vyhlášenou rybniční oblastí, ale přesto se tu nacházelo víc rybníků než dnes. Nejrozsáhlejším rybníkem byl tzv. Podhradský rybník (Podhrady) či Porák, který měl hráz u Čejetic (dnešní silnička se žlutou značkou k Jičínu) na potoce Poráku. Byl skoro 3 km dlouhý a jeden kilometr široký, sahal až k Březině a my půjdeme zčásti kousek po jeho dně. Další rybník byl za Čejeticemi směrem na Šlikovu Ves na Čejkovickém potoce.

Zaniklý rybník byl u vsi Robousy směrem ke Dvorcům. Rybník Šibeňák měl svého předchůdce, tedy rybník s hrází v místech silnice, konkrétně u kruháku na Hradecké ulici. Zaniklý rybník byl i u vsi Kbelnice směrem k osadě s patřičným jménem Rybníček. Na závěr ještě zmíníme rybníček pod Prachovem a připomínku, že rybník Kníže byla víc jak třikrát delší až k mostku přes Cidlinu s modrou značkou.

Start - Turecká:

Výlet začneme na náměstí u turistického rozcestníku, odkud se vydáme po žluté značce podél zámku do Chelčického ulice. Přes náměstí Svobody projdeme Ruskou až na most přes Cidlinu. Za mostem zahneme vpravo do Raisovy ulice a již bez značek projdeme pod silnicí a kolem hvězdárny ven z města. Tady jsme se dostaly na místo výše zmíněného rybníka Podhrady. Přiblížíme se k vesničce Březinka, ale za můstkem nad potokem Velký Porák zahneme mírně vpravo a cestou mezi poli dojdeme na polní cestu od kraje Březiny do Holína.

Po polní cestě zahneme vpravo, přejdeme přes potok Malý Porák a začneme zvolna stoupat na hřbet výšiny Na Vrších (290m). Zde na okraji přírodní památky Ostruženské rybníky zahneme vlevo a jdeme západním směrem mezi poli. Dojdeme k malému lesíku, kde zahneme vpravo a dostaneme se na hráz rybníka Turecká. Hráz je velmi úzká, vlevo jde o Ostruženský rybník.

Ostružno:

Na konci hráze se luční cesta zahne trochu vpravo a na rohu pole se dáme cestou vlevo, až dojdeme na jižní okraj obce Ohaveč. Ves je známá od 14. století, staré památky tu však nenajdeme. Zde jdeme rovně, ne vpravo k hlavní silnici, projdeme kolem památné lípy a rovnou polní cestou dojdeme k Rybárně. Tady se stočíme vlevo na hráz rybníka Čeperka a za hrází vpravo k silnici k Ostružnu. Tato ves se uvádí již v roce 1227 a najdeme zde několik pěkných, byť mnohem mladších, památek. Dominantou obce je monumentální pozdně barokní kostel Povýšení sv. Kříže.

Hlásná Lhota:

Před kostelem v Ostružně, kde jsme narazili na začátek žluté značky, se dáme vpravo kus po zmíněné značce. Za posledním domkem ale zahneme na silničku vlevo. Pozvolným klesáním dojdeme k potoku Velký Porák a vpravo k rybníku Vyplatil. Před námi je malá osada Pazderna. Tou projdeme rovně a za posledním domkem zahneme vlevo k známé chatě Homole. Rekreační areál obejdeme vlevo a pokračujeme silničkou zhruba k východu. Lukami a lesíčky dojdeme k Lhotskému rybníku a k prvním domkům Hlásné Lhoty. Jde také o starou ves, uvádí se již roku 1358, a z památek lze zmínit Loretu, ovšem ta je mimo naši trasu.

Březina:

Rovně projdeme Hlásnou Lhotou a v polích odbočíme vlevo do Březiny. Na kraji mineme dva kvádrové pískovcové pilíře s reliéfy z roku 1766, kdy jeden představuje sv. Antonína Paduánského s Jezulátkem a druhý mučednickou smrt sv. Jana Nepomuckého. Pak opět překročíme Velký Porák a dojdeme do středu vsi, která se uvádí již roku 1393. Z památek tu je nejzajímavější novorenesanční kaple na hřbitově.

Cíl - Jičín:

Do Jičína je cesta již snadná. Projdeme Březinou a dojdeme již známou silničkou k Jičínu a do jeho historického jádra na náměstí.

Trasa je dlouhá 14 km, nejnižším místem je most přes Porák 262 m nedaleko jičínské rozhledny,. naopak nejvyšším místem je ves Ostružno 288 m, takže z toho je jasné, že jde o rovinatý výlet, celkové nastoupáme asi 150 metrů, ale skoro to ani nepoznáme. Trasa je vhodná i pro cyklisty, je jestli jim budou vyhovovat občas polní cesty.