Krušné hory na české i saské stráně - Hora Svatého Šebestiána, Hirtstein

Dnes se vydáme na cestu do zahraničí, i když tento pojem dnes již bereme s úsměvem, protože překročení hranic není žádný problém. Malým problémem bude se dostat do místa startu výletu, a to do Hory Svatého Šebestiána.

Hora Svatého Šebestiána:

Obec Hora Svatého Šebestiána leží podél rychlostní komunikace R7 z Chomutova, která pak za hraničním přechodem přechází v německou silnicí B 174. Nekratší cesta z Chomutova je však po okresní silnici přes Krásnou Lípu a Křímov, to je 14 km, po R7 je to 17 km, ale samozřejmě je to cesta rychlejší kvůli kvalitní vozovce. Cestou doporučujeme navštívit třeba přehradu Křímov.

Historie:

Zdejší kraj byl ve středověku spojen zejména s těžbou rud, konkrétně zde jde o rok 1384, navíc tudy vedla důležitá obchodní cesta do Saska. Význam obce, která se nazývala Paaberg, stoupal a kostela se dočkal již ve 2. polovině 15. století. Obec byla zničena za válek husitských i za 30leté války, kdy již měla značné výhody z roku 1563 od císaře Ferdinanda I. Ani další válečné události se městu nevyhnuly, takže i během sedmileté války a napoleonských válek bylo město pleněno a vypalováno. Od doku 1870 se zde začala těžit rašelina, roku 1875 se město dočkalo železnice, i když stanice byla poměrně vzdálená. Trať je však již zrušená, jak zjistíme po trase výletu. Dnes město žije především z cestovního ruchu.

Start výletu - Jilmová:

Začátek naší trasy si stanovíme v centru města, třeba na rohu náměstí u poštovního úřadu, vede tudy červená značka i dvě cyklotrasy. Ovšem my žádné z nich nevyužijeme a dáme se směrem k hlavní silnici, přejdeme ji u Spiel Bank a zahneme vpravo. Cesta se pak zlomí vlevo a pak pokračujeme již polní cestou k západu. Přejdeme přes potok Chomutovku a po levé ruce máme vzdálenější Novoveský rybník. Cesta se začne stáčet severozápadně, až přijdeme na rozcestí. Zde si zvolíme levou cestu a kolem dřevěných domků stále severozápadním směrem klesneme k potoku Černá a bývalé osadě Jilmová (Ulmbach). Ze všech stavení tu zůstala vlastně jen poničená vodárna. Ves se připomíná v roce 1557 a později zde byly i dva doly na železnou rudu, Černý hřebec a Zlatý důl.

Hirtstein:

Přejdeme po můstku do saské vesnice Satzung. Projdeme jí po Hlavní silnici (Hauptstrasse). Na ní mineme rozcestí turistických cest, resp.začátek žluté. Jdeme tedy kousek po žluté ulicí An der Reihe a za kostelem odbočíme vpravo druhou cestou, je to vlastně jen polní cesta k severu. Pozvolna stoupáme na vrchol před námi k horské chatě Hirtstein. U chaty je "vrcholový" bod a pod chatou starý čedičový lom. V něm je jedna z nejvýznamnějších geologických zajímavostí kraje, čedičové sloupky, které se rozbíhají do stran jako listy palmy.

Hraniční přechod:

Od chaty a lomu klesáme lesem k severu po červené a modré značce. Cesta se různě lomí, mírně stoupá i klesá, až dorazíme k hraničnímu přechodu. Když přejdeme na českou stranu a dáme se po místní komunikaci vlevo, po 200 metrech dojdeme k pomníku krušnohorského Robina Hooda, pytláka Karla Stülpnera (1762 - 1841), opředeného řadou legend a pověstí.

Lesní rybník:

My se pak dále po hlavní silnici do Čech, ovšem za čerpací benzínovou stanicí odbočíme po lesní silničce vlevo, kde procházíme Přírodním parkem Bezručovo údolí. Vystoupáme na mírné návrší a pak vlevo klesneme k tělesu bývalé železnice, projdeme viaduktem a stočíme se vpravo. Opět přejdeme přes trať u strážního domu a dáme se vlevo ke studánce U divocha. Cesta pak pokračuje mezi tratí vlevo a potokem vpravo asi 500 metrů, pak potok přejde a vystoupá na lesní silničku. Po ní se dáme vlevo a dojdeme k lesnímu rybníčku.

Bezručovo údolí:

U rybníčka jsme narazili na červenou značku, jdeme po ní přes hráz rybníčku a ve směru staré trati, máme ji po levé ruce, po lesní silničce kolem pomníčku Franze Patzelta. Za viaduktem pod tratí dorazíme do Bezručova údolí, což je přírodní památka na toku Chomutovky se zajímavou florou i faunou. Zahneme vpravo a cestou proti toku Chomutovky a projdeme část údolí s vodopádem. Výškově má vodopád asi 3 metry.

Cíl -Hora Sv. Šebestiána:

Od vodopádu pokračujeme dál po červené značce, mineme údolí se zbytky mostu bývalé železniční trati, zastávka byla po levé ruce. Cesta do cíle je pak již krátká.

Výlet je dlouhý 16 km, nejnižším místem je Chomutovka pod bývalým nádražím 766 m, nejvyšším pak Hirtstein 891 m n.m., celkově nastoupáme asi 450 metrů, což na ujitou vzdálenost není mnoho. Trasa je vhodná i pro lyžaře, pokud se nebojí někdy neprotažených cest, a obdobně je to i u cyklistů.