Výlet okolo Jablonce nad Jizerou - Buřanská skála, Janatův mlýn, Františkov, Vojtěšice.

Jabloneček je lidový název Jablonce nad Jizerou. Dnes je znám především jako zimní lyžařské středisko, ale i v době bez sněhu je tu nádherně. Dnes se vydáme do okolí města, které sice neoplývá památkami, ale je tu pěkná příroda, staré odlehlé samoty, nepřeberné množství různých výhledů, jen musíme počítat s tím, že jsme v horách a že se tu většinou nechodí po rovině.

Jablonec nad Jizerou:

Osada se poprvé připomíná až v roce 1492, kdy tu již stál dřevěný kostel. Podle Jizery však vedly kupecké cesty, takže osídlení tu musí být daleko starší. Naproti například stával hrad Nístějka.

Jablonec byl ale součástí panství hradu Štěpanice, do 2. poloviny 16. století byl Jablonec nejzazší výspou osídlení na horním toku Jizery. Střed obce můžeme hledat v oblasti kostela, ale šlo vesměs o rozptýlenou zástavbu. Nejtěžší časy nastaly Jablonci za 30leté války, po které tu stály je čtyři domy. Obnova trvala postupně sto let a ve druhé polovině 18. století se obec rozrostla tak, že ji roku 1896 František Josef I. povýšil na městečko se znakem.

Největší rozvoj nastal po napojení obce na železnici v roce 1899, kdy se začaly stavět textilky podél Jizery. Dnes je Jablonec zajímavý tím, že mezi modernější zástavbou najdeme původní krkonošské dřevěné chalupy.

Z památek lze uvést již zmíněný kostel sv. Prokopa, který byl postaven v roce 1777 na místě kostela původního.

Start výletu - Buřanská skála:

Dnešní výlet začneme i vlakové zastávky, kde prochází zelená značka. Obejdeme po ní budovu, přejdeme přes koleje a mineme hasičskou zbrojnici. Pak již lesem pozvolna stoupáme k samotám Na Stráni. Dojdeme na konec hřebenu a značka se začne lomit vlevo. My však budeme pokračovat po hřebenu a dojdeme k Buřanské skále. Ta je vysoká 17 metrů, ale přes vysoké stromy nenabízí nejlepší rozhled, ale jde o velmi romantickou záležitost, nenechte si ji ujít.

Janatův mlýn:

Od skály se vrátíme na zelenou značku a pokračujeme vpravo do údolí Františkovského potoka. Silničkou podle něho projdeme Buřanami, i když již nejdeme po zelené, které mezitím odbočila vpravo. Po silnici dojdeme k Janatovu mlýnu. Jde o stavbu z roku 1767, kdy mlýn postavil stavitel Jan Bouzek ze Tříče pro Matěje a Karla Vondrákových ze Tříče. Tato část je dochovaná v přízemí a v mlýnici, ostatní části jsou mladší, hlavně po požárech roku 1806 a 1820 a pak z roku 1881 a 1913. Rodině Janatových patřil mlýn od roku 1841.

Stráž:

Od mlýna se dáme vlevo nahoru pěšinou podle potoka a lesem projdeme do rozptýlené osady Končiny. Zde bychom podél sloupů lyžařského vleku měli dojít k modernímu horskému hotelu Stráž.

Od hotelu se vydáme po červené na nedaleký vrchol stráže (782 m), kde z vrcholové skalní plošiny můžeme obdivovat rozhled na Rokytnici nad Jizerou a dominanty Krkonoš Kotel, Lysou horu a Studenov. Název může evokovat, že zde byla stráž na ochranu těžby pod námi v Rokytnici ve středověku.

Františkov:

Vrátíme se k hotelu a pokračujeme vlevo do sedla pod Sachrovým hřebenem. Zde se již dáme po žluté a sejdeme do Františkova, kde narazíme na galerii a muzeum Starý kravín. Zde se pořádají výstavy známých i méně známých umělců a v muzeum najdeme expozici ze života v Krkonoších. Vidět tu lze zemědělské a řemeslnické nástroje, sbírku hasičské techniky a podobně.

Brno:

Od galerie pokračuje po žluté silničkou přes nám již známý Františkovský potok. Vystoupáme do osady Háskov, patřící ještě k Františkovu, s malou kapličkou a penzionem. U něho odbočíme ze žluté vpravo a pozvolným stoupáním dojdeme do osady Brno, patřící již k Bratrouchovu. Brno má asi deset chalup na úbočí Hejlova (8345 m) s výrazným západním skalním hřbetem. Projdeme spodní částí osady a pokračujeme jihozápadním směrem opět skoro po vrstevnici k areálu Lázeňského resortu Údolí Bratrouchov.

Vojtěšice:

Zde narazíme na zelenou značku, po které ale sejdeme jen kousek do malého lesíka, kde se značka odpojí vpravo a my pokračujeme silničkou pod lyžařský vlek. Za ním je hned rozcestí, kde si můžeme vybrat rovně nebo vpravo, protože obě cesty vedou ke kostelíčku sv. Jana Nepomuckého ve Vojtěšicích. Opodál se také nachází smírčí kříž. Jinak ves se zmiňuje současně s Jabloncem nad Jizerou, ale s tím rozdílem, že tehdy šlo o pustou ves, takže je mnohem starší.

Cíl - Jablonec nad Jizerou:

Od vojtěšického kostela sejdeme kousek po silničce a za domem čp. 93 odbočíme na luční cestu šikmo vpravo. U dalšího domu přejdeme přes cestu a klesáme podle zahrady úvozovou cestou. Ta se zatočí vlevo mezi stromy, ovšem po pár metrech odbočíme prudce vpravo a klesneme na hlavní silnici. Po ní pak již jdeme kousek a dorazíme přes odbočku Porostlice do Jablonečku, našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je cesta u Jizery v Porostlicích, nejvyšším pak Stráž 752 m n.m. Celkově ale nastoupáme, ale i naklesáme, necelých 700 metrů. Trasa pro úsek k hotelu Stráž není vhodná pro cyklisty.