Cestou za Slavníkovci - Maxinec, Konecchlumí, Vojice, Hořický hřbet.

Jednou z menších, ale výrazných dominant Českého ráje, konkrétně Jičínské pahorkatiny, je Hořický hřbet. Ten rozděluje na dvě poloviny říčka Javorka, takže má dva "nejvyšší" vrcholy, ve východní části Hoříckého chlumu to je Chlum s výškou 449 m, v západní v Mlázovickém chlumu to je pak Maxinec s výškou 450 m nad mořem. A do této části se dnes podíváme.

Ostroměř:

Obec Ostroměř leží podél frekventované silnice E442 (35) z Jičína do Hoříc a dál na Hradec Králové, ale je i významnou železniční křižovatkou s tratěmi do Jičína, Staré Paky, Chlumce nad Cidlinou a Hradce Králové.

Zdejší osídlení je velmi staré, nálezy jsou již z konce starší doby kamenné, pak i bronzové a zejména z doby slovanské, kdy zde Chorvati vybudovali rozsáhlé hradiště, které navštívíme. Po jeho dobytí vznikl na území Ostroměře opevněný přemyslovský dvorec, z něhož se vyvinula obec připomínaná v roce 1143. Od 14. století zde bylo zemanské sídlo rodu Kdulinců, od 16. století pak Ostromiřských z Rokytníka. Po Bílé hoře panství získal Albrecht z Valdštejna a po jeho smrti italský rodu Strozziů a později kartuziáne z Valdic. Rozvoj jen zemědělské obce nastal se železnicí, ale k povýšení na město nikdy nedošlo.

Památky:

Kaple Nejsvětější Trojice je z roku 1915, zdejší muzeum připomíná významné rodáky Eduarda Štorcha a Karla Zemana.

Start výletu - hradiště:

Dnešní výlet začneme u muzea, kde začíná zdejší naučná stezka. Využijeme jejího dobrodiní a vydáme se po ní ulici TGM směrem k říčce Javorce, a pak po modré a zelené značce ulicí Prof. F. Vojtíška zahneme vlevo do Hradišťské. Dominantou statkových budov je panský dům z 18. století postavený na místě tvrze Jana z Rokytníka z poloviny 16. století.

Pokud jde o avízované slovanské hradiště, tak mělo dvojí opevnění. Jeho přední val začíná na západní části budov se zmíněnou tvrzí, příkopem vede na hřbet neznačené vesta. Pokud budeme pokračovat po značkách, zatočíme se také k hřbetu, ale valy jsou trochu vpravo. Přijdeme k nim až na hřbetu, když se stočíme trochu vpravo. Zadní a zřejmě ústřední část hradiště, je ale rozkopaná lomem. V roce 1903 zde byl při kopání cihlářské hlíny nalezen poklad 415 stříbrných denárů z 10. století, spojený pravděpodobně s pádem Libice roku 995. Celé hradiště má rozlohu 25 ha.

Dál pokračujeme po modré, která nás dovede na křižovatku, která je v místech první brány na hradiště.

Maxinec:

Pokračujeme dál po modré značce a stoupáme pozvolna hřebenem. Na vrcholové plošině se spojíme s červenou a pod Maxincem se odpojí modrá, protože jdeme podle červené. Po odbočení modré jdeme vlevo od vrcholu Maxince, můžeme k němu dojít, ale nic neuvidíme, rozhled odtud není.

Konecchlumí:

Červená značka nás mírným klesáním dovede do Konecchlumí. Dominantou je barokní kostel sv. Petra a Pavla z roku 1355, ovšem v současné podobě z let 1728 až1729. V roce 2001 zde bylo umístěno 14 deskových obrazů křížové cesty Vladimíra Komárka. Ale také nelze přehlédnout mohylu Viléma Konecchlumského, který byl popraven 21. června 1621 na Staroměstském náměstí. Ve statku pod kostelem je sýpka, která byla původně tvrzí.

Vojice:

Na rozcestí mezi mohylou (pomníkem) a kostelem, pokud stoupáme zpět od kostela, zahneme na neznačenou cestu vpravo, tedy jihovýchodně. Pokračujeme takřka po vrstevnici lesem, až dojdeme k lesní samotě po pravé ruce, za ní se na rozcestí dáme mírně vpravo a klesneme do Vojic. Ves se připomíná již v roce 1357 jako sídlo zemana Zdeňka z Vojic. Zde najdeme poměrně významnou památku. V roce 1897 zde byl jako první na českém venkově odhalen pomník Mistra Jana Husa, samozřejmě zde najdeme i sochu sv. Jana Nepomuckého.

Cíl - Ostroměř:

Projdeme do Podhorního Újezdu, kde se v místech, kde se hlavní silnice lomí vpravo, odpojíme od zelené značky a vlevo vystoupáme k lomu, kde se těží pískovec, ze kterého se tešou významné sochy a je z něho i známý hořický obelisk.

Po dolní hraně lomu vstoupíme mezi sady a pak do lesa. Tady je neobtížnější orientační místo trasy, od lomu asi po 700 metrech musíme na křižovatce lesních cest odbočit skoro kolmo vpravo dolu. Ale jiná cesta kolmo vpravo neodbočuje, takže se nemůžeme splést. Přejdeme krátce na okraj lesa a cestou mezi oplocenými sady a pak mezi poli dojdeme na hlavní silnici. Zahneme vlevo a zakrátko jsme v Ostroměři a u muzea.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Ostroměř s 262 m, nejvyšším pak Maxinec 450 metrů nad mořem. Trasa je nenáročná, celkově nastoupáme pouhých 400 metrů, je vhodná i pro terénní cyklojízdu.

Konecchlumí.
Pomník Konecchlumí.
Tvrz Hradiště - Český ráj.