Cesta za úplný východ - Hrčava, Jaworzynka, Lurdská jeskyně, Trojmezí.

Možná vás zarazil název článku, ale je to myšleno ta, že se dostaneme do kraje ležícího východněji než nejvýchodnější bod naší republiky. Jen podotýkáme, že ten nejvýchodnější bod republiky nenavštívíme. Diskuze o nejvýchodnějším místě republiky má dvojí metr, tím místem je katastr Bukovce na potoce Oleška za přírodní rezervací Bukovec, ovšem nejvýchodnější obcí je Hrčava, protože Bukovec je položen západněji.

Hrčava:

Obec je jednou ze čtyř na našem území, které leží na rozhraní tří států, a to vedle Hrádku nad Nisou, Nové Pece a Lanžhota. U Hrčavy jde o Slovensko a Polsko, a my se projdeme alespoň kouskem každé země.

Území Hrčavy vstupuje do historie v roce 1645 v souvislosti se stavbou pohraniční pevnosti, čili šance Hertiawa. Ta patřila do dvojitého pásma obranných pevnůstek, které se budovaly po celém jihotěšínském pohraničí na ochranu před Uhry. S výstavbou pevností je začalo ale již dříve, v roce 1578 u Mostů u Jablůnkova. Větší pevnosti doplňovaly malé šance, pozůstatky hrčavských šancí jsou na vrchu Šance (608 m n.m.) jihovýchodně od obce.

Na místě Hrčavy se kolem roku 1740 usídlil dřevorubec Martin Palica z obce Košařiska, aby zde kácel buky a klučil les. Postupně se místo začalo zalidňovat a navíc kolem roku 1830 se tu začaly stavět domky strážců šancí.

V obci se nachází dřevěný kostelík sv.Cyrila a sv. Metoděje, postavený v roce1936, a ve svátek těchto věrozvěstů se tu koná každoročně velká pouť.

Start - Lurdská jeskyně:

Výlet začneme u hostince Pod javorem, kde je i turistický rozcestník. Ale než se dáme na vlastní výlet, zajdeme se podívat na zajímavé místo. Dáme se kousek po silnici směrem k Mostům u Jablůnkova a za málo víc než 100 metrů odbočíme vpravo a dojdeme k umělé Lurdské jeskyni. Zdejší pramen je údajně zázračný, stačí jen vyzkoušet.

Trojmezí:

Vrátíme se k hostinci a již se necháme vést žlutou značkou, která nás svede do údolí Gorilova potoka, kde na rozcestí Nad Čierným narazíme na hraniční patníky. Silnička se žlutou se stáčí k východu a kolem několika samot dojdeme na Trojmezí, na styk hranic Polska a Slovenska. Místo je velmi pěkně upravené, najdeme tu tři žulové monolity ve tvaru jehlanů se znaky jednotlivých států. Nedaleko stojí roubený přístřešek - odpočivka.

Na Valech:

Od Trojmezí se vydáme bez značek na Slovensko jižním směrem, za hranicemi vpravo a pak po mýtině vlevo a vystoupáme na hřeben Valy s modrou značkou. Po ní se dáme vlevo a klesneme na konec hřebenu ke zbytkům druhých největších šancí na pomezí, říkalo se jim proti Velkým šancím u Mostu Malé šance (Kleine Schanz).

Maciejka:

Ze šancí sejdeme po modré na rozcestí Čierné - Čadečka. Tady jsme opět na hranicích, tentokrát slovensko-polských. Nyní se dáme po černé značce do Polska podle potoka Czadeczka na sever, kdy dojdeme na další rozcestí Jaworzynka - Glebokie. Zde přijdeme na zelenou, ale my se dáme severovýchodně vpravo do lesa (ne po kraji lesa jihovýchodně) a pak dál proti toku Kreželky. Projdeme osadou Maciejka a za ní přejdeme potok a staneme na údolní silnici.

Galerie V dřevníku (W drewutni):

Na silnici se stočíme vlevo a po druhé straně Kreželky dojdeme ke Galerii V dřevníku. Zde si můžeme prohlédnout ukázky lidového tradičního řemeslného a lidového umění. Své výrobky zde představují keramici, svíčkaři, malíři skleněných obrazů, sochaři atd.

Jaworzynka:

Od galerie pokračujeme po silnici na soutok potoků, zahneme zde vpravo a pak hned na vedlejší cestu vlevo. Ta se po chvilce prudce stočí vlevo a stoupá strání kolem několika samot vzhůru. Zde se pak setkáme se zelenou značkou, která nás dovede do horské obce Jaworzynka. Dominantou vsi je kostel Matky Boží Frýdecké. U kostela se stýká zelená se žlutou, po které my zahneme vlevo a dojdeme do Wawrzacze.

Cíl - Hrčava:

Pokračujeme po žluté na hraniční rozcestí Jaworzynka - Lupenie, kde zahneme po žluté vlevo a v pohodě již dojdeme do Hrčavy.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je rozcestí Čierné - Čadečka 472 m, nejvyšším pak osada Wawrzacze 640 m n.m., celkově ale nastoupáme asi 650 metrů, což na Beskydy určitě není mnoho. Trasa vede až na malé úseky po pěkných cestách, určitě ji zvládnou i zkušenější cyklisté.