Z Náchoda na Slavíkov - Rodinný výlet v Adršpachu.

Pěkné výlety se nabízejí samozřejmě na horách, ale za krásami přírody se můžeme vydat v jejich podhůří z větších měst, jako dnes například z Náchoda.

Náchod:

Město Náchod vzniklo na staré obchodní stezce, která tu na přechodu hranic dostala jméno Branka. Městu ale předcházela stará osada, dnes Staré město, s kostelem sv. Jana Křtitele. Středověké město se pak přivinulo k hradnímu vrchu, společné bylo i opevnění. Jeho pozůstatky se najdou již jen v horní části Regnerových sadů. Ale nechme historie, vyražme raději do přírody, i když se historii stejně nevyhneme.

Start - Dolní Radechová:

Dnešní výlet začneme na Masarykově náměstí, kde je sice turistický rozcestník, ale my značek nevyužijeme. Vydáme se totiž do hradního vrchu zmíněnými Regnerovými sady, ulice tohoto jména ústí do severozápadní strany náměstí. Po cestě k zámku také spatříme zbytky hradeb spojujících kdysi město s hradem. Projdeme zámkem, ale můžeme ho i obejít, důležité je, že se dostaneme k Zámeckému hotelu a ulici Alej Kateřiny Zaháňské. Odtud pak pokračujeme cestou U Přírodního divadla a klesneme k horní části Náchoda. Protože zde nejsou značky, pokračujeme podle názvů ulic, takže Příčnou vpravo, Volného zase vlevo a přes Havlíčkovu vlevo ke koupališti. Obcházíme kolem koupaliště (vpravo) a pak i po břehu Velkého rybníka. Za rybníkem přejdeme po můstku přes potok Radechovka a Náchodskou ulicí vlevo přijdeme do Dolní Radechové.

Ves zřejmě vznikla jako hospodářské zázemí hradu Náchoda ve13. století, ale uvádí se až roku 1402 v souvislosti s Dětřichem z Janovic, který byl od roku 1392 kaplanem na hradě Náchod.

Slavíkov:

Projdeme celou Dolní Radechovou a na konci zahneme vpravo k zemědělským objektům. Pokračujeme dál souběžně se silnicí po okraji louky a pak lesem dospějeme k přítoku do Radechovky. Zahneme vpravo a údolím podle vody stoupáme asi 300 metrů, kde se cesta stočí vlevo a vystoupá na holý vrchol hřebenu. Jdeme pak po něm a dojdeme na silnici do Slavíkova od Náchoda.

Na hřebenu u křižovatky si můžeme prohlédnout betonové bunkry, které měly chránit naší republiku před nacistickým Německem (N-S 93a Vrcha 1 a N-S 93b Vrcha 2). Že nás neochránily, není jejich chyba, ale to je jistě všem známá historie. Ze hřebenu jsou i pěkné výhledy do okolí, ale protože před námi již vidíme rozhlednu, můžeme se těšit na ještě lepší rozhledy.

Rozhledna Slavíkov:

Před námi je skutečně na vrcholku kopce Signál (501 m n. m.), kde nad dvěma betonovými bunkry (pěchotní sruby T-S 1a a T-S 1b) stojí zcela nová rozhledna z roku 2014. Horní vyhlídková plošina je 25 metrů nad úrovní terénu a umožňuje výhledy na Krkonoše, Jestřebí hory, Zvičinu, Broumovské stěny, Stolové hory, Dobrošov, Orlické hory a za dobré viditelnosti dokonce i na Kralický Sněžník. Rozhledna stojí na železobetonové desce, má čtyři nosné dřevěné sloupy, ocelového točitého schodiště, to ji dává velice elegantní vzhled.

Pavlišov:

Od rozhledny se vrátíme na silnici a směrem k Náchodu již směřujeme po červené značce do vsi Pavlišova. Významnou památkou tu je kaple sv. Jana Nepomuckého postavená roku 1815 na místě původní sochy sv. Jana Nepomuckého z roku 1793. Přímo ve vsi jsou další betonové bunkry, takže stojí zato vsí trochu "probloudit", ale pak pokračuje po červené kolem bunkru Vodojem dál směrem k Náchodu.

Babí:

Částečně po silnici a částečně lesem dojdeme na okraj osady Babí. Také zde si můžeme prohlédnout další betonové bunkry, například hned nalevo na kraji osídlení po vrcholem návrší je srub Dvoják, za autobusovou zastávkou vlevo další dva bunkry, zadní se jmenuje Babí. Jinak zde stávala kdysi Komenského lípa, kde se podle lidové pověsti při odchodu z vlasti roku 1628 zastavil Jan Ámos Komenský se skupinou exulantů. Ovšem jiná tradice praví, že byla vysazena již za Karla IV.

Cíl - Náchod:

Další by se chodit i psát o okolí Babího více, ale my pokračujeme po červené ke kapličce Panny Marie a po schodech na konci Wolkerovy ulice k Lídlu. Odtud máme více možností se dostat na Masarykovo náměstí, třeba kolem Prioru, ale nejjednodušší bude dál ctít červenou značku.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je náměstí v Náchodě 341 m, nejvyšším pak rozhledna Slavíkov 500 m n.m. Celkové převýšení je asi 350 metrů, nejde tedy o výrazně kopcovitou trasu, spíše naopak. Cesta je vhodná i pro cyklisty, jen výjezd k náchodskému zámku je nutno řešit jinak a stoupání do návrší se Slavíkovem je trochu náročnější.

Rozhledna Slavíkov.
Cesta k rozhledně Slavíkov.
Pěchotní srub u Slavíkova.