Jihlava, okolí 01, Výlet kolem Jihlavy.

Při návštěvě měst většinou míříme na hlavní náměstí, odkud odbočíme ke kostelu, k zámku, ke klášteru, případně ke zbytkům hradeb. Ale některá města nabízejí i kruhy do nejbližšího okolí, jak se říká, po hranicích katastru. Není tomu jinak ani u Jihlavy. Předem ale říkáme, že poznat nejbližší okolí města nelze za jediný den. Takže se vydejme na výlet za poznáním Jihlavy s číslem 01.

Jihlava:

Jihlava je jedním z měst, která sice nejsou jako historická města známá, protože minulost zastiňuje výrazně současnost. U Jihlavy je to kopaná, hokej a další sporty. Jihlava je i krajským městem, centrem kultury, je zde pivovar Ježek a další průmysl, ale málokdo již ví, proč a jak vlastně Jihlava vznikla. Stará osada je podle dokumentů známá od rodu 1233, ovšem kolem roku 1240 bylo založeno královské hornické (horní) město, od roku 1249 v něm byla také mincovna. Se stavbou opevnění se začalo již asi po roce 1270, i když je pravděpodobné, že tu opevnění bylo již dříve. Těžba zanikla během 30leté války, město se pak orientovalo na výrobu sukna. Psát o dalším vývoji Jihlavy by ale bylo nejméně na jednu knihu.

Start - U Skalky:

Začátek dnešního výletu si stanovme na turistický rozcestník na Masarykově náměstí. Zde začíná zelená značka končící v Okrouhlíku u rybníka. Vydáme se tedy po ní Znojemskou ulicí, na hranici středověkého centra se stočíme naproti City parku vpravo krátce do Fibichovy ulice a pak vpravo do ulice U Koželuhů. Je to ulice s rodinnými domy, nad kterými se rozkládá zahrádkářská kolonie a dál i průmyslové objekty. Silnice pak končí u dětského hřiště, za kterým nalevo objevíme studánku U Skalky. Stavbička nad ní je z roku 1926 a autorem je architekt Dyntar. Dnes je bohužel nepitná pro vysoký obsah radonu a manganu.

Pístovské mokřady:

Nedaleko studánky U Skalky dojdeme na stejnojmenný rozcestník, ale jde jen o zelenou, po které pokračujeme dál. Kolem garáží mineme armádní objekty, kdy zahneme vlevo a stoupáme k návrší Větrník. Před jeho vrcholem vlevo můžeme odbočit vlevo krátce k bývalému cvičnému vojenskému objektu. Na náhorní plošině přejdeme hlavní silnici z Jihlavy na Znojmo, dál lučinami a kolem lesíků dojdeme k rezervaci Pístovské mokřady. Jde o významnou biologickou lokalitu s pravidelnou péčí. Hlavní ochranu zde mají obojživelníci, zejména kuňka obecná a čolek velký, ale je zde i blatnice skvrnitá, rosnička zelená a další živočiši. Z rostlin se zde vyskytuje orchidej vemeník dvoulistý, rdest alpské a blatěnka vodní.

Lužní rybník:

Pokračujeme dál po zelené značce, po silničce vlevo mineme vojenské kasárny po pravé ruce a dorazíme k Vojenskému rybníku. Ten i pro svůj název je velmi starý, existoval již v 18.století jako Okrouhlý rybník.

Nad rybníkem vstoupíme do lesa, kde zahneme vpravo na neznačenou cestu, abychom si zkrátili cestu. Západním směrem dojdeme na žlutou značku, po které vpravo stoupáme do mírného návrší Hůrka (622 m). Na rozcestí Vysoká se odpojíme od žluté vpravo a klesneme na rozcestí Nad Pístovem s odbočkou k bývalým kasárnám vpravo. My však pokračujeme rovně a za lesíkem zahneme po jeho okraji vlevo. Projdeme lesem k Lužnímu rybníku. Tento rybník je chráněn jako přirozená eutrofní vodní nádrž se zajímavou vegetací.

Rybniční soustava a cíl v Jihlavě:

Zde na horním toku Koželužského potoka mimo Lužný rybník se nacházejí Silniční rybník, Lukáš, Vodárenský rybník a Luční rybník. Rybníky jsou o rozloze 0,5 do 11 ha. My projdeme kolem nich neznačenou cestou, ale snadno se orientujeme podle spádu svahu a potoka. Pod chatovou osadou je další menší Maškův rybník. Pod tímto rybníkem přijdeme na hlavní silnici od Pelhřimova. Podél silnice pokračujeme do centra Jihlavy a do cíle naší trasy na hlavním náměstí.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je most přes Jihlávku 497 m na začátku trasy, nejvyšším je pak rozcestí pod Vysokou 608 m n.m., celkově nastoupáme asi 200 metrů, takže jde o jednu z nejrovinatějších tras, jakou si umíme představit na našich horách. Trasa je vhodná i pro cyklisty.

Další výlet kolem Jihlavy ZDE.