Skalami Lužických hor - Rynoltice, Skála Havran, Vraní skály...

Lužické hory přesto, že patří k nejmenším pohořím v České republice, patří k nejrozmanitějším. Chybí tu totiž dlouhé hřbety a stráně, jak je to v jiných horách, takže turista tu může očekávat nějakou změnu každou chvíli. O tom se můžeme přesvědčit na dnešním výletu ve východní části Lužických hor. A vydáme se na něj z Rynoltic.

Rynoltice:

Rynoltice mají velmi dobré spojení se "světem", obcí prochází silnice 1. třídy E442 (I/13), ale lze sem dojet železnicí 086 z České Lípy nebo z Liberce. Hlavní silnici tu kříží "okreska" ze Stráže pod Ralskem do Hrádku nad Nisou.

Obec s farním kostelem se připomíná roku 1364, vznikla zřejmě při kolonizaci u příležitosti založení hradu Lemberka minimálně o sto let dříve. Název vsi je odvozen od jména zakladatele, nějakého Raynolda.

Ves byla zničena za husitských válek, i za války 30leté. Obyvatelé se živili zemědělstvím a formanstvím, ale v 19. století se tu rozmohlo pašování různých komodit (tabák, cukr, káva, koření aj.), dokonce tu proto byla v roce 1843 zřízena stanice finanční stráže a s pašováním byl konec.

Dnes ves působí velmi pěkným dojmem s parkově upravovanou návsí. Nad ní stojí pozdně barokní kostel z poloviny 18. století. Lipové stromořadí ke kostelu bylo zasazeno v roce 1850. Při silnici směrem na Janovice v Podještědí stojí roubené stavby z 19. století.

Pamětní deska na domě čp. 3 připomíná návštěvu generála Laudona v roce 1757. A ještě zajímavost pro obyvatele Ústí nad Labem, odsud pochází rodina Schichtů, z nichž Georg a Johann založili roku 1883 závod na výrobu mýdla, dnešní Setuzu.

Start - Polesí:

Výlet zahájíme na parkovišti u hlavní silnice, prochází tudy pouze cyklotrasa 25. Hřebenovka. Po ní jdeme silničkou do Polesí, tedy kolem reklamní stěny a patrové dřevěnky. Silnička se u křížku zlomí k severu a dojde na okraj osady Polesí.

Polesí, které je dnes především rekreačním místem, vniklo velmi zajímavě. V roce 1680 vypuklo selské povstání, zde se proti sedlákům postavil místní učitel Šebestián Finke. Po potlačení povstání si mohl koupit lesní pozemek, kde založil 20. srpna 1683 ves Polesí, dřív podle něho Finkendorf.

Havran:

Před prvními domky Polesí zahneme vpravo podle lesa a pak jdeme, až narazíme na modrou značku. Po ní vyjdeme na kopeček nad námi, kde se tyčí skála Havran upravená jako vyhlídka. Pod námi je Polesí a nad tím hradba lesů pokrývající okolní kopce, nejvyšší je Luž 793 m.

Černá Louže:

Ze skály sejdeme na značky, na rozcestí se dáme vpravo a dojdeme do místní části Černá Louže. To je nevelká osada s restaurací, s chatovým kempem a kaplí z roku 1724.

Značka nás zavede na silnici k Hrádku, po které se dáme vlevo. Značka pak odbočí vpravo, ale my pokračujeme po silnici asi 500 metrů, kdy odbočíme šikmo vlevo na lesní cestu.

Vraní skály:

Lesní cesta vede údolím pod Černý vrch (476 m), který máme po levici. Po dalších asi 500 metrech se na rozcestí dáme vpravo a vystoupáme na severozápadní hřbet Pískového vrchu (547). Zde nás nesmí překvapit rozcestí, jdeme dál stejným směrem, tedy klesáme svahem přes další rozcestí a oplocenku. Když si udržíme stále severovýchodní směr, projdeme dvojitou řadou řopíků a narazíme na zelenou značku. Po ní zahneme vlevo a dojdeme k pěkným Vraním či Krkavčím skalám. Vedle pěkné vyhlídky je tu dominantou Fellerova věž.

Horní skály:

Po značkách se vrátíme k rozcestí, kde jsme na ně přišli, ale pokračujeme po nich dál, opět kolem betonových řopíků, k Horním skalám, I ty jsou častým cílem horolezců, mají tu k dispozici sedm pěkných věží.

Ostrý vrch:

Po zelené klesneme na hlavní silnici a dojdeme k domkům Horního Sedla, resp. k bývalé restauraci, kapličce a řopíku. na rozcestí si vybereme červenou, zahneme vpravo ze silnice a lesem vystoupáme pod vrchol Ostrého vrchu (511 m). Jde asi o 2 km dlouhý hřbet s významným geologickým rozhraním lužického zlomu. Hřbet je opět chráněn betonovými bunkry, které nakonec neochránily nic.

Sloní kameny:

Pokračujeme po značce po hřebeni a od vrcholu Vysoké (545 m) klesneme prudce k Sloním či Bílým kamenům. Jde o několik samostatných pískovcových bloků zaoblených tvarů, které připomínají hřbety slonů. Na stěnách i na úpatí můžeme vidět různé dutiny a jeskyně, nejdelší má asi 6 metrů. Skály jsou jedním z nejnavštěvovanějších míst Lužických hor.

Cíl- Rynoltice:

Zelená značka nás pak přes Jitravu dovede pohodlně do cíle v Rynolticích.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je start v Rynolticích 338 m, nejvyšším pak vrchol Vysoké 545 m n.m. Celkem nastoupáme asi 450 metrů, což určitě není mnoho. Trasa není vhodná pro cyklisty.