Klíč k Lužickým horám - Výlet na horu Klíč a okolí.

Hora Klíč je na Novoborsku symbolem Lužických hor. Není sice nejvyšší, to je Luž, ale je nádherná. Od Nového Boru trochu připomíná kapotu auta díky skalnímu srázu na západním úbočí, od Polevska a Cvikova zas připomíná pyramidu. A ten výhled... nic nebrání v rozhlížení se po kraji, ze vzdálených bodů třeba Trosky, Ještěd, Buková hora a další. Vydejme se na vrchol a chce to přeci trochu jinak, třeba ze Svoru.

Svor:

Svor je malá obec vklíněná mezi Klíč a protilehlý Rousínovský vrch, ale otevřená směrem ke Cvikovu. V dějinách obce jsou velké mezery, protože se nedochovalo mnoho dokumentů. Předpokládá se, že ves vznikla někdy ve 14. století za Berků z Dubé sídlících ne nedalekém Milštejnu, ovšem první dosud známá zmínka o obci je až z roku 1502, kdy stále patřila k Milštejnu. Šlo o zemědělskou ves, ale byli zde i dřevaři, za pozornost stojí selské povstání roku 1658. Panství se pak dostalo k Zákupům, takže šlo o císařský majetek, občas sem i nějaký potentát přijel na návštěvu. Vsi hodně pomohla výstavba císařské silnice a pak i stavba železnice. Roku 1826 tu byla založena sklárna, která zejména ve 20. století vyráběla optické sklo světové kvality. V roce 2000 však ukončila provoz a dnes je z ní zřícenina.

Start - Rousínovský vrch:

Ve Svor si dáme start našeho výletu na místním nádraží. Do roku 1974 to byla křižovatka, protože odsud vedla trať ne jen do Rumburka a Bakova, jako dnes, ale i do Jablonného v Podještědí. Před nádražní budovou se dáme vlevo z kopce po žluté značce, na hlavní silnici za potokem narazíme na červenou, takže pak jdeme vlevo po obou barvách. Míjíme pozdně barokní kapli z roku 1788 a projdeme po nádherným viaduktem, ze kterým se nám svou špicí představuje hora Klíč.

Pokračujeme vzhůru obcí, přejdeme odbočku červené vlevo na Klíč a na dalším rozcestí opustíme i žlutou, která vede po silnici na Jedličnou, resp. Polevsko či Kytlice. Zahneme šikmo vpravo a přejdeme potok a stoupáme až na odbočku k táboru Star Line po pravé ruce. Zahneme k němu, mineme bránu a po okraji lesa se stočíme vpravo. Za poslední táborovou budovou se cesta stočí vlevo a stoupá strání Rousínovského vrchu. Vyjdeme na okraj náhorní skororovinu, kde odbočíme prudce vpravo a začneme lesní cestou obtáčet vrchol. Až dojdeme na jeho východní stranu, pod námi vpravo uvidíme skalky, ke kterým sejdeme. Naskytne se nám tu překrásný výhled na Svor, Cvikov a další kopečky.

Jezírko:

Vrátíme se na okružní cestu a dokončíme jeho obcházení. V sedle pak zatočíme vpravo rovnou, klesající cestou. V údolí narazíme na lesní silničku, po které zahneme vlevo. Cesta pozvolna stoupá a přijde na lesní křižovatku s modrou značkou. Po té se dáme vlevo a podle potůčků klesneme až na křižovatku s křížkem sv. Antonína.

Pokračujeme dál po modré značce a na kraji lesa dojdeme k rybníčku po pravé ruce. Ten je velmi starý, údajně byl zbudován v 16. století pro pohon hamru, který zpracovával železnou rudu tady v okolí těženou. Ostatně to dokládá i starý název Rousínovského vrchu Hamrichberg. Pokud je léto, je zde pěkné koupání.

Hrnčíř:

Od Jezírka pokračujeme po modré značce na silnici k Jedličné. Zde pak narazíme na žlutou, kterou jsme ve Svoru opustili a je tu i odpočinkový altánek. Modrá značka stoupá do sedla Klíče, ale my se dáme po žluté, ovšem jen kousek. V prudké zatáčce žlutá odbočuje vpravo na Kočárovou cestu, my ale jdeme již neznačeně dál po silnici. Vystoupáme do plochého sedla, kde odbočíme první či druhou cestou vlevo, abychom nad prameny potůčků došli opět na modře značenou cestu. Po ní se dáme vlevo a stoupáme k plochému vrcholu Tábořiště. Až se dostaneme na mírnou hranu, zatočíme vlevo a již vidíme skalky, které se jmenují Hrnčíř. Jde o skutečně několik drobných skalních výchozů, které působí velmi romanticky. Upozorňujeme ale, že jde o velmi málo navštěvované místo, proto tu nenajdeme vyšlapané chodníčky.

Klíč:

Z Hrnčíře se vrátíme na modrou značku, a nyní proč se návrší jmenuje Tábořiště. Po roce 1961, kdy se začalo na Klíči v zimně stanovat, zde byla hlavní základna táborníků. Ostatně toto zimní stanování je nejstarší v naší zemi, v roce 2016 se bude konat již 55. ročník. Zřejmě to nebude zde, protože pro oficiální akci zde platí zákaz vedení CHKO, bohužel na černo se tu stanuje v zimě stále.

Po modré dojdeme do sedla a pak nás již červené značky dovedou i na vrchol Klíče 760 metrů nad hladinu moře. To odsud samozřejmě neuvidíme, ale výhled je skutečně za příhodných podmínek úžasný.

Cíl - Svor:

Z vrcholu Klíče jdeme opět po červené, ovšem nevrátíme se do sedla, ale zahneme vpravo směrem do Svoru. Sejdeme na okraj přírodní památky Klíč a serpentinou se dostaneme na složitější křižovatku lesních cest. Zde opustíme červenou a zahneme vpravo a pak hned vlevo a klesneme na louky nad Svorem. Luční cestou severovýchodním směrem se dostaneme k pěkné osamocené chaloupce, a pak pod ní na zadní cestu k nádraží s kaštanovou alejí. Takže se po ní dáme vpravo a vyjdeme na nádraží, přejdeme koleje a jsme v cíli cesty.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Svor 433 m, nejvyšším samozřejmě Klíč se 760 metry. Celkově nastoupáme asi 650 metrů. Trasa pro strmější výstupy na Rousínovský vrch a Klíč není vhodná pro cyklisty.

Další výlet kolem hory Klíč zde: Odkaz, Odkaz.

Rousínovský vrch ze Svorského nádraží.
Hora Klíč od jezírka.
Hora Klíč od Svorského viaduktu.