Nejzápadnější místo v ČR. výlet - Krásná, Štírary, Újezd, most Evropy.

Dnes se vydáme na úplně nejzápadnější kout naší vlasti. Nebude to výlet horský, budeme se pohybovat spíše po mírně zvlněné krajině Smrčin, v části obce Krásná. Centrum obce ale nebude dnes našim cílem.

Krásná:

První písemná zmínka o obci pochází z roku 1331, kdy patřila Krásná k Neubergu (Podhradí). Kolem roku 1400 odkupuje Krásnou a další panství na Ašsku rod Zedtwitzů, který zde sídlil až do roku 1945. V 17. století zde byl postaven zámek, který byl však již jen jako ruina zbořen v 50. letech 20. století. Tehdy ves trpěla tím, že ležela v pohraničním pásmu, dnes se velmi rozvíjí, což dokazuje i získaný titul Vesnice roku 2015.

Start - Štítary:

Východně od centra Krásné stávala ves Štítary. Ta se připomíná roku 1342, kdy patřila také Neubergům, obdobně pak i Zedtwitzům. Dnes se ves řadí mezi zaniklé, ale několik objektů zde stojí, mají však adresu obce Krásná. Prochází tu železniční trať 148 z Aše do Hranice v Čechách, takže start výletu si stanovme u zastávky.

Újezd:

Vede tudy zelená, po které se dáme severozápadním směrem silničkou. Stoupáme na návrší Olšina, kde po levé ruce uvidíme parkově upravený kus lesa, který je však bývalým hřbitovem osady Újezd. Ta se uvádí již roku 1331. Stávala zde i tvrz, ves měla tři části - Horní, Dolní a Kout. Nejvíce obyvatel zde žilo v roce 1890, a to 350. Ves byla rozložená podle potůčku a jeho přítoků, v minulosti zde bylo více jak 20 rybníků a rybníčků. K vysídlení došlo po roce 1945, následně byly všechny objekty srovnány se zemí a dnes po nich většinou nenajdeme žádné stopy.

Jdeme kus pod hřbitov a zahneme vlevo do pole a za chvilku uvidíme pomník. Jde o památku na oběti 1. sv. války, pomník byl v roce 1992 obnoven.

Most Evropy - most přátelství:

Pak pokračujeme dál po zelené značce po okrajích polí, sejdeme do údolíčka Mlýnského či Újezdského potoka, který tu tvoří státní hranici. Vlevo odbočíme k dřevenému Mostu Evropy, který zde byl postaven v roce 2008 byl na místě bývalého mostu u zaniklého Panského mlýna a rybníka, který byl v minulosti používán také jako koupaliště.

Nejzápadnější místo ČR:

Pěšinkou dál po zelené pokračujeme podél hranice k západu. Přejdeme hráz dalšího starého rybníka a dojdeme konečně tam, kam se v Čechách nedá jít víc na západ. Je zde informační cedule a bavorský a rakouský patník z roku 1844, hranice tu však byla daleko dřív. Na bavorské straně jsou menší rybníčky s chatkou, místo tak působí velice příjemně.

Smrkovec:

Po prohlídce místa a odpočinku na lavičce se vrátíme cestou zpět do míst, kde vychází z údolí na louku. Zde se odpojíme od značené cesty a podél lesa vlevo vystoupáme na hřbet Mlýnského vrchu a ke skupině větrných elektráren, které dodávají od roku 2009 energii obci Krásná.

Za druhou věží v půlce cesty k dalšímu ze dvou větrákům zahneme vlevo a úbočím Smrkovce (682 m) dojdeme na velkou lesní křižovatku (cyklostezka 2059). Cesta vpravo míří rovnou k újezdskému hřbitovu, my ale jdeme 50 metrů rovně, a pak až zahneme vpravo a pozvolna klesáme severním úbočím Smrkovce.

Luční potok:

V místech, kdy se cesta začne stáčet k severu, od prava se k nám přidají dvě cesty, ale až třetí, která je se připojí jen 50 metrů od kraje lesa, zahneme prudce vpravo. Takřka po rovině dospějeme do údolí Lučního potoka, kde se ve stejnojmenné rezervaci (přírodní památce) chrání perlorodka říční.

Po levé ruce uvidíme rybníček, ale ještě před ním odbočíme vlevo a přejdeme potok.

Cíl - Štítary:

Asi 500 metrů nad Lučním potokem se na rozcestí dáme vpravo a za další 500 metrů, kdy vstoupíme do údolí dalšího potůčku, opět vpravo. Cesta jde nejdříve jihozápadně a pak se stočí jihovýchodně a pozvolným stoupáním dospějeme do cíle u železniční zastávky Štítary.

Trasa měří 14 km, nejnižším bodem je nejzápadnější místo ČR 563 m, nejvyšším pak újezdský hřbitov 685 m n.m., celkově nastoupáme necelých 300 metrů, což je vlastně rovinatý výlet. Trasu lze zvládnout na kole, jen úsek před nejzápadnějším místem ČR je nesjízdný pro nerovný terén.

Bavorské rybníčky.
Nejzápadnější místo v České republice.