Bedřichovské kolečko - Výlet kolem Bedřichova, Královna, Janov.

Bedřichov v Jizerských horách je známé zimní středisko, hlavně se sem táhnout tisícovky lidí v době Jizerské padesátky. Ovšem i v nezimním čase je velice atraktivní, přispívá k tomu nejen pěkné okolí, ale i různé další akce, které se tu pořádají. My se ale vydejme pěšky na malé kolečko kolem Bedřichova, kdy navštívíme výběr toho, co Jizerské hory nabízejí.

Bedřichov:

Území Bedřichova bylo dlouho neosídlené, bylo to vysoko v horách a jen bažiny a hluboké lesy. A nakonec ty krásné lesy byly vykáceny, protože se sem dostali skláři. Učinil tak v roce 1598 Peter Wander. Nová osada pak dostala jméno po otci majitele panství, Bedřichu I. z Redernu. Sklářství se zde udrželo do poloviny 20. století. Vedle toho se tu těžila rašelina, žula a křemen, na pile zpracovávalo dřevo. Dodnes zde můžeme vidět drobné dřevěné i kamenné chaloupky, připomínající těžký život v dávných časech.

Start - Královka:

Do Bedřichova se dostaneme autobusovou dopravou z Liberce i Jablonce, samozřejmě i po vlastní ose. Start si dáme na zastávce autobusu Stadion, kde prochází pouze žlutá značka. Dáme se se tedy po ní a lesem vystoupáme k rozhledně Královka či Nekras. Rozhledny jsou jedním ze symbolů Jizerských hor a tato patří k nejznámějším. Jsou odsud vidět mimo nejbližšího okolí Krkonoše, Český ráj, ale vidíme i do Polska a Německa. Rozhledna byla postavena v roce 1907 na místě starší dřevěné z roku 1888 a má výšku 23,5 metru. Vedle rozhledny stojí horská chata.

Janov nad Nisou:

Od rozhledny pokračujeme dál po žluté značce, klesáme stráněmi kolem mnoha samot i lesem, až dojdeme do Janova nad Nisou. Jeho zakladatelem byl kolem roku 1630 uprchlý rekrut Johan (Jan Wolfgang Reckziegel), lidově Jan z hor. Ale nebyly zde příznivé podmínky k životu, ubohá kamenitá políčka, takže se lidí živili především zpracováním skla a pak i textilu. V roce 1922 byl Janov povýšen na město, roku 1927 byla zahájená stavba radnice. Zahneme mimo značku ke kostel sv. Jana Křtitele z let 1800 až 1811 s bohatou novorenesanční výmalbou z roku 1883. U kostela pak stojí sousoší sv. Jana Nepomuckého z roku 1831.

U kostela také natrefíme na červenou a modrou značku, po kterých dojdeme na rozcestí Za Prahou, kde zahneme vpravo a dojdeme k dalšímu rozcestí Most. Zde se opět napojíme na naši žlutou a budeme po ní pokračovat k Hašlerově boudě.

Kamenný stůl:

Z Janova opět stoupáme kolem samot a pak lesem. V něm narazíme na odbočku k vyhlídkové skále Trniště. Je tu sice zábradlí, ale přerostlé stromy znemožňují výhled, tak si alespoň připomeneme starou pověst o zlém rytíři, který tu za trest straší v podobě výra.

U moderní Hašlerovy chaty skončí žlutá a my se dáme vlevo po modré a zelené, ale nezapomeneme odbočit na nově upravenou Křížovou cestu. Tu založil v roce 1878 mlynář z Hraničné Josef Klamt u pramene, kde si měl údajně vyléčit oční chorobu.

Pokračujeme dál a pak od rozcestí jen po zelené. Přecházíme přes údolí s potůčky, drobné hřbítky až na rozcestí Nad Harcovským potokem. Pak jdeme po zelené ještě 700 metrů a staneme na výrazném hřbetu u skály Kamenný stůl. Od prava sem sbíhá a vlevo pokračuje se zelenou hřebenová cesta a doprava klesá pod starou oplocenkou neznačená cesta západním směrem.

Oulehlův pomník:

Dáme se tou neznačenou cestou k západu a klesneme k pomníku dřevaře Františka Hiebela, který zde zahynul v roce 1878 a zanechal po sobě pět sirotků.

Pokračujeme dál cestou až k malému rybníčku, před nímž je vcelku nenápadný pramen, ale na hrází pomníček na památku utonutí devítiletého Káji Oulehli v roce 1965. Nedaleko byla do skály v roce 1986 vsazena kovová kostka na paměť 10 let trvání jedné školy.

Dál se dáme pěšinou vedoucí podle potůčku přitékajícího do rybníčka.

Cíl - Bedřichov:

Cestou stále stoupáme podle potůčku a kousek výš a nad nim přejdeme hřbítek, kde klesneme na silnici z Rudolfova do Bedřichova. Po ní se dáme vpravo a přes Bedřichovské sedlo dojdeme do Bedřichova, našeho cíle.

Trasa měří 14 km a měli jsme tu rozhlednu, horské chaty, pomníčky, hluboké lesy a vodní plochu atd., takže skoro vše, co táhne turisty do Jizerských hor. Nejnižším místem je rybníček u Oulehlova pomníčku 475 m, nejvyšším Královka 859 m n.m., ale celkově nastoupáme asi 800 metrů, ale jsme v horách, s převýšením je nutno počítat. Trasa pro lesní úseky je vhodná jen pro zkušené cyklisty.

Další výlet zde: Odkaz.

Královka
Křížová cesta v Jizerských horách.