Procházka lázněmi Jeseník - Prameny v Jeseníkách..

Lázně Jeseník, založené Vincenzem Priessnitzem roku 1822, byli prvními vodoléčebnými lázněmi na celém světě. Z jednoho domku se časem vyvinuly ve velké lázně, kde se dnes léčí tisíce dětí i dospělých. Součástí léčebného procesu jsou také vycházky do okolí, a cestiček značených i neznačených, je v jejich okolí mnoho. Vydáme se po nich i my a budeme sledovat zejména různé prameny, studánky, pomníky a vyhlídky.

Prameny a pomníčky v okol Lázní Jeseník:

V okolí lázni lze nalézt na osmdesát pramenů, studánek a dalších upravených míst a místeček. Je to doslova unikát, který souvisí s osobou Vincenze Priessnitze, protože je budovali ti, kterým vrátil zdraví. Nejstarší památka pochází z roku 1836, jako nápis do skály od francouzského barona von Chabot. A pak již následovaly další, které se propojovaly pěšinkami, a tak se rozšiřovala možnost neustále nových vycházek do okolí lázní. Dnes je řada těchto pomníků propojena naučnou stezkou Vincenze Priessnitze, kterou také částečně na naší trase použijeme.

Start - Rodný dům V. Priessnitze:

Začátek výletu nebude přímo v lázních, kam dojdeme, ale i po cestě do lázní jsou zajímavé věci. Začneme tedy u vlakové stanice u rozcestníku turistických cest. Dáme se po červené do lázní, ale za přechodem přes trať nejdeme po značce, ale po silnici. Nedaleko nad penzionem Relax odbočíme na cestu vpravo a dojdeme k pomníku Čarodějnických procesů, které v 17. století na Jesenicku probíhaly.

Od pomníku pokračujeme vzhůru na silnici a zahneme vlevo do ulice V Aleji. Pak opět narazíme na červenou a pokračujeme kolem neupraveného pramene pitné vody po levé ruce pod školou.

Jdeme dál po značce kolem Hackenberkovy lípy a po schodech kolem zahrádkářské kolonie dojdeme k lázeňskému domu Jan Ripper a nad ním k rodnému domu a Muzeu Vincenze Priessnitze.

Mariin pramen:

Od rodného domu pokračujeme po červené. Další značky se sice připojují a odpojují, ale my se držíme stále jen červené. Projdeme středem lázní s Kongresovým sálem s Domácím pramenem, mineme informační centrum a vystoupáme nad lázně na okraj lesa podél Cesty života na Jižním svahu, díla brněnského sochaře Jana Šimka z let 1980 až 1985. Kolem vodárny se dostaneme na silnici nad lázněmi a dáme se po ní vlevo. Dorazíme k rozcestníku U mnicha, kde si z mnoha značek vybereme modrý okruh a Stezku V. Priessnitze (dále SVP).

Značky nás dovedou ke skupině čtyř upravených pramenů, Josefovu, Drahuščině, Müllerovu a k Mariinu pramenu, který je z roku 1862, kdy ho nechal zbudovat německý šlechtic Augustin von Niemann.

Pramen Šárka:

U Mariina pramenu odbočíme vpravo po značkách SVP, které nás dovedou k pěknému Polskému pramenu s přístřeškem. Zde se dáme již po neznačené vlevo k Nassauskému kameni, který byl základním kamenem nově budované stezky v roce 1871 a 1872. Po této klikatě kolem několika skal a vyhlídek stoupáme stále vzhůru, až dojdeme na vrstevnicovou cestu se zelenou značkou. Tato nás pak dovede k pramenu Šárka. Ten je ale výjimečně nepitný.

Studniční vrch:

Pokračujeme po zelené, mineme Zlatý pramen a pramen Tůňku. Za dalším pramenem Sjednocení odbočíme vpravo na SVP a ta nás dovede k pěknému Vídeňskému prameni z roku 1840. Tím je jedním z nejstarších upravených pramenů v okolí lázní.

Dál se budeme držet značek SVP, a to k Schindlerovu a pak i k Německému prameni. Mineme ještě pramen Přátelství a dostaneme se ke Svatebnímu prameni. Ten je nejvýše položený ze všech zdejších pramenů (954 m) a má také asi nejstudenější vodu, jen 6,4°C.

U Svatebního pramenu se odpojíme od značky a jižním směrem dojdeme k vyhlídce. Za ní pak odbočíme vlevo a pěšinou dojdeme na vrchol Studničního vrchu (992 m n.m.), nejvyššího vrcholu Javorského hřbetu v Rychlebských horách.

Smrkový pramen:

Z vrcholu od vysílače se dáme průsekovou cestou severovýchodním směrem, kde narazíme na žlutou značku s rozcestníkem. Nepokračujeme po značce, ale klesáme rovně od vrcholu až na lesní silničku s červenou značkou a SVP. Pokud máme čas, tak vlevo jsou kousek od nás dva prameny, Mecklenburský a Finský, ale jinak jdeme po značce vpravo. Na dalším rozcestí zahneme vlevo a klesneme k pěkné vyhlídce. Pak dojdeme opět na červenou a klesáme s pěknými výhledy k Čeňkovu pramenu. Nad lesní chatou máme po pravici ve stráni další dva prameny, Kamenice a Diamantový s Priessnitzovou sprchou. Pak přes další rozcestí dospějeme k Večernímu pramenu a k rozcestí Pod Jitřním pramenem. Zde si vybereme pouze značky SVP, které nás dovedou k Smrkovému a Vilémovu prameni.

Střed lázní:

Zde jsme se napojili na modrou značku, která povede dál až do centra lázní. U mramorového Rumunského pramene se můžeme rozhodnout pro malou zacházku, a to pokračováním po SVP k Gyulově kaskádě, pramenu Anna a pak po zelené Bezručovu pramenu.

Jinak pokračujeme po modré k rozcestníku Pod Rumunským pramenem, kde od leva přijde zelená značka od Bezručova pramene. Obě značky nás dovedou k dvojici pramenů Slovanskému s přístřeškem a Žofiinu.

Kousek pod námi již dojdeme k okraji lázní, kde sejdeme zpět do centra na křižovatku pod informačním centrem.

Cíl - vlaková stanice

Na rozcestníku si vybereme modrou značku, která nás kolem lázeňského domu (sanatoria) a krytého bazénu povede k Českému prameni. Od něho se dáme po žlutém okruhu vpravo a můžeme podél Lázeňské promenády vidět Priessnitzovu hrobku, Polský, Jubilejní pomník a pak i Maďarský pomník. Pak se opět dostaneme na modrou značku (u altánu pod námi vpravo) a tou budeme klesat na okraj města Jeseník a podél nemocnice s červenou značkou vpravo dojdeme k vlakové stanici, našemu cíli.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je start 439 m, nejvyšším pak Studniční vrch 992 m n.m, celkové stoupání je asi 700 metrů. Trasa není vhodná pro cyklisty, na lázeňských cestách by se pohybovat neměli.

Jeseníky - pramen.
Mariin pramen - Jeseníky.