Police, Zjevení, Suchý důl, Suchodolská Niagára, Setonova studánka, Hlavňov - Výlet.

Okolí Police nad Metují nabízí mnoho tras na různé výlety, velkým lákadlem tu je především Ostaš a Broumovské stěny. A my se právě tímto směrem vydáme, i když se spíše zaměříme na krajinu a památky mezi stěnami a Policí.

Police nad Metují:

Police nad Metují byla ve svých počátcích spojena s břevnovským klášterem v Praze, protože odsud odešlo několik poustevníků a mnich a roku 1201 si toto místo vybrali za své sídlo a začali budovat klášter. U kláštera vznikla osada, ze které se posupně vyvinulo město, a to již roku 1253 potvrzením od krále Přemysla Otakara II. Tehdy se začal budovat kamenný klášter, ze kterého se nám dochoval nádherný portál.

Město zažilo hrozné události, v roce 1421 vypleněním a vyvražděním Slezany a požár města v roce 1535. Klášter byl zrušen roku 1786, dnes je v němu městské muzeum. Z dalších památek zmiňme farní kostel Nanebevzetí P. Marie také s raně gotickým portálem a starou sroubenou jednopatrovou školu z roku 1785. Expozice tu mají i další muzea, a to Muzeum papírových modelů a Muzeum stavebnice Merkur.

Start výletu - Zjevení:

Začátek naší trasy si stanovme na náměstí u turistického rozcestníku, odkud se vydáme po zelené směrem na Suchý Důl. Pozvolna stoupáme okrajovou částí Police údolím potoka Ledhujka až k bývalému mlýnu Ochoz. Zde přejdeme na žlutou značku a podle chatové osady dojdeme k Soudní bráně a vstupu do areálu Křižové cesty.U zdejší studánky v Ticháčkově lese se údajně v letech 1892 až 1895 dívce Kristině Ringlové a posléze opakovaně i tisícům poutníků zjevovala Panna Marie. Na paměť této události zde vznikl poměrně rozsáhlý areál křížků a kaple, který si nyní projdeme. Pokračujeme po žluté a pak odbočíme vlevo k nové Ticháčkově kapli z roku 2012 postavené na místě kaple z roku 1897, která v červenci 2010 shořela. Historie místa je opravdu zvláštní a místo každého návštěvníka zaujme svým kouzlem.

Od kaple sejdeme po žluté až na kraj lesa, odkud si uděláme krátkou odbočku k Čertově skále vlevo nad námi. Od skály se ale vrátíme na rozcestí a klesáme stále po okraji lesa neznačenou cestou podél dalších kapliček až zpět ke vstupu do areálu. Zde sejdeme podél potoka na zelenou značku.

Suchý Důl:

Po zelené značce se dáme vlevo a dojdeme ke kamenné kapli Panny Marie Lurdské. Ta zde v blízkosti potoka na pokraji lesa stojí od roku 1883. Po zelené dojdeme do Suchého Dolu, vsi založené současně s polickým klášterem, ale připomínané až roku 1395. Z památných budov zmiňme statek Šolcovnu, kde bývala rychta (čp. 1) a další udržované zděné statky broumovského typu, roubené podhorské chalupy a stavení s vysokými dřevěnými štíty, které jsou typické pro oblast Slezska.

Suchodolská Niagára:

Projdeme malebnou vsí po zelené značce a vstoupíme do lesa. Zde na rozcestí odbočíme vlevo proti potoku a dojdeme na začátek Hájkovy rokle. Potok zde na několika místech tvoří kaskády a vodopády a největší z nich je tzv. Suchodolská Niagára. Jde o dvoustupňový vodopád vysoký přes 4 metry.

Od vodopádu můžeme pokračovat podle potoka neznačenou pěšinou, až dorazíme na červenou značku a po ní pokračovat vlevo. Kdo se neodváží jít údolím, může se vrátit na rozcestí a odtud po žluté na další rozcestí Nad Hájkovou roklí, kde narazí na zmiňovanou červenou, a dá se po ní směrem k Supímu hnízdu a ke Hvězdě.Přejdeme přes hřbet a sejdeme do horního konce Hájkovy rokle.

Setonova studánka:

Nyní nastává orientačně nejnáročnější kousek trasy. Od konce Hájkovy rokle se cesta zvedne a pak přejde v pěšinu, která klesne do údolí Hlavňovského potoka. Je to jen přes jeden hřbet, takže nejde zabloudit. Tady zatočíme po neznačené cestě vlevo a údolím klesneme až na žlutou značku. Po té pokračujeme stále podle potoka k Setonově studánce a k rozcestí Kovářova rokle s přístřeškem k odpočinku.

Hlavňov:

Od rozcestí se dáme dál po žluté a po červené a dojdeme do Hlavňova. I tato ves byla založena v souvislosti s polickým klášterem ve 13. století. Zajímavé je sousoší ve středu vsi.

Cíl - Police nad Metují:

Pokračujeme dál po červené přes sedlo Klůčku (614 m) do Police do Hvězdecké ulice. Na křižovatce s Fučíkovou odbočíme po ní vpravo a za dlouhou bytovkou vlevo. Nyní již míříme přímo k Minizoo určenému především pro děti. Chovají se zde poníci, zakrslá prasátka, ovečky a mimo dalších zvířat i vodní a suchozemské želvy , jde zde i dětský areál s houpačkami.

Podle kláštera pak dojdeme na Komenského náměstí a Kostelní ulicí na náměstí do našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Police s 438 metry nad mořem, nejvyšším je pak hřbet před horním koncem Hlávkovy rokle 654 m. Celkově se cestou nastoupá asi 550 metrů. Trasa pro úseky mezi skalami není vhodná pro cyklisty.