Cesta na dva hrady - Výlet na Kumburk, Bradlec.

Český ráj má několik tváří, neznámější jsou ale bezesporu skalní města. Vedle toho tu najdeme rovinaté části obklopené vrchy a hřbety, ale také zvlněnou krajinu, třeba právě kolem Železnice, kam vás chceme pozvat.

Železnice:

Železnicko je nepřetržitě obydleno od pravěku, našly se tu pozůstatky obyvatel z doby kamenné, bronzové, železné i hradištní. První zmínka o obci je z roku 1318, v roce 1599 se Železnice stala městysem s městským znakem. Železnici zničil požár roku 1826, takže dnešní její ráz je empírový. V roce 1866 se oblast dostala do víru prusko-rakouské války. V roce 1903 byly založeny slatinné lázně, které však byly v pozměněném stavu zrušeny v roce 2002.

Z památek stojí za pozornost zejména kostel sv. Jiljí, původně románský (věž), ale barokně přestavěný v letech 1727 až 1739, farní budova je z roku 1804. Empírová radnice stojí na místě starší zničené zmíněným požárem roku 1826. Na západní straně náměstí stávala tvrz, po které zbyl gotický sklípek. Jižně od města na vrchu Želený stával od 2. poloviny 12. století jeden z nejstarších českých hradů, o kterém se ale nedochovaly žádné zprávy a dodnes tu jsou skromné zbytky. Muzeum u kostela seznamuje návštěvníky s historií města, s významnými rodáky a s životem na venkově.

Start - Kumburk:

Výlet začneme na náměstí u rozcestníku, ovšem dáme se neznačenou ulicí Pod radnicí k jihu a pak po červené Husovou ulicí ven z města. Po pravé ruce na vršku stával výše zmíněný hrad, pokud máme čas, navštivte ho už jen pro rozhledy z vrcholu.

Na křižovatce pod městem se od červené odpojíme, přejdeme trojúhelník uprostřed křižovatky a pěšinou sejdeme k usedlosti (č. 337) pod námi. Po příjezdové spojce dojdeme na silnici, dáme se zde vlevo s modrou značkou. Ta nás dovede do Újezdce, ale nepokračujeme po modré, nad kapličkou odbočíme po neznačené cestě vpravo. Lesem vystoupáme na náhorní plošinu se silničkou a červenou značkou. Ta nás vpravo dovede na odbočku ke hradu Kumburku.

Hradu byl založen Markvartici na počátku 14. století a hrál poměrně důležitou roli v historii kraje. Jeho konec znamenaly 30letá válka a rok 1658, kdy byl z rozkazu císaře záměrně pobořen. Dochovaly se zbytky palácových budov, vnější i vnitřní opevnění, sklepy a atd.

Bradlec:

Z Kumburku se vrátíme na červenou a i po ní se kus vrátíme známou cestou, ale pokračujeme až na Klepandu. Zde odbočíme vpravo po modré a dojdeme na zříceninu hradu Bradlece. Ten je poměrně menší než Kumburk, ale dochovalo se z něho částečně zdivo věže, paláce i část hradeb. Hrad také založili Markvartici někdy kolem roku 1300, uvádí se v roce 1316. Vystřídala se tu řada majitelů, sloužil i jako sídlo loupežníků, zpustl někdy v polovině 16. století.

Cíl - Železnice:

Z hradu sejdeme na rozcestí, kde se však dáme lesní neznačenou silničkou jižně vlevo po svahu hradního vrchu a pak lesem a loukami na jižní okraj Bradlecké Lhoty. Zde u křížku zahneme vlevo a klesneme přes malý potůček k Ploužnickému potoku. Za jeho táhlým levotočivým ohybem odbočíme vpravo, potok přejdeme a vystoupáme pozvolně k prvním domkům Železnice. Pokud jdeme správně, měli bychom být v Bradlecké ulici. Tou vyjdeme na hlavní silnici, zahneme po ní vpravo a do centra města je to již kousek.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je most přes Ploužnický potok pod Železnicí, nejvyšším bodem je Kumburk 642 m, dohromady nastoupáme kolem 500 metrů, což není mnoho na celou trasu. Cesta se dá zvládnout i na kolech pro zkušenější jezdce.