Cesta podhůřím Beskyd - Výlet Brušperk, Okrouhlá, Staříč a kolem.

Brušperk určitě nepatří k městům, které zná každý občan České republiky. Leží v Moravskoslezském kraji na okrese Frýdek-Místek a má asi 4 tisíce obyvatel. Do města se dostaneme po silnici 486 od Ostravy na Hukvaldy a ke Kopřivnici, ale okresními silnicemi je spojeno i s dalšími místy v okolí.

Historie:

Město Brušperk je jedním z výjimečných měst, kdy víme přesně, kdy, kým a proč bylo založeno. V roce 1269, 6. Prosince, olomoucký biskup Bruno ze Schauenburku vydal lokační listinu pro fojty Staříče a Fryčovic k založením města, které mělo nést biskupovo jméno. Město mělo hradby, po kterých zbyly ale jen skromné zbytky zastavěné v domech, a kostel sv. Jiří, který byl založen již v roce 1267. Protože byl mnohokrát přestavován, najdeme na něm slohy od románského, gotického, renesančního i barokního. Pro Brušperk je důležité, že po slibném vývoji nenastal rozvoj v době průmyslové revoluce, město stálo stranou hlavních cest, nemělo železnici a podobně. Na druhou stranu si zachoval historický ráz s rázovitou maloměšťanskou architekturou severomoravského typu, proto se mu říká Lašský Betlém.

Start - větrný mlýn:

Ve městě nejsou žádné turistické značky, začátek výletu si proto stanovme na jižní stranu náměstí J. A. Komenského, kde najdeme také informační centrum a Památník spisovatele Vojtěcha Martínka (Kamenný řád aj.).

Jdeme Kostelní ulicí ke kostelu a podle něho vpravo přes ulici Valy upomínající na dávné opevnění města. Pokračujeme ulicí Dráhy a na druhé křižovatce za hřbitovem odbočíme vlevo k větrnému mlýnu. Ten byl postaven okolo roku 1830 mlynářem Lískem a pracoval po různých modernizacích do poloviny 40. let 20. století. Dnes slouží k bytovým účelům.

Důl Staříč:

Od mlýna se vrátíme na ulici Dráhy a pokračujeme vlevo k východu a pak severním úbočím bývalého Šibeničního vrchu polní cestou s alejí. V plochém sedle odbočíme na polní cestu vpravo mírným údolíčkem dolu. Za dalším polem odbočíme vlevo až k dvěma malým rybníčkům a pak k poslední samotě Brušperku (čp. 419). Od budovy pokračujeme dál k východu a za železnicí odbočíme vpravo k objektům dolu Staříč II, který byl založen v roce 1962.

Jdeme kolem plotu, až narazíme na žlutou značku a rozcestí U cvičné štoly. Zde si můžeme prohlédnout vysloužilý důlní stroj (kombajn), který pracoval asi do roku 1975. Cvičná štola dlouhá 150 metrů je i přístupná veřejnosti, ale jen na objednávku (mobil 596 261 111)

Rozhledna Okrouhlá:

Za rozcestím odbočíme ze žluté mírně vpravo na polní cestu a jižním směrem dojdeme do Nového Staříče a po hlavní Sviadnovské ulici se dáme vpravo. Asi po 150 metrech od autob. zastávky Transformátor odbočíme vlevo přes potok a pak vpravo po místní komunikaci. Za domem čp. 159 na křižovatce zahneme vlevo a na další křižovatce vpravo. Tady bohužel ulice nemají pojmenování, ale měli bychom dojít na ulici Chlebovická a po ní vlevo na rozhlednu Okrouhlá. Jde o ocelovou telekomunikační 55 metrů vysokou věž z roku 2003, která má ve výšce 30 metrů přístupnou plošinu s dalekým rozhledem. Vrchol byl také dávným hradištěm, po kterém zbyly ale jen skromné stopy valů.

Přehrada Brušperk:

Podle lesa sejdeme zpět na silnici, vrátíme se na kolem KD Staříč a kostela sv. Kříže na hlavní ulici Staříče (Fryčovická). Dáme se vlevo a mírným klesáním dorazíme k autob. zastávce U Míčků, pak po přejití potoka odbočíme druhou cestou vpravo. Místní komunikace se na okraji obce změní v polní cestu, kterou nejdříve mírně stoupáme a pak klesáme k Oběšelému potoku. Pak přejdeme přes další hřbet s elektrickým vedením a následně klesneme k vodní nádrži Brušperk. Pokud je léto, lze se zde vykoupat, občerstvit a podobně.

Cíl - Brušperk:

Od restaurace Na Přehradě se dáme pěšinou západně dolu a pak ulicí K Pastevníku podle potoka Horní Kotbach do centra na náměstí ulicí Klepary.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je start a cíl v Brušperku 248 m, nejvyšším pak rozhledna Okrouhlá 373 m, celkové nastoupáme pouhých 300 metrů, takže jde vlastně o velmi rovinatý výlet, který lze hravě zvládnout i na kole.