Výlet okolo Cvikova - Kalvárie, Lesní divadlo, Schillerova vyhlídka, Waltro.

Město Cvikov je jednou z bran do Lužických hor, nabízí spoustu možností výběru různých turistických tras. Dnes se vydáme na cestu, kdy využijeme značených tras i některých neznačených úseků, a to jen proto, abychom během jednoho výletu poznali vše nejkrásnější v okolí Cvikova.

Cvikov:

Město Cvikov vzniklo ve 2. polovině 13. století na trase důležité obchodní stezky ze středu Čech do Lužice, resp. dál k Baltu. První zmínky o něm jsou ale ze14. století. Ochranu území zajišťoval nedaleký hrad Milštejn, který leží v naprostých troskách 4 km severně. Z památek tu stojí kostel sv. Alžběty ze14. století, v dnešní podobě z 16. století, barokně přestavěný v letech 1722 až 1729. Střed město má středověkou parcelaci, nejzachovalejším domem je stará radnice, dnes restaurace na náměstí s gotickými základy. Morový sloup se sochami svatých je z roku 1697. Informační centrum je v nově rekonstruovaném "hotelu Sever", který však slouží ke kultuře a ne již k ubytování.

Start - Kalvárie:

Trasu začneme na náměstí u rozcestníku, odkud se dáme po modré a žluté kolem radnice, Žitavskou ulicí k IC a pak jen po modré vpravo. Ústavní ulicí vystoupáme k areálu dětské léčebny s vodárnou. Zde začíná křížová cesta na Kalvárii. Ta má dlouhou dobu vývoje od roku 1729, kdy zde byly postaveny tři kříže, do roku 1900, kdy byly postaveny nové kapličky jednotlivých zastavení.

Lesní divadlo:

Od Kalvárie pokračujeme po modré značce po okraji louky, kde značka vstoupí do lesa, my ale zahneme vpravo stále po okraji louky. Pak držíme stejný směr, projdeme třemi lesíky a 500 metrů od modré dojdeme na křižovatku lesních cest, kde odbočíme vpravo. Po 100 metrech dorazíme na žlutě značenou trasu vedoucí kolem Zeleného vrchu. Pak dojdeme na rozcestí Pod lesním divadlem. Zde odbočíme vlevo po žluté a za chvilku objevíme po pravé ruce starý lom, který byl od roku 1920 využíván jako přírodní divadlo. Dnes o jeho využití není zájem.

Schillerova vyhlídka:

Od divadla pokračujeme po žluté úbočím Zeleného vrchu k odbočce ke Švýcarské boudě, která vznikla na konci 19.století. Dnes je sice zaniklá, ale na jejích základech stojí úplně nový přístřešek.

Od místa se vrátíme na rozcestí a pokračujeme vpravo po žluté až na Schillerovu vyhlídku. Ta vznikla v roce 1905 a byla zde i restaurace, po které zbyly základy. Vyhlídka je ale značně zarostlá, tak poskytuje omezený rozhled.

Waltro:

Od vyhlídky se vrátíme asi 150 metrů a odbočíme vlevo ze svahu. Jdeme cestou bez odbočení, takže se pomalu stočíme vpravo k jihu a dojdeme na silnici od Drnovce do Mařenic. Po silnici se dáme vpravo a v nejvyšším místě narazíme na starou žlutou značku. Po ní sedáme polní cestou vlevo na kraj lesa s údolíčkem. V něm narazíme na odbočku vlevo k jeskyni Waltro, pojmenované po Waltru Hofmannovi z Kunratic. Ten tu za 2. světové války ukrýval uprchlé ruské zajatce a vytvořil z nich i partyzánskou skupinu, která podnikala v okolí diverzní akce.

Vyhlídka:

Od jeskyně klesneme údolím, ale na konci lesa po pravé ruce musíme pěšinkou odbočit také vpravo a dostaneme se do skalnatého údolíčka. Po levé ruce projdeme mezi skalami a dostaneme se k uměle upravené Vyhlídce se schůdky a zábradlím. Za další výhledy můžeme vstoupat na okolní skalnaté výšiny. Pak sejdeme zpět do údolíčka a po levé ruce na jeho horní hraně dojdeme z nově opravenému Karlovu odpočinku. Je pojmenován po učiteli Karlu Beckertovi z Kunratic, který se zasloužil o popularizaci Kunratického Švýcarska. Bohužel po odchodu Němců sláva oblasti značně opadla.

Z hřbítku se spustíme jižním směrem a krátkým údolím dojdeme na zelenou značku.

Kunratice:

Po zelené značce se dáme vlevo, vyjdeme z lesa a luční cestou k můstku přes Svitavku. Za můstkem je nově upravené místo se smírčím křížem a lavičkou.

Kunratice jsou zajímavá obec, na Zámeckém vrchu stávala tvrz zničená husity, dále tu je Skála smrti s reliéfem skákajícího rytíře a panny, vedla tudy kdysi i železnice. Tato místa jsou však mimo naši trasu.

Skalní kaple:

Od smírčího kříže se vrátíme po značce na známou křižovatku, kde pokračujeme po zelené až ke Skalní kapli připomínající antický chrámek. Byla vytesaná v roce 1934. Nad ní v hlubokém úvozu staré cesty najdeme různé letopočty z 19. století.

Dutý kámen:

Úvozem pokračujeme po zelené značce do Drnovce, kde v centru odbočíme vlevo po neznačené staré silnici a serpentinou v lese klesneme k nové silnici (č. 13). Přejdeme ji na druhou stranu a od kovové závory vystoupáme na hřbet Dutého kamene. Tudy nás vede opět zelená značka. Projdeme kolem Karolínina odpočinku s kamennou lavičkou k tzv. Křidélku, což je ojedinělý geologický úkaz krystalizování pískovce. Dál pak klesneme do starého lomu s portrétem básníka Theodora Körnera. Po schůdkách vystoupáme na upravenou rozhledovou plošinu se slunečními hodinami. Ta vznikla zásluhou nám již známého Karla Beckerta.

Cíl - Cvikov:

Z Dutého kamene jdeme po zelené do Cvikova, jen chceme upozornit na nově otevřený pivovar s restaurací. Ještě po cestě můžeme spatřit vchody do Cvikovské jeskyně a pak projdeme přes nám již známé rozcestí Pod lesním divadlem. Cíl je na náměstí, odkud jsme vyšli.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je můstek v Kunraticích u smírčího kříže 335 m, nejvyšším pak cesta před Schillerovu vyhlídkou 485 m, celkově nastoupáme asi 550 metrů, ale jde jen o krátké úseky. Trasu lze projet i na terénních kolech, jen pozor na některé prudší sjezdy a pěšiny mezi skalami.