Nejdecké putování - Tisovský vrch, pěkná vyhlídka, zámek Nejdek, Rolávka.

Okolí Nejdku je velice pěkné, a dnes si projdeme všechna nejzajímavější místa města samotného i jeho okolí.

Nejdek:

Nejdek leží v Krušných horách obklopený zalesněnými stráněmi v úzkém údolí řeky Rolavy. První písemný doklad je z roku 1340, ovšem jako osada horníků je určitě asi o sto let starší. Rozvoj osady byl závislý na těžbě cínu, největší rozmach zaznamenalo město za hrabat Šliků v letech 1446 až 1602, kdy se tu těžila i ruda železná. Úpadek těžby způsobila násilná rekatolizace, odchod celých rodin do exilu v Sasku a 30letá válka. Významné bylo později zejména paličkování krajek, z průmyslu přádelna česané příze, železárna a válcovna plechů.

Z památek stojí za pozornost barokní kostel sv. Martina, připomínaný v roce 1354, v dnešní podobě z let 1755 až 1756, novogotický evangelický kostel z roku 1904 a budova muzea v podobě z konce 19. století. A nesmíme zapomenout na hrad a zámek, ale o těch, až u nich budeme.

Nejdek má dobré spojení s Karlovými Vary, po silnici č. 220 a i po železnici, okresní silnice sem vedou také z Jindřichovic, z Rotavy, z Abertam atd.

Start - hrad:

Dnešní výlet začneme na náměstí Karla IV u muzea, MěÚ a IC. Vydáme se po ulici Závodu míru ke kostelu a za ním uvidíme věž hradu. Ten byl založen někdy kolem roku 1300, kdy střežil zemskou stezku z Chodova do Saska. První zmínka je z roku 1340, vystřídalo se tu více majitelů šlechticů i chebských měšťanů, obytnou funkci ztratil kolem roku 1600, kdy se začal měnit ve zříceninu. Zbyla jen Černá věž asi díky tomu, že sloužila jako zvonice kostela sv. Martina.

Tisovský vrch:

Za hradní skálou odbočíme vpravo do Rolavské ulice a mezi řekou a paneláky vstoupíme do lesa. Pěšina nás dovede do bočního údolí s ulicí Vítězná cesta. Tou budeme stoupat kolem několika domků a pak lesem. V místech, kde potůček od silnice odbíhá vlevo, zabočíme také vlevo na lesní cestu a kolem rybníčku a sedlem pod Žilnatým vrchem (731 m) dojdeme na místní komunikaci s modrou značkou. Po ní odbočíme vpravo, přejdeme silnici, železniční trať, mineme vysílač a dojdeme na rozcestí Nad Tisovou. Tady se dáme vpravo po žluté, která nás dovede na rozhlednu Tisovský vrch - Pajndl z roku 1897. Vrchol nabízí jeden z nejkrásnějších rozhledů do širého okolí na Krušné hory s Klínovcem, ale i na Slavkovský les a Karlovy Vary.

Krásná vyhlídka:

Od rozhledny sestupujeme po žluté na rozcestí Tisovský vrch, odkud pak jdeme po zelené značce vpravo. Opět klesáme lesem, kolem přístřešku, křížků, studánky a přes trať do dolní části Tisové. Až dorazíme na silnici, popojdeme kousek rovně k lipám u Zimlů. Vrátíme se zpět na zelenou a dojdeme na Krásnou vyhlídku s rozcestníkem a hotelem. Když se rozhlédneme, vidíme, že jméno místo dostalo oprávněně, zejména je pěkný pohled na Nejdek.

Křížová cesta:

Od rozcestníku se vydáme po zelené a žlutém, ovšem za parkovištěm odbočíme na neznačenou cestu vlevo. Cesta nás lesem povede východním úbočím protáhlého Křížového vrchu (686 m) na jeho jižní svah a pak na západní, kde dojdeme ke Křížové cestě z let 1851 až 1858. Neklesneme dolů, ale vystoupáme kolem kaple k vrcholovému kříži na skále, Kristův hrob je také jako jeskyně ve skále. Od něho pokračujeme k severu a pak serpentinově klesáme po jednotlivých zastaveních až do předposlední zatáčky, kde je malá odbočka k Rajmanově vyhlídce s pomníkem tohoto bývalého starosty. Pak se vrátíme na Křížovu cestu a klesneme k nám již známým značkám zelené a žluté.

Zámek:

Se značkami dojdeme jen na kraj lesa, kde zahneme vlevo a jdeme po okraji lesa asi 500 metrů. Pod námi uvidíme velký bytový dům, sejdeme k němu a přes Jiráskovu ulici se dostaneme ma Karlovarskou. Tou se dáme vpravo a po levé ruce uvidíme zámek. Ten byl založen Šliky na počátku 17. století a prošel pak řadou přestaveb. Současné podoba je novorenesanční z roku 1889.

Rolávka:

Od zámku pokračujeme do středu města stále Karlovarskou ulicí, přejdeme přes most a odbočíme vlevo. Za parkovištěm po levé ruce se prostor, dolní část náměstí Karla IV., začne rozšiřovat a najdeme zde kašnu Rolávka, tedy řeku Rolavu dlážděnou světlými říčními valouny, dílo Ing. Arch. Romana Kouckého z roku 2001.

Cíl - muzeum:

Po prohlídce uměleckého díla se otočíme, vracíme se k mostu a jdeme rovně do místa startu u muzea.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je zmíněná kašna 552 m, nejvyšší rozhledna 957 m. Celkově nastoupáme asi 700 metrů. Trasa není vhodná pro cyklisty.

Hrad a kostel v Nejdeku.
Nejdek z Rajmanovy vyhlídky.