Výlet okolo Maršova - Modré Kameny, Aichelburk, Temný důl.

Krkonoše jsou nádherné, to řekne každý. Ale Krkonoše nejsou jen hřbety a Sněžka, ale i hluboká údolí s říčkami a vesnicemi. Dnes se do jedné takové oblasti podíváme, a to do Horního Maršova a Svobody nad Úpou.

Horní Maršov:

Osada Maršov vznikla někdy kolem roku 1270 jako lánová ves, ovšem první zmínka je až z roku 1541, kdy tu byl hamr na železnou rudu. Tehdy se ves velmi rozrostla, zejména o dřevaře z Tyrolska. Ti zde káceli les a kmeny posílali po vodě třeba až do Kutné hory. Celých 400 letech byl Maršov centrem hospodářské i církevní správy okolí. Z památek je nejvýznamnější zámek, v základu klasicistní z roku 1792, později (1869) byla ale rozšířen o tři zadní křídla a vzniklo čtvercové nádvoří, pak byl upraven v novorenesančním stylu a doplněn o čtyřbokou věž. Kostel Nanebevzetí P. Marie vznikl jako dřevěný v 16. století, v roce 1608 byl nahrazen kamenným. O obci byl ale v 19. století postaven kostel nový, rovněž Panně Marii Nanebevzaté, a to podle návrhu Josefa Schulze, který například postavil Národní muzeum, či se podílel na Národním divadle v Praze. Starý kostel přestal být používán, dnes je využíván k různým kulturním akcím.

Maršov je snadno přístupný po silnici č. 296 od Trutnova do Pece pod Sněžkou.

Start - Svoboda na Úpou:

Výlet začneme před zámkem v Horním Maršově na Bertholdově náměstí. Je zde možnost parkování, stravování i ubytování. Procházejí tudy turistické značky, ale my přejdeme Lysečnický potok a půjdeme ulicí Promenáda a pak Za vodou souběžně s Úpou. Přejdeme přes řeku na pravý břeh a pak musíme jít kousek po hlavní silnici až za zastávku autobusu Maršov II, kde opět přejdeme řeku na levý břeh. Jdeme po ulici Pod Rýchorami, kousek lesem a dál podle řeky. Na začátku Nového Světa přejdeme přes most a jsme ve Svobodě, v její části Dolní Maršov.

Svoboda na Úpou:

První písemná zmínka o obci je z roku 1553, z památek je zajímavý pozdně barokní kostel sv. Jana Nepomuckého z roku 1777, ale v Dolním Maršově stojí kostel sv. Josefa z roku 1930.

Na mostě jsme narazili na zelenou značku, která nás provede Rýchorským sídlištěm, kolem kostela sv. Josefa a nad ním kolem zajímavě terasovitě rozloženého hřbitova.

Modré kameny:

Lesem pak dorazíme k Modrokamenné boudě a pokračujeme po žluté až na vyhlídku pod Modrými kameny se třemi studánkami v okolí. Samotné Modré kameny jsou zajímavé nejen svou podobou a pěkným rozhledem, ale i tím, že vznikly původně na mořském dně jako sediment.

Pokračujeme po žluté a přejdeme rozcestí na Modrými kameny až na rozcestí Na Pražačce nad Horním Maršovem, kde přejdeme na modrou značku.

Aichelburk:

Po modré jdeme silničkou krátce rovně a pak se stočíme vlevo k potoku Honzův ručej. Tady se modrá stočí vpravo podle toku vody, ale my jdeme rovně mezi domy Temného Dolu. Přejdeme kolem čp. 42 a lesem začneme stoupat úbočím Světlé (1244 m), ale na bočním hřebenu cesta začne klesat k bezejmennému přítoku Úpy. Přes drobnější hřbítek přejdeme k dalšímu potoku Hrádek, a za ním se dostaneme do oblasti skalek. Obejdeme údolíčko Hrádku a měli bychom narazit na okruhovou červenou značku. Po ní se dáme vpravo dolů a dojdeme k romantické zřícenině Aichelburk z roku 1863.

Temný Důl:

Sejdeme od hradu k Úpě, ale nepřejdeme ji po silnici, ale dáme se vpravo pěšinou podél ní. Za zátočinou na druhé straně uvidíme historickou budovu Dixovy brusírny dřeva z roku 1868. Jdeme kolem jednoho můstku, ale přejdeme přes Úpu u druhého a kousek po hlavní narazíme na modrou značku. Je to u zastávky autobusu. Tady navrhujeme malou odbočku, podle potůčku vystoupáme severně ke kapli sv. Anny z roku 1752, u které byla v roce 1876 postavena křížová cesta. Pak se sejde po modré zpět do údolí. Jestli někdo ke kapli nechce, v domě naproti můstku je informační centrum Veselý výlet, a to v budově bývalého ženského kláštera.

Cíl - Horní Maršov:

Do cíle u zámku v Horním Maršově to máme po silnici a po modré značce jen malý kousek.

Délka výletu je 14 km, nejnižším místem je moste přes Úpu v Horním Maršově 528 m n.m., nejvyšším je rozcestí Nad Modrými kameny 969 m. Celkově se ale nastoupá asi 870 metrů, jsme v Krkonoších, tak to tak berme. Pro cyklisty by bylo nutno trasu značně měnit, jinak by to bylo, zvláště stoupání na Modré kameny, pro"zoufalce", tedy pro ty nejvýkonnější cyklisty.