Výlet kolem Hvězdy - Příchovice, Maják Járy Cimrmana, Bílá Skála.

Dnes se vydáme na rozhraní Krkonoš a Jizerských hor, do oblasti Příchovic. Projdeme se hlubokými lesy, ale také navštívíme dvě rozhledny, rozhledová místa a některé jiné zajímavosti.

Příchovice:

Příchovice leží na silnici 1.třídy č. 10 mezi Tanvaldem a Jabloncem nad Jizerou (Jablonečkem), resp. Harrachovem. Od Vysokého nad Jizerou sem míří silnice č. 290, okresní silnice vedou pak do Zlaté Olešnice, Českého Šumburku nebo do Polubného a dál na Jizerku. Vlakové spojení centrum Příchovice nemají, ale železniční trať z Tanvaldu na Harrachov má zastávky Merklov a Kořenov v blízkosti.

Příchovice vznikly spojením mnoha různých osad a samot, mimo Horních a Dolních Příchovic také Pustiny, Morava, Libštát a dalších, v roce 1897 byly dokonce povýšeny na městys. Již roku 1690 zde stál dřevěný kostel sv. Víta, v dnešní podobě jde o novorománský trojlodní kostel z roku 1862, uvnitř je vybavení i ze starého kostela.

Start - Maják Járy Cimrmana:

Dnešní výlet začneme u informačního centra, protože to každý najde snadno a je zde i parkoviště, možnost občerstvení, ubytování atd. Dáme se podél penzionu Zvonek, nad ním zahneme vpravo a mezi domky a kolem vysílače procházíme místní částí Tesařov. Pod domem čp. 629 před penzionem Pod Štěpánkou stojí jeden z řopíků předválečného období. Když vystoupíme do horní části osady, vlevo po kraji lesa, kam modrá míří, se můžeme podívat do starého lomu. Jinak ale zde modrou opustíme a pokračujeme po místní komunikaci k jihozápadu.

Na značky zase narazíme na hlavní silnici, na modrou a zelenou. Podle kostela a hřbitova pak dojdeme na rozcestí k rozhledně Maják Járy Cimrmana a Muzeu Cimrmanovy doby.

Rozhledna má 23,7 metrů a byla postavena z borového dřeva v roce 2013 podle návrhu prof. architekta Martina Rajniše. Vyhlídková plošina nabízí rozhledy na Železnobrodsko a Semilsko. Jmenované muzeum se nachází v přízemí věže.

Štěpánka - Hvězda:

Nyní se vrátíme na křižovatku nad kostelem, kde naproti Smrkové chaloupce odbočíme vpravo a pěšinou vystoupáme na hlavní silnici. Po ní pokračujeme vpravo, projdeme pod lyžařským vlekem, v lese odbočíme na pěšinu vlevo a vystoupáme k horské chatě Hvězda. Od ní nás pak zelená značka dovede k rozhledně Štěpánka či Hvězda. Kamenná rozhledna byla postavena na dvakrát, spodní pseudogotická část v roce 1847 za knížete Camilla Rohana a dokončená byla v roce 1892 s pojmenováním po arcivévodovi Štěpánovi, výška je 24 metrů. Rozhled je na západní Krkonoše, údolí Desné a Kamenice, přehradu Souš a horu Jizeru, Bezděz, Ralsko, Lužické hory atd. Pod rozhlednou je největší kamenný maltézský kříž v republice.

Bílá skála:

Dáme se zpět po zelené, ale ještě na vrcholu odbočíme mírně vlevo a klesneme na lesní cestu se zelenou značkou. Po té se dáme vlevo a jdeme rovně, i když zelená nás opustí. Na další křižovatce s pěti lesními cestami se dáme druhou od leva do kopce a za mírnou levotočivou zatáčkou na rozdvojení vpravo, stále do kopce. Pak ujdeme pouhých 80 metrů a zatočíme na pěšinu vpravo a dojdeme na vrch Bílá skála. Jde o výraznou křemencovou skálu vystupující nad okolní les. Vrch má výšku 964 m, jde o nejvyšší vrchol Kapradnické hornatiny, části Krkonoš západně od řeky Jizery. Zdejší křemenec byl zpracováván ve sklárně v Rejdicích.

Prameny Tesařovského potoka:

Po prohlédnutí místa a vyhlídky se vrátíme na cestu, ze které jsme odbočili k vrcholu a vlevo na vidlicovou křižovatku. Zde se dáme lesní silničkou vpravo a přes ploché sedlo se dostaneme k přístřešku Karpadník. Po odpočinku zahneme vpravo a před údolím Klokotického potoka na křižovatce s další lesní silničkou odbočíme prudce vlevo. Cesta nás provede po hraně Kapradníku. Po dosažení jeho nejvýchodnějšího bodu se cesta zlomí západním směrem, pak jižním a pozvolna opět západním. Tady se dostaneme do známých míst, kdy jsme kráčeli na Bílou skálu, a to se zelenou značkou. Po té se dáme vpravo, ovšem asi po 100 metrech odbočíme na pěšinu vpravo a dojdeme k pramenům Tesařovského potoka.

Cíl - Příchovice:

Od pramenů se vrátíme na značku a klesáme vpravo kolem studánky a jednoho řopíku k přechodu přes potok. My přes něj ale nepřejdeme a odbočíme vlevo rovnou cestou kolem další studánky na okraj lesa nad Kořenovem. Pokud vás zajímají bunkry, kousek nad námi je další. Spustíme se severně mezi domky Kořenova, vpravo za prvním jde dokonce dvojice bunkrů (řopíků). Klesneme na křižovatku, kde se dáme vlevo a pak po hlavní silnici opět vlevo je jen kousek do cíle.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je místo startu a cíle, nejvyšším pak Bílá skála.964, ale Hvězda má jen o 5 metrů méně. Celkově nastoupáme necelých 500 metrů, což na to, že jsme v horách, není určitě mnoho. Trasu lze absolvovat i na kole, části také vedou po cyklostezkách.