Kolem Křemenáče

Křemenáč v našem případě není houba, jak by si mohl někdo myslet, ale zalesněná hora o výšce 735 m n.m. severně od Jeseníku. Výlet ale začneme v Písečné.

Písečná:

Obec Písečná leží v údolí říčky Bělá, je napojena silnicí č. 44 s Jeseníkem a severně s Mikulovicemi a zde dál s hranicí s Polskem a tam s Glucholazy. Obcí prochází i železniční trať ve stejném směru.

Původní ves Waltersdorf se připomíná roku 1284, zanikla ale před rokem 1420. Ještě dříve, roku 1373, se však objevuje zde jiná ves Wüstekirche (Pustý kostel), kde byly hamry a těžba železné rudy i zlata. Tato ves také po roce 1443 zpustla a až po později vznikla ves Sandhübel, dnešní Písečná. Lidé se živili zemědělstvím, přadláctvím a tkaním plátna, ale byla tu pila, buchar a pískovna.

Kostel sv. Jana Křtitele tu stál již v 1. polovině 13. století, ale dnešní stavba je barokní z roku 1753, ale dochovalo se románské jádro.

Start - jeskyně Na Špičáku:

Začátek výletu bude tradičně u vlakového nádraží, u závor je rozcestník s modrou značkou. Ta nás provede kolem koupaliště Pískovna k jeskyni Na Špičáku. Ta je veřejnosti přístupná a nabízí labyrint chodeb, puklin a síní s množstvím nápisů až ze středověku. Ze 400 metrů chodeb je asi 220 metrů bezbariérových.

Stará vápenka:

Od vchodu do jeskyně pokračujeme po zelené značce, obejdeme skalnatý Špičák a dojdeme na kraj Supíkovic do části Stará vápenka. Zde přímo v částečně zatopeném mramorovém lomu objevíme věž vápenky, která připomíná hlásku gotického hradu. Jde ale o šachtovou vápenku pokročilejšího konstrukčního typu se vzduchovými kanály v tělese vápenky z roku 1856.

Hemberk:

Od vápenky pokračujeme po zelené značce, přejdeme částí Supíkovic, pozvolna vystoupáme k lesu a začneme nabírat výšku úbočím Křemenáče. Na vrchol však nedojdeme, cesta ho po východním úbočí obchází. Narazíme však na dřevěnou vyhlídkovou věž, jejíž jméno je odvozeno od německé verze názvu hory Křemenáč (Hemmberg). Věž byla postavena v roce 2011 a nabízí výhledy východním směrem a severovýchodním směrem.

Bílé kameny:

Od rozhledny pokračujeme dál po zelené, jiná tu stejně nevede. Dostaneme se na jižní úbočí Křemenáče, kde na rozcestí Liščí seč začneme konečně klesat. Na dalším rozcestí Pod Bílými kameny přejdeme na modrou značku a na Bílé kameny vystoupáme. Na vrcholu (675 m) nalezneme soustavou rulových skalek, ale výhledy jsou značně omezené na vysekané paseky.

Adrenalín park:

Z vrcholu sejdeme po značce do sedla proti Černé hoře (809 m), kde značku opustíme a zahneme vlevo do údolí potoka Žlebník. Držíme se stále toku potoka, a když klesneme na lesní silničku, jdeme po ní vpravo přes prameniště přítoků, trochu vystoupáme, ale na rozcestí se opět stočíme vlevo a další silničkou k východu.. Snažíme se stále klesat k Žlebníku a po vystoupení z lesa se dostaneme k Adrenalín parku Jeseníky. Zde můžeme vyzkoušet svoji dovednost a hrdinství třeba na lanovém centru, na obří houpačce, terénních koloběžkách, horolezecké stěně a na další zařízeních.

Cíl - Písečná:

Když jsme se dost navyváděli, budeme pokračovat do cíle. Silničkou sejdeme k železniční trati, ale nepřejdeme ji, protože se dáme cestou vlevo podle ní. Přejdeme lesík nalevo a další cestou se prudce zlomíme vpravo, je to 850 metrů podle trati.

Kolem mateřské školy sejdeme na hlavní silnici, po které se dáme vlevo až dojdeme k modré značce. Ta nás po zabočení vlevo dovede bez problémů do našeho cíle, resp.místa startu.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je nalezení modré značky v Písečné (rozcestí Písečná - lávka) 380 m, nejvyšším pak vrchol Bílých kamenů 675 m. Celkově nastoupáme asi 500 metrů, což zase není tak mnoho. Trasa není vhodná pro cyklisty, je tu prudký výstup úbočím Křemenáče a v rychlosti určitě nepřehledný sestup podle potoka Žlebníku.