Výlet na Pecku - Kal, Vřesník, Hrádek.

Na okraji Českého ráje v Podkrkonoší najdeme velmi zajímavé městečko Pecku. Většina návštěvníků sem míří, aby si prohlédla zdejší hrad, ovšem je tu nádherné okolí se spoustou zajímavostí. Takže si udělejme čas a vydejme se z Pecky na výlet.

Pecka:

Pecka se připomíná v roce 1322 ve jménu Budivoje z Pecky. Skromný hrad byl postupně rozšiřován a měnil se v zámek. Na proměně se také podílel nejvýznamnější majitel Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, popravený na Staroměstském náměstí v roce 1621. Hrad později potkal smutný konec, po požáru 1830 ho začali obyvatelé rozebírat, až v roce1921 ho město koupilo a začalo se s opravami. Podhradní obec dostala již v roce v roce 1382 statut městečka a roku 1633 již bylo městem. Z památek mimo hradu tu můžeme vidět barokní kostel sv. Bartoloměje z let 1748 až 1758 s malbami Václava Kramolína, barokní morový sloup z roku 1720 a raně barokní kašnu.

Pecka leží 8 km východně od Nové Paky, 8 km severně do Lázní Bělohrad a 18 km západně od Dvora Králové nad Labem, případně18 km jihozápadně od Hostinného.

Start - Kal:

Výlet začneme u rozcestníku na náměstí a dáme se po červené do osady Kal. je to cesta s různými výhledy a míjíme významnou borovici. Ves Kal se připomíná na konci 15. století, z památek tu jsou vodní mlýn (čp. 39), barokní kovárna (čp. 49) a socha sv. J. Nepomuckého. Pod osadou je známé Kalské údolí, ale dnes je mimi trasu.

Na návsi se odpojíme od značky a dáme se po silnici směrem na Vidoň a Miletín. V levotočivé zatáčce po 700 metrech jdeme rovně a polní cestou míříme stále k jihu. Po levé ruce máme výšinu Hradiště se zbytky opevnění. V sedle na rozcestí u kraje lesa se dáme vpravo po okraji lesa a pak přes louku dojdeme k valům hradiště Kal. To patří v Čechách k nejvýznamnějším, protože je jedno z nejstarších slovanských hradišť, obývaném ale i Avary, na našem území. Obejdeme hradiště dokola po jižní straně a pak ho ve svahu severozápadním směrem opustíme. V lese však prudce stočíme vlevo skoro na jih a sejdeme do údolí pod hradištěm.

Vřesník:

Přejdeme potůček a začneme stoupat k obci Vřesník. Na místní komunikaci se dáme vpravo kolem kravína a dojdeme až na žlutou značku NS Po stopách K. V. Raise. Toho známe jako tzv. obrozence, ale zde ve Vřesníku se narodil v roce 1856 Jan Nálevka, básník a spisovatel s pseudonymem Jan Vřesnický, který je označován za posledního národního obrozence. Jeho dílo je však dnes již širší veřejnosti neznámé. Zemřel v roce 1945 v Turnově.

Po značkách se dáme vpravo a dojdeme na silnici. Tady značku opustíme a jdeme po této silnici na sever, tedy vpravo.

Hrádek:

Silnicí pozvolna stoupáme až zprava skončí louka a vlevo odbočuje cesta mezi poli. Je to vlastně i mělké údolíčku. Jdeme cestou v poli, ta se začne stáčet vpravo a pak jde severně po okraji lesa. Když se okraj pole začne stáčet k silnici, v lese pak objevíme zbytky neznámého hradu, údajně kdysi zvaného Bělušice. Hrad obklopují mohutné příkopy, ale po stavbách tu žádné stopy nejsou. Po prohlídce se vrátíme na okraj pole a dojdeme na silnici.

Cíl - Pecka:

Po silnici jdeme asi 350 metrů a polní cestou odbočíme vlevo k samotě U Háje patřící k Bukovině u Pecky. Za domy běží mezi loukami a poli cesta přímo do této Bukoviny. Na okraji obce se dáme vlevo, až dorazíme k modře značené cestě. Ta nás provede kolem hřbitůvku na výšinu Krkonošská vyhlídka (532 m) a pak již klesáme bez zastávek až do Pecky.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je přechod přes potůček pod Vřesníkem a nejvyšším Krkonošská vyhlídka (532 m). Trasu lze absolvovat i na kole, ale není to úplně vhodné, zvláště pro prudší klesání z hradiště Kal a z Krkonošské vyhlídky.