Rovinatá cesta Vysočinou - Pozovice, Kamenná - Rodinný výlet.

Dnes se vydáme na Vysočině na výlet velmi málo turisticky navštěvovanou krajinou nedaleko Polné. Je to oblast, kde se ve středověku těžily drahé kovy, ale památek tu již mnoho není. Občas se objeví místní třeba název Na šachtě, ale v přírodě toho je skutečně málo.

Pozovice:

Pozovice patřily k těm vsím, kde žili němečtí horníci, ale původní název Bosowitz je zřejmě slovanský, čemuž také odpovídá typicky slovanská kruhová zástavba selských stavení kolem návsi s rybníkem. První zmínka o vsi je z roku 1370 spolu se Smilovem a další z roku 1390. Místní dvůr byl ale časem rozparcelován. Z památek tu stojí pouze kaplička z roku 1920.

Do Pozovic se dostaneme autem 3 km severovýchodně ze Štoků po silnici č. 350, případně 5 km jihozápadně ze Šlapanova. Okresní silnice sem vede z Polné asi 8 km severozápadně.

Start - Kamenná:

Začátek výletu si stanovíme ve středu obce u zastávky autobusu, odkud se dáme silnicí na Polnou, tedy na východ. Mineme Horní Pozovický rybník a za ním zabočíme vpravo na polní cestu kolem dalšího rybníčka a po jeho přítoku až k lesu. Po jeho okraji jdeme kousek vlevo a v cípu louky zahneme na pěšinu do lesa a dojdeme na lesní cestu s modrou turistickou značkou. Zahneme vlevo a lesem a pak loukami a kus po silnici dojdeme do Kamenné.

Ves se uvádí v roce 1308 jako Perchmeistersdorf (vesnice důlního mistra), protože i zde žili horníci. Na ochranu zde tehdy stával i kruhový hrádek, dnes je zde taneční parket na Žižkově kopci po levé ruce před vsí. Z památek uvedeme sochu sv. Jana Nepomuckého na návsi z roku 1748 a kaplička sv. Jana Nepomuckého z roku 1873 v horní části obce se zvoničkou na střeše.

Věžnice:

Ve středu Kamenné u rybníka se odpojíme od modré a zahneme vpravo a kolem vlakové zastávky. V polích na křižovatce u křížku zatočíme vlevo a přes pole dojdeme do Věžnice. Sejdeme k potoku Šlapanka a ještě před ním se dáme vpravo, přejdeme odbočku vpravo a pěšinou za druhým rybníkem vlevo přejdeme na hlavní silnici u autobusové zastávky. Proti nám tu stojí budova staré rychty ze 17. století.

U Lutriána:

Od rychty se dáme vlevo po silnici a dojdeme ke starému mostu U Lutriána, původně zvaném Luteránský most. Pochází ještě ze středovku, kdy po něm vedla důležitá Haberská stezka. Zde jsme opět narazili na modrou značku, po které budeme po prohlídce mostu pokračovat. Ale ne na dlouho, přejdeme přes železniční trať a budeme polní cestou pozvolna stoupat východu, ale jdeme rovně, když modrá odbočí vlevo.

Cíl - Pozovice:

Loukami jdeme k osadě Samoty a dál lesem míříme stále rovně asi 500 metrů, až dojdeme na lesní silničku. Po ní jdeme vlevo asi 350 metrů, odbočíme šikmo vpravo, přejdeme přes povlovné návrší a klesneme k potoku. Nepřekročíme ho a stočíme se vpravo a vstoupíme do údolí Pozovického potoka. Ten až překročíme a můžeme jít šikmo vlevo po jeho druhém břehu po okraji louky nebo to lesem nadejít rovně a pak vlevo. Potok nás provede od křížku na kraji lesa do Pozovic.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je most U Lutriána 441 m, nejvyšším pak pole hned na začátku trasy nad Pozovicemi 505 m. Celkově nastoupáme pouhých 240 metrů, takže to je jedna z nejrovinatějších tras, které můžeme v naších pohořích projít. Cestu lze snadno zvládnout i na kole. .