Výlet kolem Jedlové - Tolštejn, Nová Huť

Jedlová je jednou z nejvýraznějších dominant Lužických hor, ale zároveň je i významné lyžařské středisko. To ostatně je vidět i v létě, tedy když není sníh.

Jedlová:

Jedlová je se svými 774 metry jen asi o 20 metrů nižší než nejvyšší hor Lužických hor, Luž. Ve středověku to byl poměrně odlehlý kout, i když asi 2 km východně procházela obchodní cesta, tu zde strážil pevný hrad Tolštejn. Do zdejších lesů dorazili nejspíše lovci, ale skláři zde díky tomu, že tu byl dostatek dřeva, budovali hutě. Turistika si sem našla cestu až v druhé polovině 19. století, v roce 1891 byla postavena rozhledna s restaurací. Vrchol hory je také na hlavním evropském rozvodí, jižní svahy odvodňuje Chřibská Kamenice a před Labe do Severního moře, a severně potoky do Mandavy, Lužické Nisy a Odrou do Baltského moře.

Start - Lesní kámen:

Železniční stanice Jedlová je špatně přístupná motorovými vozidly, proto výlet začneme na zastávce Nová Huť (silnice 1. Tř. č. 9, rozcestí se silnicemi na Českou Kamenici a do Horní Světlé). Automobily necháme na parkovišti u budovy lesního správy, někdy tu je i restaurace. Vede tudy modrá a zelená značka, ale začátek jdeme neznačenými cestami. Od jižního ohybu značek se dáme jihozápadně krátkou alejí, po pravé ruce je rybníček, vlevo potůček. Tady v těch místech stávala od 17. století sklářská huť, po které má místo jméno. Pokračujeme po rovné lesní cestě, projdeme pod tratí a dojdeme na silnici od Nové Hutě do Kytlic. Přijdeme přes další trať do Děčína a staneme u Hraničního rybníka. Zde se dáme podle jeho břehu a elektrického vedení vpravo a strání kousek vlevo. Najdeme zde Lesní kámen (Waldštejn) v podobě šikmé věže, na kterém nás zaujmou různé znaky, písmena, letopočty. To jsou po dávných hledačů rud, ale i jistě i jiných lidí.

Vrch Jedlová:

Od lesního kamene se vrátíme na silnici a pokračujeme po hrázi rybníka a za ní odbočíme vpravo. Vystoupáme k železniční trati a zde narazíme na červenou značku.. Po ní přejdeme vpravo přes trať a dojdeme kolem betonových řopíků na nádraží Jedlová. Tady jsou i jiné značky, ale pokračujeme po zelené na úpatí Jedlové (U Ranče) a pak opět po červené na vrchol. Tím máme největší námahu za sebou, odměnou nám bude výhled z rozhledny a případné občerstvení v restauraci.

Tolštejn:

Z vrcholu Jedlové sejeme podél sjezdovky severním směrem, vpravo od vleku. Ve svahu opět narazíme na červenou značku, se kterou sestoupíme na rozcestník Sjezdovka a zabočíme vpravo po zelené ke známému rozcestí U Ranče. Odtud je to po červené již kousek na hrad Tolštejn ze 14. století. Hrad vypálili Švédové 1642 a od to doby je zříceninou. Z hradu Tolštejna zbylo vnější mohutné opevnění, palác a věž na stráni skály po levé ruce až na malý zbytek zanikly. Na nejvyšším místě je pak rozhledový bod a pod ním pěkná restaurace z roku 1866.

Cesta do cíle:

Z hradu sestoupíme na parkoviště a dáme se neznačenou silničkou jihozápadně. Dostaneme se k lesu a cesta pak pokračuje podél elektrického vedení až na rozcestí Tolštejnská cesta, kde jsme kráčeli na Jedlovou. Pokračujeme známou cestu na jih po zelené a žluté, kde se vyhneme nádraží Jedlová odbočkou vlevo a dál po zelené kolem sloupu sv. Jakuba až na Novou Huť.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Hraniční rybník 498 m, nejvyšším samozřejmě Jedlová 774, celkově ale nastoupáme necelých 600 metrů, ale je to po pohodlných cestách s mnohými výhledy. Trasu zvládnou i výkonnější jezdci na kolech, při sjezdu z Jedlové ale doporučujeme ne sjezdovku, ale asfaltovou silnici.