Výlet kolem Litvínova - Nádrž Janov, Křižatky a okolí.

Krušné hory jsou překrásné na svých vrcholech, podhůří se ještě nestalo výraznější turistickou oblastí. A tady jsou místa, která vzhledem k hornické a průmyslové minulosti jsou pro vzdálenější turisty úplně neznámá. Dnes se pokusíme jednu z takových oblastí všem přiblížit a dokázat, že i kolem Litvínova jsou pěkné turistické trasy.

Litvínov:

Osada Litvínov, původně Horní a Dolní, byla sídly dvou zemanů na dvou tvrzích. Dolní tvrz zanikla, z horní je dnes barokní zámek. Již v roce 1715 zde Jan Josef Valdštejn založil jednu z prvních textilních manufaktur na území českých zemí, a současně byl Horní Litvínov povýšen na městečko. Z dalších průmyslových odvětví zde dominovaly hrnčířství a těžba hnědého uhlí, v nedalekém Záluží od 1939 chemický, dnes Unipetrol. Z památek můžeme raně barokní uvést kostel sv. Michaela archanděla (kolem 1690) a děkanství, zmíněný zámek z roku 1732, stará radnice z roku 1789, Valdštejnská hrobka z 20. let 19. století, rokokový panský dům, secesní domy ve Smetanově a Tržní ulici, Nová radnice a další. Velkou zajímavostí je obytný „Kolektivní dům“ (Koldům) z let 1949 až 1958 .

Start:

Počátek naší trasy stanovíme u rozcestníku před železniční zastávkou Litvínov. Je to jen vlastně začátek červené, po které projdeme celým městem a zalesněnými stráněmi vystoupáme do osady Písečná. Jde o malou osadu, která se uvádí až po 30leté válce. Dnes částečně slouží k rekreaci a na druhou stranu se rozšiřuje směrem k Chudeřínu.

Pokračujeme dál po červené do osady Lounice. Ta se uvádí již na konci 14.století, snad zde již tehdy byl mlýn, který ale ukončil provoz na konci 19. století pro nedostatek vody. Lounice však zůstane nad námi, přes Lounický vrch klesneme k vodní nádrži Janov.

Janov:

Údolní nádrž Janov, jinak zvaná Mostecká přehrada, byla postavená mezi lety 1911 až 1913 k zadržování vody pro Most. Dodnes má u nás nejvyšší přehradní hráz postavenou z lomového kamene s 53 metry, hráz je dlouhá 225 metrů dlouhá a 4,5 metrů široká. Jde také o významnou technickou památku. Přehrada má krásnou čistou vodu, ale koupání a přístup k hladině jsou zde zakázané. Obejdeme celou přehradu, na jejím vzdáleném konci vede krátce červená a modrá značka, a dojdeme do osady Křižátky.

Křižatky:

Osada se uvádí na konci 16. století, ale ve známost vešla až v letech 1912 postavením ozdravovny, která sice stojí, ale po požáru již svému účelu neslouží. Na začátku osady opustíme silnici a vpravo vystoupáme a před domem čp. 16 odbočíme vlevo do lesa a na hraně hřbítku stojí pomník věnovaný pěti padlým americkým válečným letcům, kteří zahynuli při náletu na chemické závody v Záluží 21. července 1944.

Od pomníku sejdeme pěšinou po hřbetu vlevo a po místní komunikací vpravo kolem kapličky z roku 1911 dojdeme na silnici s modrou značkou.

Hamr:

Po modré značce sejdeme do Janova na ulici Přátelství. My jí budeme pokračovat, i když značky, připojila se i žlutá, odbočují vlevo po Hamerské. Přejdeme přes kruhák do Sklářské ulice a pak vlevo do Janečkovy. Na rozcestí kolem velkého parkoviště odbočíme vpravo a pěšinou vstoupíme do lesa u Šedáku a dojdeme na lesní "kruhák" s venkovní posilovnou. pokračujeme k východu a dojdeme k dalšímu odpočívadlu nad Novou vodou. Kdysi tu býval velký Vřetenný (Spindelský) rybník. My ale pokračujeme lesními cestami kolem Nové vody do Chudeřína mezi zahrádkářské osady. Držíme se stále kanálu (potoka), můžeme měnit i jeho strany, až dojdeme na ulici U Bílého sloupu (silnice 271). Zde se dáme vpravo na kruhák a odbočíme vlevo a jsme u nádraží a na konci výletu.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je oblast Nové vody (294 m), nejvyšším pak pomník letcům (580 m), celkově nastoupáme 574 metrů. Trasu lze projet i na kolech, pokud máme dobré převody.