Výlet kolem Trutnova jak ho neznáte- Výlet v Podkrkonoší.

Okolí Trutnova, které se bere jako Krkonoše, většinou turisté přijíždějící z větší dálky, minou, protože míří do vysokých hor. Těm se Trutnovsko asi rovnat nemůže, ale určitě si zde na své přijdou ti, kteří nechtějí zdolávat vysoké stráně, mají menší děti a podobně.

Poříčí:

Naše cesta nezačne v centru Trutnova,ale v jeho okrajové části Poříčí. Dnes je na Poříčí asi těžko vidět, že jde o velmi starou osadu připomínanou již roku 1260. Od roku 1542 ves patřila městu Trutnovu. Poříčí, postihovaly ji také různé katastrofy, vojska, mory i povodně. Z roku 1903 zde stojí novogotický kostel sv. Petra a sv. Pavla, za 2. sv. války zde byl i v opuštěné Haasově přádelně koncentrační tábor. V roce 1947 bylo Poříčí sloučeno s Trutnovem.

Do Poříčí se soustřeďoval ve velkém průmysl, ale přes značný útlum po roce 1989 se s ekologickou zátěží Poříčí bude vyrovnávat dlouho. Od poloviny18. století se zde rozvíjel textilní průmysl, zejména bělidla, ovšem nejvýznamnější je zdejší tepelná elektrárna z roku 1957.

Start - Mrtvé jezero:

Začátek našeho výletu si stanovíme u vlakové zastávky Trutnov - střed na křižovatce Voletínské a Polské ulice. Rozcestník tu není, takže se vydáme na sever Polskou se značkami NS Po stopách války 1866 na Trutnovsku. Mineme kostel sv. Josefa a zatočíme vpravo do Debrnské ulice, přejdeme přes koleje a stoupáme rovně k lesu s tím, že se značka odpojí vlevo. Obejdeme les a vstoupíme do oblasti Mrtvého jezera. To bylo vybudované jako odkladiště popílku z elektrárny, ale dnes dostává postupně hladina i vzhled normální přehrady.

Přejdeme na druhou stranu údolí a dáme se vlevo po cestě kopírující okraj přehrady. Nad první zátočinou cesta vystoupá na tzv. Novou cestu, po ní se dáme opět vlevo, až dojdeme kolem předválečných betonových bunkrů na konečnou smyčku silničky.

Na stráni:

Od smyčky pokračujeme jihovýchodním směrem úbočím návrší kdysi zvaném Dolní les. Dojdeme pak na nevýrazný hřbet, na jehož jižní straně můžeme objevit další řopíky. Pak začneme klesat k jihu a kolem dalších bunkrů se dostaneme k významnému pěchotnímu srubu Na stráni. Ten je upraven jako muzeum a přístupný je od května do října každou třetí sobotu v měsíci.

Bezděkov:

Od srubu klesneme do osady Peklo, jdeme po hlavní silnici vlevo a po necelých 300 metrech odbočíme vpravo na cestu podle bočního potůčku. Obejdeme rybníček a pokračujeme lesní cestou podle potůčku postupně k jihu. Stoupáme až skoro na vrchol, ale důležitým orientačním bodem nám tu bude vedení vysokého napětí. Pod ním se dáme vpravo a dojdeme do osady Bezděkov. Na kraji lesa nad vsí se ale dáme vlevo, abychom dál nešli po louce, a na silničce vycházející z lesa se dáme vpravo. Dojdeme do Bezděkova a Bezděkovskou ulicí, ale pak raději Dolní, sejdeme do Lhoty.

Cíl - Poříčí:

Ve Lhotě narazíme na červenou značku, která nás již pohodlně dovede do Poříčí na do cíle. V místech, kde procházíme kolejemi, míjíme vlevo Zámecký vrch se stopami středověkého hradu, takže chceme-li, můžeme si je prohlédnout.

Trasa měří 14 km, nejnižším bodem je místo startu 386 m, nejvyšším pak návrší nad Bezděkovem 628 m, celkově nastoupáme 621 metrů. Trasu lze projet na terénních kolech.