Rodinný výlet v Jeseníkách - Zlatý Chlum, vrch Kužel, Chlapecké kameny.

Jeseníky jsou jedny z nejlépe vyznačených hor, těžko zde najdeme zajímavé místo, kam by turistické značky nevedly. Ale přesto se "mezírka" najde, abychom si vyšli na trochu neobvyklejší turistickou trasu.

Jeseník:

Okresní město Jeseník nevyniká starobylostí svých památek, mezi nimi kraluje kamenná tvrz, dnes muzeum. Jde o stavbu se základy ve 13.století, ale později došlo k dalším úpravám, přesto stavba působí velmi středověce. Dnes je zde vlastivědné muzeum. Gotický byl i později upravovaný kostel Nanebevzetí P. Marie. Radnice uprostřed náměstí byla postavena v roce 1610, ale i ta byla později přestavována. Jinak centrum města působí velice moderně, i když cítíme z několika budov jejich historický význam.

Start - Zlatý Chlum:

Trasu dnešního výletu začneme na rozcestí turistických tras u autobusového nádraží. Jdeme po modré přes most přes říčku Bělou a dál parkem k pomníku V. Priessnitze. Nad ním ještě po modré dojdeme Smetanovými sady k Anglickému pramenu z roku 1848. Tady ale odbočíme na neznačenou cestu vlevo, kde za potůčkem dojdeme do ulice Josefa Hory s červenou značkou. Po té odbočíme vpravo a přes Řecký pramen, pramen Diany a Turistický pramen vystoupáme na Zlatý Chlum s rozhlednou z roku 1899. Z vrcholu dohlédneme až do Polska, ale i na Hrubý Jeseník, Praděd, Šerák atd.

Kužel:

Z vrcholu dál jdeme po červené přes Bílé skály na Chlapecké či Komáří kameny. Ze sedélka pod vrcholem s turistickým útulkem odbočíme vpravo na žlutou po cestě zvané Za hřebenem a dojdeme na rozcestí U vysoké jedle. Zde se dáme na neznačenou cestu vpravo zvanou Nad Čížkovým dolem. Cesta se klikatí a po 1,5 km dojdeme do výraznějšího sedla s rozcestím lesních cest. Zde se dáme vlevo a dojdeme na výraznou výšinu Kužel (837 m n.m.) s vysílačem. Z vrcholu jsou místní velmi hezké výhledy.

Cíl - Jeseník:

Od vysílače se vrátíme do sedla a zabočíme vlevo, ale po chvíli se musíme stočit vlevo do směru tekoucího Vrchovištního potoka. Podle toku klesneme do osady Mýtinka, kde narazíme na zelenou a žlutou značku, po té se dáme vpravo po ulici Strmá. Stoupáme místní komunikací, ale za první zatáčkou odbočíme neznačenou vrstevnicovou cestou vlevo. Cesta pak klesne a přejde přes ulici Za Pilou. Jdeme po kraji lesa, kde se stočíme vlevo a již dojdeme k prvním domům Jeseníku. Ulicemi Na Stráni a Havlíčkovou dojdeme do ulice Karla Čapka s modrou značkou, kterou již známe z počátku naší trasy. Teď se dáme vlevo a dojdeme k autobusovému nádraží.

Trasa měří 14 km, nejnižším bodem je start, resp.most přes vodu 438 m n.m., nejvyšším pak Zlatý Chlum s 891 metry nad mořem. Celkové převýšeni je ale necelých 700 metrů. Trasa je vcelku i vhodná pro kola, ovšem počáteční převýšení je pro trénovanější sportovce.