Krajem starých pověstí - Výlet okolo Police nad Metují, Ostaš, Vlčinec

Dnes se vydáme do okolí Police nad Metují. Samozřejmě navštívíme Ostaš, ale jedno z míst známých z knihy Staré pověsti České od Aloise Jiráska. Ale jde také o jednu z nejmalebnějších krajin v naší republice, takže se vám tu jistě bude líbit.

Police nad Metují:

Založení Police je zajímavé, několik poustevníků a mnich z břevnovského kláštera v Praze se v roce 1201 odebrali do zdejší pusté a divoké krajiny a začali zde žít, postupně budovat klášter, u něho vzniklo město... to je pohádka, že? Ale tak nějak to skutečně bylo. Klášter a město žily pak ve vichru dějin, jednou bylo dobře, jednou zle. Dnes se tu zachoval klášterní kostel s krásným gotickým portálem, radnice z roku 1718, kostel Nanebevzetí P. Marie také s raně gotickým portálem a další menší pamětihodnosti, zejména stará sroubená jednopatrová škola z roku 1785. Navštívit zde můžeme několik muzeí, Muzeum města Police nad Metují, Muzeum papírových modelů a Muzeum stavebnice Merkur.

Start - Ostaš:

Výlet začneme tradičně na náměstí u rozcestníku. Dáme se po zelené na sever, mineme klášter, obchodní centrum, sportovní areál a vstoupíme do luk a polí nad Bukovicí. Dorazíme do chatové osady Ostaš. Zde se napojíme na modrou značku a projdeme po ní okruh na stolové skalní hoře Ostaš (700 m n.m.). Hora je opředená mnohými pověstmi, které se váží například k roku 1421, kdy zde Slezané povraždili ukryté polické obyvatele. Ve jménu kříže se zde proteklo mnoho nevinné krve, včetně zrádce Holinky. K husitské době se vztahují i některá místa, Mohyla smrti, Kočičí hrad a husitská mincovna.

Stolová hora Ostaš patří k místům, na které se velmi dlouho vzpomíná. Jsou zde dvě menší skalní města Dolní a Horní labyrint, asi 30 m dlouhá puklina ve skále Sluj, vyhlídky na Krkonoše a Broumovské stěny.

Vlčinec:

Z osady Ostaš se dáme dál po modré, ale u první chalupy za parkovištěm značku opustíme a jdeme vlevo po silničce na jih do Žďáru nad Metují. I zde pokračujeme stále na jih kolem kravína, až dojdeme na hlavní silnici se žlutou značkou. Po ní se dáme vpravo, opustíme hlavní silnici vlevo, projdeme kolem železniční zastávky až na okraj zalesněného srázu na řekou Metují. Zde odbočíme vlevo po kraji lesa neznačenou cestou. Ta brzy opustí okraj srázu a rovně přejde přes zalesněné nízké návrší Vlčinec. Až dojdeme na konec lesa, dáme se po okraji vpravo a pak vlevo a v jihovýchodním cípu pole vstoupíme do lesa a po hřebenové cestě dojdeme ke zřícenině Vlčinec.

Hrad Vlčinec byl založen na ochranu kraje v polovině 14. století, o jeho zániku vypráví pěkná pověst. Hrad prý dobýval v roce1422 samotný Jan Žižka, ale dlouho marně, protože hrad chránila moc houslisty, který hrál ve věži. Až se podařilo houslistu zabít, byl dobyt i hrad. Dnes je zde vidět velmi úzké hradiště s malými zbytky zdiva.

Cíl v Polici:

Z hradu sejdeme po jihovýchodním hřbetu k železniční trati a k zelené značce nad potokem Dunajka. Po zelené se dáme východně (vlevo) a od Velkých Petrovic po modré přes Zděřinu do Police.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je přechod potoka pod Vlčincem 405 m, nejvyšším samozřejmě Ostaš 700 m. Celkově nastoupáme 500 metrů, ale je to po pěkných cestách. Trasa je vhodná pro cyklisty, až na úsek s hradem Vlčice, ten se dá objet pokračování po žluté do Maršova, kde odbočíme vlevo po zelené pod hrad. Zde necháme kola a sami si vyjdeme na výšinu se hradem Vlčinec.