Výlet v okolí Jihlavy - Střítež, Vysoký kámen, Památník u Štoků.

Vysočina je nádherná v každé roční době, nabízí turistům velké možnosti různých tras. Jak je ale našim zvykem, nabídneme dnes trasu, která je velmi mírná na převýšení, ale poznáme některé památky, hluboké lesy, studánky, takže "pěknou cestu!"

Střítež:

Obec Střítež leží 6 km severovýchodně od Jihlavy, jen kousek za dálnicí nedaleko exitu 112 z dálnice D1 (E50 a E65). Z Jihlavy sem jezdí i vláček, takže trasu začneme u vlakové zastávky.

Ale ještě si něco řekněme o Stříteži. Ves vznikla někdy ve13. století, stával zde i hrad, který byl zničen jihlavskými vojsky za husitských válek. Město Jihlava mělo se Stříteží problémy i dál, až roku 1536 toto panství koupilo. V roce1625 patřila Střítež opět soukromníkům, až roku 1760 připadla ke statku Štoky.

Zdejší hrad a pozdější zámek dnes již neexistuje, i když je známé jeho místo nad rybníkem, který je někdy nazývaný Zámecký či Pivovarský. Zůstal zde jen velký dvůr, z dalších památek pak tu najdeme barokní kapli sv. Floriána a novogotickou kapli Panny Marie. Za pozornost určitě stojí i židovský hřbitov z počátku 19. století.

Trasa - Vysoký kámen:

Jak bylo řečeno, trasu začneme u vlakové zastávky. Dáme se po silnici na západ směr Červený Kříž, ale za vsi odbočíme vlevo k Cihlářskému rybníku. Přejdeme po jeho hrázi a pokračujeme k dálnici, kterou podejdeme. Zde zahneme vpravo po nájezdu na dálnici směr Brno, pak ale přejdeme na vedlejší sjezd na Jihlavu, ale samozřejmě na dálnici nedojdeme, protože odbočíme vlevo na cestu, která nás dovede do Pávova.

Ve vsi přejdeme hlavní silnici a pokračujeme k severozápadu po okraji lesa až k benzínce a motelu Pávov. Těsně před těmito objekty ale odbočíme vlevo a vystoupáme pozvolna na lesní silničku se zelenou značkou. Po ní se dáme vpravo a kolem studánek Pod Kopulajem a Emanuelou přes rozcestí Mlaka dojdeme na rozcestí Vysoký kámen. Jde o návrší 661 m s přírodní památkou na ochranu bučin a suťových lesů s výskytem vzácných druhů rostlin a živočichů.

Památník u Štoků:

Od rozcestí pokračujeme po modré značce kolem dalších studánek Eliška a Anetka. Podejdeme dálnici, přejdeme Pstružný potok a vystoupáme na hřbet Velkého lesa. Jeho úbočím přejdeme na stráně výšiny U Serpentinky do mělkého sedla. Zde doporučujeme odbočit vpravo a sestoupit neznačenou lesní cestou na lesní silničku na okraji lesa. Když bychom tuto zkratku minuli, jděme dál po modré a na silničku narazíme v údolí Zvonějovského potoka. V každém případě silničkou sejdeme na silnici 38 od Štoků do Stříteže. Po silnici se pak dáme vlevo a dojdeme k památníku bitvy u Štoků z roku 1805. V této bitvě vyhrála rakouská vojska nad Napoleonovými spojenci Bavory. I když zde padlo asi tisíc mužů, šlo jen o epizodu před hlavní bitvou u Slavkova.

Cíl - Střítež:

Bohužel není jiná možnost, než se otočit a jít zpět po krajnici až na odbočku do Zvonějova. Zde odbočíme k této osadě, projdeme jí a podle potoka dojdeme na okraj lesa. Zde se dáme kousek, jen asi 30 metrů vpravo, a vstoupíme vlevo do lesa a jdeme po rovné cestě jihovýchodním směrem. Přejdeme les a dojdeme na okraj lesa a dáme se vpravo skoro jižně. Pak přejdeme přes pole a pokračujeme až do Stříteže k vlaku.

Trasa měří 14 km, nejnižším bodem je Střítež s 481 metry nad mořem, nejvyšším bodem pak Vysoký kámen 623 m, celkové převýšení je jen 300 metrů, takže jde z pohledu stoupání o nenáročnou trasu. Cesta je vhodná i pro cyklisty.

Další výlet kolem Jihlavy ZDE.